omdat ik niet echt veel fora ken stel ik mijn vraag weer op mijn vertrouwde sitemasters
Ik heb een Acer Aspire 5670 laptop, en ook al enkele Linux versie geprobeert hierop. Maar welke versie is nu het meest aan te raden op mijn computer? Google heeft mij al enkele doen ontdekken, maar toch is dit vaak niet tot een goed resultaat gekomen...
Ik wil het vooral gebruiken voor op de programmeren met PHP, HTML, ... heel de website ontwikkeling dus.
Is er ook een photoshop/illustrator versie voor Linux die even goed compenseert met Adobe... zodat ik Windows volledig eraf kan laten??
Voor elk windowsprogramma is er wel een linuxvariant. Maar let wel goed op, de interface en feel van het programma kan verschillen! Dus zeg niet na 2 minuten dat het niets waard is
Ik zou zeggen, met wat geduld en een positieve instelling zal je op linux net hetzelfde, al dan niet beter kunnen doen.
Om maar even een sterk argument op te zetten dat linux minstens even krachtig is:
Dreamworks, de bekende animatiestudio, makers van shrek, finding nemo enzovoort, werken uitsluitend met linux. Elke animatie is opgebouwd in een linux omgeving.
@GTW: Thnx! GIMP had ik ook al ergens gevonden! zal ik zeker proberen.
@nephilim: dat is waar wat je zegt, maar ook ondersteuning van het beeldscherm etc. zijn toch belangrijk! Enkele versie van Linux konden enkel in een belachelijk kleine resolutie (dus overdreven grote icoontjes etc.) mijn beeld weergeven. Hierdoor wordt bv programmeren of foto's bewerken een lastige zaak, doordat je non-stop moet scrollen...
Ik gebruik momenteel ubuntu op mijn acer aspire 1692 en dat gaat perfect.
Ik gebruik daarop xampp als webserver om wat lokaal te testen, als ik een windows programma nodig heb zoals photoshop dan open ik windows virtueel in virtualbox wat overigens ook perfect gaat. Maar zoals gezegd is er ook the gimp en xara xstreme die zeker even goed zijn.
Ik gebruik gewoon nog photoshop onder windows omdat ik toch niet 100% zonder windows kan daar ik nog netexpress voor cobol en dergelijke nodig heb en visualstudio voor .net en ik geen zin heb om van 0 af te beginnen met the gimp of xara xstreme.
Kubuntu zal ik dan eens uitproberen! Donderdag zal ik eraan beginnen, ik zal je laten weten hoe het verloopt, en eventuele problemen/vragen kunnen verder volgen
Iemand mss ook een idee hoe dat ik mijn gegevens die op mijn HD onder Vista staan kan behouden, want ik moet een serial ingeven die ik niet meegekregen heb van mijn school uit... En nu kan ik niet meer in mijn laptop geraken om een back-up te maken van wel zeer nodige website's, taken, ... etc die ik gemaakt heb