login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Webshop openen

Offline StevenW - 29/11/2007 15:33
Avatar van StevenWLid Beste Leden,

Ik ben van plan een Belgische webshop te openen. Moet ik hiervoor een bedrijf oprichten alvorens ik dat kan?

Met vriendelijke groeten, Steven Wouters

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline delta_004 - 29/11/2007 15:39
Avatar van delta_004 Onbekend Nee... als je een webshop opent maak je een soort bedrijf. Maar het is wel beter als je een bedrijf hebt enzo;) (geregistreerd bij kvk). Hierdoor krijg je namelijk korting op inkopen vaak
Offline StevenW - 29/11/2007 15:40
Avatar van StevenW Lid Ik woon in België, ik denk dat het daar heel anders aan toegaat :-)
Offline Gerard - 29/11/2007 16:39
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ik denk dat het wat voorbarig is om uitspraken te doen zoals in je reply wanneer je zelf aangeeft dat je er geen ervaring mee hebt. Er zijn verschillende threads gestart op dit forum, in het verleden, over dit onderwerp en ik denk dat je met wat zoeken dus ook een heel eind kunt komen.

Je geeft in je topic-start ook niet aan waar je allemaal al gezocht hebt en wat je er zelf al van weet. Vind het dus een beetje een magere start voor iemand die van anderen verlangt dat ze hem helpen. Graag wat meer informatie dus.
Offline UpLink - 01/12/2007 21:07
Avatar van UpLink ... Een webshop openen op zich is niet zo moeilijk...

Alleen moet je aan enkele dingen denken en in overweging nemen...

1. Je inkomsten daaruit moet je aangeven bij de belastingen. Als deze inkomsten een 2de inkomen is(als zijnde een inkomen van bijbaantje), dan word je daarop zwaar belast waardoor je dus een hoger percentage moet betalen aan de belastingen (en dus ook meer geld)

2. Als een bedrijf/klant op jouw webshop iets koopt, dan vragen ze daar een factuur voor (deze is trouwens verplicht omwille van de garantie)

3. Een bedrijf heeft een BTW-nummer nodig en deze krijg je alleen als je je bedrijf aangeeft bij de Kamer van Koophandel. Als een bedrijf/winkel iets bij jouw koopt via de webshop moet je ervoor kunnen zorgen dat ze de BTW eraf kunnen halen en dat kan alleen als zowel jij EN de koper een BTW-nummer hebben.

4. Als je bovenstande puntjes niet nakomt, dan zit de kans er dik in dat je je webshopje kan sluiten of helemaal geen klanten zal hebben . Neem je puntje 1 niet serieus, dan word je gepakt wegens zwartwerk en dan zal je een deftige som mogen betalen aan de staat.
Offline Ibrahim - 01/12/2007 23:06
Avatar van Ibrahim PHP expert Ik dacht dat België geen KvK had...
Offline zointer - 02/12/2007 09:01 (laatste wijziging 02/12/2007 09:11)
Avatar van zointer HTML gevorderde @UpLink
1)hier is een maxi platform voor anders moet je in bijberoep of volledig zelfstandig.
2)Als bedrijf ben je enkel verplicht aan bedrijven een factuur te geven voor particulieren ben je dat niet verplicht.
Garanties zijn meestal fabriek's garanties.
3)Eerst een ondernemingsnummer.
In specifieke gevallen dient geen BTW-nummer aangevraagd te worden.vb groothandel(verkoop enkel naar bedrijven)
4)Just
Psycho schreef:
Ik dacht dat België geen KvK had...

Nee, een ondernemingsnummer en btw nummer.
inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
@ts een webshop valt ook onder de wetgeving Overeenkomsten op afstand
Administratieve verplichtingen
Tax-Calc
En vragen zoals deze zijn hier vaak gesteld even zoeken.

@NL als een belg deze vraag stel onthou jullie hieromtrent eens België is niet Nederland 
Offline UpLink - 05/12/2007 23:35
zointer schreef:
@UpLink
2)Als bedrijf ben je enkel verplicht aan bedrijven een factuur te geven voor particulieren ben je dat niet verplicht.
Garanties zijn meestal fabriek's garanties.

Hoe ga je garantie bieden aan particulieren zonder een factuur?
Ik koop niet iets waarvan ik geen bewijs van aankoop krijg en ik denk dat de meesten dat ook niet doen...
Offline Bertjuh - 06/12/2007 08:56
Avatar van Bertjuh HTML interesse Dit is zoals het in Nederland gaat, ik neem aan dat Belgie een vergelijkbare situatie heeft:

In Nederland kost het houden van een bedrijfje ong. 75,- per jaar. Het is het handigste als je ook een bedrijfsrekening opent, het hoeft niet, maar het is ivm administratie wel het handigste.

Je inkomen moet je opgeven aan de belastingen. Dit is onbelast tot de +/- 5000,-. Daarna ga je over het hele bedrag bijna 30% winstbelasting betalen. Natuurlijk moet je over alles wat je binnenkrijgt wel de BTW 19% afdragen. Dit mag je dan ook bij dingen doen die je koopt.

Bijv. Je verdient 1000,- dan gaat daar 19% BTW vanaf. Maar als je een laptop koopt van 1000,-, krijg je wel weer 19% terug.

Niet alle getallen kloppen exact, kijk even op de website van je belastingdienst voor meer info.
Offline zointer - 06/12/2007 10:41 (laatste wijziging 06/12/2007 11:19)
Avatar van zointer HTML gevorderde
UpLink schreef:
[..quote..]
Hoe ga je garantie bieden aan particulieren zonder een factuur?
Ik koop niet iets waarvan ik geen bewijs van aankoop krijg en ik denk dat de meesten dat ook niet doen...

Mooi voorbeeld is Aldi daar krijg je ook maar een kasticket als bewijs en kasticket is geen factuur.
Als webshop stuur je meestal wel iets zoals een factuur mee, maar je kan ook gewoon een aankoopbewijs mee zenden en dat is ook geen factuur.
Betalingen via overschrijvingen zijn ook middelen om te bewijzen dat je iets hebt gekocht/betaald.
Zie wetgeving
Bertjuh schreef:
Dit is zoals het in Nederland gaat, ik neem aan dat Belgie een vergelijkbare situatie heeft:

Zoals ik al opmerkte is België niet hetzelfde.
Bertjuh schreef:
In Nederland kost het houden van een bedrijfje ong. 75,- per jaar. Het is het handigste als je ook een bedrijfsrekening opent, het hoeft niet, maar het is ivm administratie wel het handigste.

Hier zijn het kwartaal betalingen en is veel meer dan €75,- per kwartaal hangt af van je omzet en bedrijfsvorm
In bijberoep is minder dan €75,- per kwartaal maar hangt ook af van je omzet en bedrijfsvorm
En een bankrekening is verplicht.
Bertjuh schreef:
Je inkomen moet je opgeven aan de belastingen. Dit is onbelast tot de +/- 5000,-. Daarna ga je over het hele bedrag bijna 30% winstbelasting betalen. Natuurlijk moet je over alles wat je binnenkrijgt wel de BTW 19% afdragen. Dit mag je dan ook bij dingen doen die je koopt.

België is het 21% btw(enkel op luxe goederen”wij hebben verschillende tarieven”) en een +40% belastingen en dit zelfs vanaf €0,0001,- inkomsten(bijwijze van).
edit: Be belasting zijn ook verschillen naar gelang de inkomsten en voor wie bedrijf/particulieren, is ingewikkeld.
Bertjuh schreef:
Bijv. Je verdient 1000,- dan gaat daar 19% BTW vanaf. Maar als je een laptop koopt van 1000,-, krijg je wel weer 19% terug.

Waar slaat dit op 
Baarde
Belasting (fiscaal)
Wat je verdiend daar gaat inkomstenbelasting vanaf(be -/+40%) als je iets koopt betaal je btw op(be 21%)
Als bedrijf moet je btw door storten die je moet vragen op goederen wat je verkoopt.
Je koop iets als bedrijf moet je geen btw betalen maar is dit medecontractant(opgepast: als bijberoep is hier ook een ander toepassing op)
Bertjuh schreef:
Niet alle getallen kloppen exact, kijk even op de website van je belastingdienst voor meer info.

Dat mag je zeggen belgen zouden beter naar Nederland gaan MAAR jullie hebben ook nadelen die wij niet hebben(teveel om op te noemen en anders teveel off)
Voor NL: Box I (inkomstenbelasting): Inkomsten uit werk en woning - progressief belast, 4 schijven: 33,65%, 41,40%, 42,00% en 52,00%.

@ts contacteer vlao.be hun informatie is gratis en helpen je zelfs voor het opstarten van een zaak gratis, is van de overheid, en je weet hoe de vork aan de steel zit 

@onder
Bertjuh schreef:
[..quote..]
Dit is de praktijk in NL. Je geeft zelf al aan dat NL en BE verschillen. In NL moet je omzetbelasting betalen, maar van ingekochte goederen mag je die aftrekken. Anders zou je dubbel betalen he...

Heu 
BTW en inkomstenbelastingen zijn in be en nl wel duidelijk hetzelfde voor wat het staat.
Men betaald btw op aankoop van goederen en inkomstenbelastingen op verdienste(omzet,loon...).
Ofwel begrijp ik je antwoord hierop niet juist????
Offline Bertjuh - 06/12/2007 10:47
Avatar van Bertjuh HTML interesse
Citaat:
Waar slaat dit op

Dit is de praktijk in NL. Je geeft zelf al aan dat NL en BE verschillen. In NL moet je omzetbelasting betalen, maar van ingekochte goederen mag je die aftrekken. Anders zou je dubbel betalen he...
Offline DenMette - 06/12/2007 11:16
Avatar van DenMette PHP gevorderde Ga gewoon eens horen bij het ondernemings loket in de buurt van jou. Die geven jou de perfecte uitleg van wat je moet doen. Ook zullen zij de nodige administratie voor jou oplossen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.2s