login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Welk type database

Offline Mad_Mike - 26/11/2007 17:04
Avatar van Mad_MikePHP beginner Ik zit met het volgende vraagstuk:

Voor een nieuw project ben ik opzoek naar een geschikte database. Er zal een client programma komen dat in C# geprogrammeerd wordt en een webapplicatie dat in php geprogrammeerd wordt.

Nu wil ik een goede keuze maken tussen MySQL en MS SQL database. Het product wordt commercieel verkocht, maar om de kosten niet te hoog te laten worden wil ik kijken hoe en of het mogelijk is om een gratis database variant mee te leveren / de klant zelf te laten installeren.

Momenteel heb ik het volgende aan informatie gevonden:

MySQL valt onder de GPL licentie, dat houdt in dat je het mag gebruiken / mee verkopen mits het programma opensource is / ook onder de GPL licentie valt. (Wat dus niet het geval is bij dit project).

MS SQL Express editie is gratis. Het nadeel hiervan is dat het een maximale database grote van 4gig heeft. (Nu zal de database hier never nooit aan komen, dus is niet echt een nadeel).

Wel is het zo dat voor vrijwel alle webapplicaties MySQL databases gebruikt worden. Ik zou graag van jullie goede argumenten willen horen welk type database jullie hiervoor zouden aanraden.

Hopelijk heb ik ook voldoende informatie gegeven. Als er nog vragen zijn hoor ik dat wel en probeer daar een goed antwoord op te geven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 26/11/2007 17:14
Avatar van Stijn PHP expert sqlite wordt ook veel gebruikt bij software programma's en het valt niet onder de GNU/GPL (hoewel het opensource is).
Offline zointer - 26/11/2007 17:29
Avatar van zointer HTML gevorderde Misschien heb je hier wat aan:
http://www.postgresql.org/
Offline Mad_Mike - 26/11/2007 19:57 (laatste wijziging 26/11/2007 22:36)
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Ik heb al eerder gebruik gemaakt van SQLite. Maar naar mijn gevoel werkt deze niet zosnel als bijv MySQL of MS SQL. Dit zal ook wel deels kloppen aangezien bij SQLite gebruik gemaakt wordt van een enkel database bestand zonder verdere logica er omheen... of zie ik dat nu weer verkeerd?

edit:
Even een aanvulling op mijn eerste bericht. Er zal vanaf meerdere pc's dmv de clients verbindingen gemaakt worden met de database. Kan die ook met SQLite?

Verder is het ook zo dat SQLite geen rechten kent voor gebruikers. Opzich ook wel een klein minpunt...

Graag hoor ik nog wat opmerkingen /suggesties zodat ik een goede keuze kan maken!
Offline Gerard - 26/11/2007 22:40
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ik denk dat PostGreSQL wel een goede kandidaat is hiervoor. Het wordt steeds vaker en vaker gebruikt in web omgevingen en valt onder de BSD licentie.
Offline Mad_Mike - 27/11/2007 08:30
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Ik zal daar vandaag eens het 1 en het ander over lezen!

Alvast bedankt
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s