Ik twijfel er (zeer) sterk aan of het de goede manier is om te vragen wat voor game jij kunt maken. Een game - die aanslaat natuurlijk, hiermee bedoel ik dus géén maffiaspel of iets dergelijks zoals er al dertien in een dozijn bestaan - vergt heel wat creativiteit, niet alleen voor het concept maar tevens voor de uitwerking.
Brainstorm zelf, zoek op welke "game-wensen" er nog niet vervuld zijn en begeef je dus op het spreekwoordelijke "onontgonnen terrein". Dat opzoeken begint bij jezelf: stel je de vraag wat jij "cool" zou vinden en overdenk hoe te werk te gaan bij de realisatie van je project.
Daarna kun je eventueel de hulp van anderen inroepen om je te helpen bij de uitwerking van je idee. Vergewis je er wel van dat het concept op dat moment tot in de puntjes geregeld is; het is immers geen sinecure om in team te werken (maar wel heel tof als het vlot loopt ) en dat verhelpt plotse problemen.
Maak een spel waarin je een uitvinder bent die een spel moet maken.
Je speelt dit tegen meerdere mensen, en degene die het orgineelste spel maakte heeft gewonnen
Maak een soort van online Braintrain? Dus rekenen etc. op een 'leuke' manier....
Mensen kunnen de score vergelijken etc.
Ze kunnen anderen uitnodigen om een 'leuk' potje te rekenen...^^
Een spel wordt pas een rage wanneer het in meerdere landen beschikbaar is, wat wil zeggen dat het in meerdere talen beschikbaar moet zijn, of thenminste in het engels. Onthoud ook dat dit niet goedkoop zal zijn (tenzij je illegaal dingen wil gaan doen) of wordt het een flash-achtig gamepje?
- Allereerst denk aan het publiek dat je wil bereiken, jongeren, kinderen, ouderen of iedereen?
- Dan kan je gaan denken of je het in 2D of 3D wil maken, een 3D game zal al wat sneller aanslaan dan een 2D game (denk ik) alhoewel de gameplay in 2D games vaak veel simpeler is dan in 3D (vanwege de camera).
- Denk aan het thema; Fantasy, Horror, boardgame...
- Als je je thema hebt kan je gaan denken hoe je het wil indelen, een gewone "open" wereld, waar je kan in rondwandelden (jaja) zoals bijvoorbeeld.. runescape (schock) of in delen of hoofdstukken (lotr)...
- Zorg voor muziek
- Goede HUD...
- Denk ook aan de indeling van je spelers, zoals GM, Moderator, Guest...
- Ook items en armors moeten worden ontworpen
- En misshien wel het belangrijkste: beveiliging...
Dan kan je misschien sponsors zoeken en starten...
Om je spel te publiceren kan je beroep doen op een sponsor of zelf gaan publiciteit maken: website, reclame, spam???
Ik heb het zelf ooit met een paar vrienden geprobeerd, maar we kwamen niet verder dan het ontwerpen van de characters en decors...
@mathiasB: ja ik heb ooit eens een lara croft spel gemaakt met me maat met gamemaker dat was een fun maar als je het amateuristisch aanpakt zoals wij deden dan zal het maar bij fun blijven.
Een online game maken is tegenwoordig niet meer zo makkelijk omdat bijna alles al is uitgevonden op het net. Ideeën die je hier gaat krijgen bestaan al en wat maakt jou versie beter dan het originele?
Een idee bedenken vergt wat brainstorm en veel pen en papier .
Als ik aan een online game denk komen volgende begrippen in me hoofd:
Okay, Battle-StripPoker dan... kruising tussen StripPoker en Battle-Chess
Als je wint gaat er een lekker wijf uit de kleren, als je verliest wordt je in elkaar gemept
Een leuke game zou zijn dat je "producer" bent zegmaar en je eigen muziek moet maken en dat je dan muziek van anderen moet "kopen" en de muziek die meest wordt gekocht is de populairste, dus die producer is de rijkste...
Ik vind dat idee van kareljan wel leuk, maar dan wat uitbreiding van mij:
- Standaard muziek 'blokjes', die je onder & naast elkaar kan slepen, waardoor je een muziekje krijgt.
- Zangers & zangeressen, die je natuurlijk ook weer moet betalen, maar waar je wel bijv een talenten jacht moet gaan houden. (Dit wordt moeilijker; In het plaatselijke theatertje is dit goedkoop en krijg je slechtere kwaliteit, maar ga je er een in New York oid houden, is dit duur maar dan ook wel goede kwaliteit!) Deze zangers zijn 'random generated' natuurlijk!
- Optredens houden kost geld, alleen maar muziek maken in een studio en uitgeven op cd natuurlijk minder.
- Studio's kan je uiteraard gebruiken, maar; Huur je hem of koop je 'm! (Prijsverschil)
- Personeel, ook belangrijk.
- En uiteraard ook materiaal.
(Best wel ingewikkeld om te maken dus!)
En meer punten kan ik nu even niet bedenken, aanvullingen zijn vast wel welkom, behalve als Rimex dit niet wil maken!
@BigBoss, als je het zelf kunt maken zou ik dat doen, gezien al die idols/so you wannabe a popstar en weet ik al wat niet meer programma's wordt het misschien best wel populair.
dus misschien niet zo slim om hier te delen als je er zelf succes mee kunt maken
en heb toevallig vandaag geleerd.. op een idee zit geen auteursrecht.. pas als het idee tot uitwerking is gebracht .. dusss.. als iemand nog leuk idee wil hebben.. hierboven staat er 1..
Ik vind dat idee van kareljan wel leuk, maar dan wat uitbreiding van mij:
- Standaard muziek 'blokjes', die je onder & naast elkaar kan slepen, waardoor je een muziekje krijgt.
- Zangers & zangeressen, die je natuurlijk ook weer moet betalen, maar waar je wel bijv een talenten jacht moet gaan houden. (Dit wordt moeilijker; In het plaatselijke theatertje is dit goedkoop en krijg je slechtere kwaliteit, maar ga je er een in New York oid houden, is dit duur maar dan ook wel goede kwaliteit!) Deze zangers zijn 'random generated' natuurlijk!
- Optredens houden kost geld, alleen maar muziek maken in een studio en uitgeven op cd natuurlijk minder.
- Studio's kan je uiteraard gebruiken, maar; Huur je hem of koop je 'm! (Prijsverschil)
- Personeel, ook belangrijk.
- En uiteraard ook materiaal.
(Best wel ingewikkeld om te maken dus!)
En meer punten kan ik nu even niet bedenken, aanvullingen zijn vast wel welkom, behalve als Rimex dit niet wil maken!
  Â
Vergeet de cover-art niet. Ook misschien de mogelijkheid tot het overkopen van de auteursrechten op een bepaald nummer. Bijv:
Producer A heeft een nummer gemaakt maar het nummer brengt niet veel op, de zangeres zingt niet helemaal toonvast en de promotie errond trekt op niets. Dit heeft producer B in de mot en besluit de auteursrechten op het nummer te kopen. Hij laat een andere zangeres het nummer inzingen, contacteert het reclamebureau en bam, het nummer wordt een dikke het!
Of ik denk maar aan het uitbouwen van een home-studio? Je begint met je Pentium 4-tje met daarop een basis software pakket en op het einde heb je je Mac Pro Quad core met 3 synthesisers, volledige monitoring set,...
Het idee is er... Als je het wil gaan uitwerken wil ik gerust meewerken als ontwerper!
Of dat je als beginnende artiest eerst optreedt in kleine clubs/cafés, later deelneemt aan lokale wedstrijden (nu denk ik even aan die rapbattles zoals op de film 8 Mile), een producer je opmerkt, je vervolgens een mini-cd uitbrengt, totdat je uiteindelijk dé ster wordt.
Het is ook iets helemaal anders: hiermee bedoel ik:
1) Geen geweld; er zijn talloze games met geweld, dit spel zou volkomen geweldloos zijn. Daarmee zou er bewezen worden dat een spel niet per se gewelddadig hoeft te zijn om gespeeld te worden.
2) Het is zowel voor jongens als voor meisjes. Van games zoals bijvoorbeeld Hattrick, RuneScape, enz. kan dit niet meteen gezegd worden.
3) Ook kan het spel een stuk creatiever zijn dan andere als je muziekstukken e.d. kunt integreren in je game.
= > Dit allemaal bewijst dat het spel op zich wel inovatief zou zijn en daarmee (volgens mij) een markt zou hebben...
Tot slot zou ik willen zeggen dat ik mij ook wel wil engageren indien iemand van plan zou zijn om dit concept te realiseren...
1) Geen geweld; er zijn talloze games met geweld, dit spel zou volkomen geweldloos zijn. Daarmee zou er bewezen worden dat een spel niet per se gewelddadig hoeft te zijn om gespeeld te worden.
Ik heb hier een studie rond gedaan voor het vak Zedenleer en de conclusie was dat geweld in games helemaal geen effect heeft op de gamer. Dus geweld kan in games.
DMM schreef:
2) Het is zowel voor jongens als voor meisjes. Van games zoals bijvoorbeeld Hattrick, RuneScape, enz. kan dit niet meteen gezegd worden.
Ook niet waar want er zijn wel vrouwelijke gamers.
DMM schreef:
3) Ook kan het spel een stuk creatiever zijn dan andere als je muziekstukken e.d. kunt integreren in je game.
Je moet wel opletten met auteursrechten. Dus als je dat wilt doen moet je even inlichtingen gaan vragen aan SABAM.