Ik kan aardig overweg met PHP, maar veel beter met .NET! Dit, ondanks het feit dat ik PHP sneller begreep dan .NET... Ik kan veel gestructureerder programmeren in .NET dan in PHP en ik denk dat dit voor iedereen wel een beetje anders is.
Qua veiligheid is het gewoon een kwestie van hoe je zelf programmeert, eender welke taal je kiest. Je moet ervoor zorgen dat hetgeen je maakt veilig en zonder lekken is.
Voordeel aan PHP is dat het eenvoudig aan te leren is om er een eind weg mee te kunnen in tegenstelling tot .NET! Maar met .NET kan je zoveel meer dan met PHP, de omvang is echt enorm. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je geen ongelooflijke websites/applicaties met PHP kunt maken, zeker wel! Nog wel een voordeel van PHP, is dat de hosting in verhouding veel goedkoper is dan voor .NET, en dan heb ik het niet over gratis PHP-hosting want die zuigt een pak, ik heb het over deftige hosting.
Je moet een beetje je voor - en nadelen afwegen tegenover elkaar en zien wat je dan beslist. Maar, als jij de hosting niet moet betalen en je hebt een basiskennis .NET en wil die wat beoefenen/uitbreiden door eens een volledige website te maken dan raad ik je aan om ASP.NET te gebruiken! (Mijn mening is VOLLEDIG subjectief )
@titjes, aangezien jij al thuis bent in .NET en ik TOTAAL niet (maar wel een beetje met flash en php/mySQL) zou je me aub in 3 zinnen DE grote voordelen willen uitleggen van .NET tav php ?
4 of 10 zinnen mag ook
Ik heb namelijk geen zin om deze complete taal te leren om dan alleen de voordelen te weten
Abbas - 04/08/2007 01:49 (laatste wijziging 04/08/2007 01:50)
Crew .NET
Ik geef je algemene voordelen, niet in de context van de vraag van JBke:
.NET is veel meer Object Georienteerd dan PHP, vooral C# dan (hoofdtaal van .NET). Met ASP.NET kan je meer: PHP dient om websites te maken en daar stopt het, maar voor .NET niet. Je kan met .NET echte programma's maken, het is dus niet enkel web-based. Nog een voordeel is, dat je binnen .NET de keuze hebt tussen verschillende talen om te leren. Ben je al goed in Java, dan is het niet moeilijk om J#.NET te leren. Kan je goed PHP, leer dan C#: veel dezelfde structuur, alleen andere syntax en meer mogelijkheden, enz...
Ok, PHP is OpenSource en goedkoper, maar dat is niet al wat telt, niet? Je moet ook kijken naar de capaciteiten van een taal. Zoals ik al zei: PHP heb ik sneller geleerd, maar op een bepaald niveau (wat niet superhoog is) had ik er genoeg van, bij .NET ging het leerproces veel langzamer, maar ik heb er meer van genoten om het te leren en nu nog steeds. (Ik ben er nu volle twee jaar mee bezig, met PHP een goed jaar)
Bedankt voor je mening, maar..
Ik weet niet of dit het juiste topic is om een klein discussie op te starten (if not admins will delete this post) maar met php kan je VEEL meer dan alleen webapplicaties maken, zeker als je een andere taal combineerd met php (voorwaarde is wel dat je een php enabled server hebt, maar dat kan goed, zelfs op CD (zie usbServer)).
Over het OOP gedeelte van je antwoord, ga ik niet in, want ik ben niet thuis in classes, het 2e deel van je antwoord heb in hierboven al "aangevochten", en deel 3 kan ik ook niet over meespreken aangezien ik geen van alle beheers
Over het "kijken naar de capaciteiten van een taal", dat was eigenlijk mijn eerste vraag, "WAT" is nou het grote voordeel ?
Ik denk dat het hier mag blijven (hoop ik), dankzij de "discussie" kan JBke misschien wel een keuze maken!
Voordeel dan nog: een .NET-taal hoef je niet te combineren om nog andere dingen te doen dan webapplicaties te maken.
Nee, dat was eventjes flauw...
Daar stel je me dan een lastige vraag, en denk dan niet direct "Hah, ik heb hem, hij weet niet wat antwoorden", want jouw vraag is wel degelijk heel lastig. Elke taal heeft z'n voor - en nadelen en hetgeen wat jou aanspreekt in een taal bepaalt jouw keuze. Ik denk niet dat er zoiets is als HET voordeel van een taal tegenover een andere. If so, wat is dan volgens jou DE reden waarom ik de draad met PHP terug zou moeten oppakken en .NET even aan de kant moet zetten?
Okay, mn bedoeling was i.i.g. niet om "jou bij je pietje te hebben", maar soit, je krijgt op je vraag toch een antwoord :
Voor mij zijn de meest belangrijkste redenen om php te "verkiezen"
1: Ik weet geen voordeel van .NET
2: geld (lees hosting)
3: php is makkelijker (zoals je zelf al aangaf)
4: ff denken, mss vul ik deze later aan, of kom er dan toch later op terug
edit (wel een joke hoor) .NET = te veel MS related (dit was echt een joke, draai zelf al tig jaar windows zonder te klagen)
Abbas - 04/08/2007 02:33 (laatste wijziging 04/08/2007 02:36)
Crew .NET
Weet ik wel dat je me niet bij m'n pietje wou hebben!
Maar om letterlijk tegen jouw 4 puntjes in te gaan:
1: Ik weet geen voordeel van PHP tov hetgeen ik ken van .NET
2: Hosting, ik betaal ze niet, geen probleem
3: Gemakkelijker, maar snel de motivatie om dieper te gaan kwijt
4: Hier kom ik dan ook nog wel eens op terug
En nu begint de discussie dan echt antwoorden op jouw punten
1: zoals ik al aangaf, geld en "hoe snel leer je iets"
2: dus jij wilt dat de klant waarvoor je werkt meer betaald (pls reden) ?
3: beheer jij php dan nu al 100% (shame on me)
4: we wachten nog op mn eerste 4e punt
@joke, jah, let op, morgen gaan er mensen serieus op in
edit
Om toch een klein beetje onTopic te gaan (en ik echt niet bekend ben met ms scripting)
in de comments van dit script wat ik doornam, gaf je aan dat dit niet veilig was.
Nu ben ik dus ECHT een naab, maar op welke manier is it onveilig (speedCourse asp en security)
1: Als ontwikkelaar kost programmeren geen geld, en hoe snel je iets leert hangt van persoon tot persoon af!
2: Ik bedoelde met "ik betaal ze niet" m'n eigen hosting die ik ga krijgen (.NET Host), bedrijven/particulieren zullen hoogst waarschijnlijk zelf weten dat .NET hosting duurder is en de keuze ligt dan bij hun, zelf zou ik er niet mee inzitten om een meerwaarde te betalen voor een .NET hosting. En als de klant het niet weet zal ik het eerlijk zeggen en dan ligt de keuze zoals ik al zei bij hem.
3: Ik beheer PHP bijlange niet 100%, veel minder dan .NET en daar ben ik (zonder eigendunk) toch wel meer dan een beetje bedreven in! Maar ik heb geen motivatie meer om m'n kennis over PHP veder uit te diepen.
4: Ja, ik wacht...
Maar even over die vier puntjes: dat is niet "tha reason" om PHP te leren en .NET even opzij te zetten!!!
En ja, mensen zullen waarschijnlijk weer beginnen over het feit hoe je verslaafd bent aan Whiskey en dat je een excentriekeling bent die al z'n perikelen hier op sitemasters met genoegen uit, wat dan leidt tot die typische reacties van jou...
ff ter verduidelijking, ik ben "half geintreseerd" in het .NET gebeuren (omdat ik nu ook met php kan wat ik wil kunnen) , dus ik vraag niks of niemand omdat opzij te zetten !
titjes schreef:
2: Ik bedoelde met "ik betaal ze niet" m'n eigen hosting die ik ga krijgen (.NET Host), bedrijven/particulieren zullen hoogst waarschijnlijk zelf weten dat .NET hosting duurder is en de keuze ligt dan bij hun, zelf zou ik er niet mee inzitten om een meerwaarde te betalen voor een .NET hosting. En als de klant het niet weet zal ik het eerlijk zeggen en dan ligt de keuze zoals ik al zei bij hem.
Wat zou jij ze dan adviseren, goedkoop en php of duurder en asp, aub ook een motivatie voor je keuze.
alvast een antwoord op je komende vraag: ik zou php adviseren, prijs, en :
Als ik wegval als scripter, dan is er makkelijker een andere scripter gevonden.
Meh , dat is bij wijze van spreken om te bedoelen: waarom vind jij dat ik me nu met PHP moet bezighouden, losstaand van het feit of ik nu nog .NET doe of niet...
En ik kan nog niet met .NET wat ik nog allemaal wil kunnen, ik heb bijvoorbeeld net geleerd hoe je Office kan uitlezen met .NET (Word uitlezen, cellen uit Excel uitlezen en verwerken, Access kende ik al). En zo zijn er nog veel dingen die ik wil leren over .NET!
Goed, kan best zijn (ik geef eerlijk toe nu: met PHP kan je meer dan ik eerst dacht), maar ik bedoelde dat er nog veel dingen zijn die ik over .NET wil leren alvorens me terug met PHP of een andere taal bezig te houden, in tegenstelling tot u, waardoor je half-geïnteresseerd bent in .NET!
maar ik bedoelde dat er nog veel dingen zijn die ik over .NET wil leren alvorens me terug met PHP of een andere taal bezig te houden
Schaam je niet, dat heb ik met flash (en as3 nu)
tijd voor een conclusie ?
Abbas - 04/08/2007 03:21 (laatste wijziging 04/08/2007 03:27)
Crew .NET
Wacht, om op je vraag te beantwoorden (half onTopic gedoe vorige pagina):
Dat is oude ASP en niet .NET, dat al ten eerste. Veilig is het niet echt omdat hij hardcoded een paswoord in het script steekt, iemand met wat kennis is er zo bij, hiermee wil ik niet zeggen dat andere methodes zoals de paswoorden uit een DB halen 100% veilig zijn. Niet veilig is ook het feit dat hij gewoon kijkt of de Request.QueryString niet leeg is, wat als deze zelfs niet bestaat/geset is? Bij .NET moet je bijvoorbeeld bij Cookies ook, controle doen of deze bestaat en dan pas of er waardes in zitten:
//kijken of de Cookie BESTAAT
if(Request.Cookies["gebruiker"] != null)
{
//kijken of de Cookie NIET LEEG is, maar hij bestaat wel
if(Request.Cookies["gebruiker"] != "")
{
//bestaat en heeft waarde
}
else
{
//bestaat, maar is leeg (niet goed)
}
}
//kijken of de Cookie BESTAAT
if(Request.Cookies["gebruiker"]!=null)
{
//kijken of de Cookie NIET LEEG is, maar hij bestaat wel
if(Request.Cookies["gebruiker"]!="")
{
//bestaat en heeft waarde
}
else
{
//bestaat, maar is leeg (niet goed)
}
}
Rommelig is het in de eerste plaats omdat code niet van layout gescheiden wordt en dat is een nadeel aan oude ASP. Met .NET kan je netjes de pagina met de <form> en dergelijke scheiden van de code die erachter steekt. En om al te antwoorden: ik weet dat je dit waarschijnlijk in PHP ook kunt!
Citaat:
Wat zou jij ze dan adviseren, goedkoop en php of duurder en asp, aub ook een motivatie voor je keuze.
Ik leg ze de voor - en nadelen van allebei uit en dan moeten zij kiezen, wat de keuze ook zij. Je kan toch ook .NET hosting hebben die goedkoper is danPHP hostings en gelijk aan kwalitiet. Blijkbaar geven bedrijven toch "graag" geld uit aan hosting, want tegenwoordig zijn er toch veel bedrijven die op hun webpagina als extensie van de pagina "aspx" hebben...:p
Veilig is het niet echt omdat hij hardcoded een paswoord in het script steekt, iemand met wat kennis is er zo bij, hiermee wil ik niet zeggen dat andere methodes zoals de paswoorden uit een DB halen 100% veilig zijn.
Abbas - 04/08/2007 03:35 (laatste wijziging 04/08/2007 03:35)
Crew .NET
Hm, op de site die je meegaf staat als uitleg voor FTW ook Fuck The World:
Dieje saajt schreef:
Often used to express a feeling of depression/unacceptance/f rusteration.
Is PHP depressed or frustrated?
Ik denk dat de "TS" wel een antwoord kan opmaken voor zichzelf na deze geweldig interessante (meen ik) discussie, ook al bevatte ze enkele minder interessante (lees: topic-gerelateede) zaken...
Dan moet je dat ook ff corrigeren in die post / na die post, anders gebruiken "newbees like me" dat script niet omdat iemand met .NET expert als status, dat script niet.
Maar is er een mogelijkheid (behalve server hack/crack) om de source in te zien is .NET meuk ?
Nee net zoals PHP niet te lezen valt in de broncode is dat bij .NET ook het geval. Server-side code wordt omgezet en het resultaat (broncode die zichtbaar is) is helemaal anders...
Dit is toch voor de TS een redelijk intressante discussie (alhoewel ikzelf nog geen goede reden heb gezien om asp te nemen heb gezien, sry titjes, try me next time)
iig weet ik nu wel dat php/asp niet zo gek veel scheelt quo zichtbare source
Je kan in PHP net zo goed programma's maken, zeker sinds de GTK-library uitgebracht is.
Ik heb laatst een (naar mijn idee even goed als dat van linux) cronjobsysteem gemaakt. Ik ga nog proberen een grafische configuratie-interface te maken. (Zonder webinterface dus)