login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Licentie model

Offline Mad_Mike - 25/06/2007 08:59
Avatar van Mad_MikePHP beginner Hoi allemaal!

Ik heb tijdens mijn stage een applicatie ontwikkeld die we nu commercieel op de markt willen gaan zetten. Hierbij willen we gebruik gaan maken van een licentie model dmv serial keys.

Is er iemand die hiermee ervaring heeft of een goed idee heeft om dit aan te pakken? Het gaat om licenties voor het aantal gebruikers dat gebruik kan maken van deze applicatie.

Ik zat zelf te denken aan een unieke ID die bij iedere installatie gegenereerd wordt en bijvoorbeeld een bedrijfsnaam. Deze twee codes voer je in op een bepaalde website en die geeft je een serial terug.

Het programma is geschreven in C#... niet dat dat echt veel zal uitmaken maar toch 

Hopelijk is er iemand met een goed idee of die hier ervaring mee heeft

21 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 25/06/2007 09:08
Citaat:
Is er iemand die hiermee ervaring heeft

Microsoft 
Offline EXcium - 25/06/2007 13:04
Avatar van EXcium Lid - Op een server alle licenties op slaan in een database;
- Gebruiker voert licentie in het programma in ( bij eerste run );
- Programma checkt de server of de licentie klopt ( wordt elke keer gedaan bij programma run );
- Zo ja, programma starten.
Offline Mad_Mike - 25/06/2007 13:08
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Als je de licentie alleen controleerd op geldigheid kan je het programma ook kopieeren en op een andere pc draaien met dezelfde licentie. Dit mag ook niet, vandaar dat ik de licentie aan een unieke installatie-ID wil koppelen.

Verder is het in vrijwel alle gevallen zo dat je pc waar de applicatie op draait niet op internet aangesloten zit. Dus controleren met opstarten is geen optie in dit geval. Het programma zal zelf de licentie moeten controleren dmv een eigen functie.
Offline Stijn - 25/06/2007 13:09
Avatar van Stijn PHP expert Dat je het voor de eerste keer checkt oké maar dat hoeft niet meer voor de andere keren dat het programma opstart.

Je moet er ook rekening mee houden dat de server offline kan liggen.
Offline EXcium - 25/06/2007 13:11
Avatar van EXcium Lid Denk dan dat genereren de beste oplossing is, zoals je zij.
Offline Mad_Mike - 25/06/2007 13:29
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Ik zou dat dan doen door bijv:
  1. <?php
  2. $license = md5($strNaam + $intInstallID);
  3. ?>

Maar dan zit ik nog met het 'probleem' dat ik vanuit de licentie code moet kunnen zien hoeveel gebruikers deze is.
Offline EXcium - 25/06/2007 13:37
Avatar van EXcium Lid Door server controle.
Offline Mad_Mike - 25/06/2007 13:42 (laatste wijziging 25/06/2007 13:42)
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Gast... dat gaat niet.

Een oplossing is om een eigen functie te maken, want dit gaat waarschijnlijk niet dmv een hash werken.

Iemand hier ervaring mee?
Offline EXcium - 25/06/2007 13:56
Avatar van EXcium Lid Je zei toch dat je wou kijken of niet meer gebruikers de zelfde licentie aan het gebruiken zijn?
Offline Stijn - 25/06/2007 14:00
Avatar van Stijn PHP expert 1 gebruiker = 1 licensie (soms is het anders, je kan bv 1 licensie op maximum 5 computers gebruiken).
Met een hash kan je geen serial keys maken want hoe ga je controleren dat geldig is? Je moet een soort algoritme vinden .
Offline Mad_Mike - 25/06/2007 14:00 (laatste wijziging 25/06/2007 16:36)
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Misschien wat verwarring... ter opheldering:

Bedrijf X koopt programma en krijgt een licentie voor bijv 10 gebruikers. Wanneer het programma voor het eerst gestart wordt zal om de licentie code, bedrijfsnaam + evt installatieID gevraagd worden. Het programma moet aan de hand van de licentie code kunnen achterhalen of de licentie wel klopt met de opgegeven naam en installtie ID. Verder moet er ook nog een getal uitkomen, welke staat voor het aantal gebruikers waarvoor deze licentie geldt...
Offline citroen - 25/06/2007 16:39
Avatar van citroen Onbekend Een hardware-dongle op een usb-poort is geen optie zeker. Altijd al zoiets willen doen 
Offline ikkedikke - 25/06/2007 23:35
Avatar van ikkedikke PHP expert Je voert voor iedere geldige licentie een record in in de database met een of ander uniek getal.
wanneer er geinstalleerd wordt, check je of de code bestaat en of die niet al gebruikt is.(Dit sla je dus op in je database)
wanneer dit het geval is, pas je het record aan.
Wanneer de code gebruikt is, zet je de installatie niet voort.

In geval van een server die down is, zou je bijvoorbeeld de gebruiker kunnen verplichten de cd te gebruiken zolang niet geregistreerd is. (En dus een zodanige afwijking inbouwen dat er dus niet zonder cd gewerkt kan worden.)
Offline Mad_Mike - 26/06/2007 10:07
Avatar van Mad_Mike PHP beginner @ IkkeDikke
Als ik je verhaal goed begrepen heb is dat ook niet mogelijk aangezien de servers niet aan het internet verbonden zijn.

Ik zit nu alsvolgt te denken:
Tijdens de installatie / eerste run van het programma wordt er een unieke installatieID gegenereerd. Deze code wordt in het programma opgeslagen. Via een bepaalde website registreerd de klant zijn product (geeft de installatieID op). In de database is bekent wat voor licentie voor deze klant geldt (hoeveel gebruikers mogen gebruik maken van deze licentie). Aan de hand van het installatieID en het aantal gebruikers voor deze licentie wordt er een licentie-code gegenereerd welke in het programma ingevoerd moet worden.

Het programma weet zijn eigen installatieID. En moet in staat zijn om te controleren of de opgegeven licentie-code overeenkomt met de installatieID. En ook moet uit de licentie-code een getal komen wat staat voor het aantal gebruikers dat gebruik kan maken van deze licentie.

Hiervoor zal ik zelf een functie moeten schrijven... maar heb totaal geen idee hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Iemand?
Offline ikkedikke - 26/06/2007 11:03
Avatar van ikkedikke PHP expert Over het algemeen gaan dit soort dingen uit van een gedeeld geheim.
Je laat je installatieprogramma een productID uitgeven aan de gebruiker.
Die stuurt de gebruiker samen met zijn licentieID op naar jouw site.
Jij zoekt in de database op welk nummer je 'ingebakken' hebt in je programma.
dit geef je terug en laat je de gebruiker invullen.
Offline Godlord - 27/06/2007 03:02
Avatar van Godlord PHP gevorderde Voor programma's niet ONLINE kunnen geregistreerd worden kan je het beste een stuk of 2000 ligt aan de lengte van de serials in programmeren. De rest wordt gewoon weg niet geaccepteerd. Andere mogelijkheid is een serial voor een bepaalde versie dan heb ik het eigenlijk over generaties. bv.

16 Augustus - Serial: ATXYS-6GA62-IE27S-YE62H
17 Augustus - Serial: ZYUSI-0P7X1-L98OQ-M54OY
18 Augustus - Serial: IZYQP-6AIT9-1TROV-93A2A

Zo heb je heel veel verschillende serials en is serials afhalen van illegale websites onmogelijk of toch ver onmogelijk.

Omdat dit een geval is met licenties zul je moeten compileren op aanvraag als het over de 5 zijn en een stuk of 5 basis compileren op die dag. Meer dan 5 gebeurd meestal niet dus dan kan je dat beter compileren op aanvraag. Zo kan je zelf een limiet van accepties in programmeren en voorkomen dat een licentie te vaak wordt gebruikt. Er zit echter wel een nadeel aan de gebruiker kan dan alles maar zoveel keer installeren dus het is al zeer moeilijk om zo'n een multi-gebruiker-licentie te maken, offline dan ;).
Offline zointer - 27/06/2007 07:57
Avatar van zointer HTML gevorderde @Mad_Mike
Citaat:
Via een bepaalde website registreerd de klant zijn product (geeft de installatieID op).

Dus U verplicht mij om via het web te reggen????

Zelfs MS doet zoiets niet^^
Offline Mad_Mike - 27/06/2007 08:46
Avatar van Mad_Mike PHP beginner @Godlord
hmm... goed idee, maar denk toch dat de nadelen ervan zwaarder wegen dan de voordelen 

@zointer
Yep... zoals het er nu naar uit ziet zal je de licentie via een bepaalde website moeten verkrijgen. Dit zal eventueel ook per email of telefoon kunnen.

Je moet begrijpen dat dit niet een product gaat worden dat voor de grote markt is, maar voor specifieke klanten (= bedrijven). En deze hebben hier totaal geen moeite mee 
Offline zointer - 27/06/2007 09:42
Avatar van zointer HTML gevorderde
Citaat:
@zointer
Yep... zoals het er nu naar uit ziet zal je de licentie via een bepaalde website moeten verkrijgen.

Je moet begrijpen dat dit niet een product gaat worden dat voor de grote markt is, maar voor specifieke klanten (= bedrijven). En deze hebben hier totaal geen moeite mee

Akkoord, MAAR ik als bedrijf met 100 pc waar het niet nodig is om internet te hebben(lees misbruik van internet) schakel je wel uit, en zo ken ik bedrijven genoeg die maar op een paar pc internet hebben juist waar het nodig is en met beperking vb. enkel om te mailen.

En in belgie mag dit niet en denk op europees vlak ook niet.
Je moet de klant nog steeds de keuze geven als jij dit gaat beperken koop ik bij jou niet ten zei je een ZEEEEEEER uniek produkt hebt.
Zie ook Autocad, Adobe...... die doen het niet en dan spreek ik hier niet over een product van enkele euro's per licentie.

En voor installaties & updates laat een bedrijf dat zich een bedrijf noemt wel iemand komen om dat zaakje op te knappen(lees onkosten)

Citaat:
Dit zal eventueel ook per email of telefoon kunnen.

Dat lijkt er al beter op.;-)
Offline Mad_Mike - 27/06/2007 10:06 (laatste wijziging 27/06/2007 10:09)
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Denk dat jij een beetje verkeerd beeld hebt van de applicatie (omdat ik daar (nog) niet genoeg info over gegeven heb).

Even in het kort:
Het gaat om een C# Server applicatie. De server waar de applicatie op komt de draaien hangt in het VOIP netwerk van het des betreffende bedrijf. De applicatie 'monitort' het telefoonverkeer in stuurt extra informatie naar de telefoon bij binnenkomende gesprekken. De licentie die voor het programma gebruikt wordt heeft te maken met het aanal telefoontoestellen die 'gemonitort' mogen worden (het is dus niet een licentie voor aantal keren dat het programma gebruikt kan worden).

Vanwege veiligheid is in 90% van alle gevallen het interne VOIP netwerk afgesloten van het internet. Dus het rechtstreeks activeren via internet is al uitgesloten.

Verder is dit een applicatie die als extra dienst geleverd wordt en tevens ook op maat kan worden aangepast.

Waarschijnlijk snap nu je iets meer van mijn overwegingen 
Offline zointer - 27/06/2007 10:26 (laatste wijziging 27/06/2007 10:27)
Avatar van zointer HTML gevorderde
Citaat:
Denk dat jij een beetje verkeerd beeld hebt van de applicatie

Nee, hier zeg je
Citaat:
Bedrijf X koopt programma en krijgt een licentie voor bijv 10 gebruikers.

Citaat:
(omdat ik daar (nog) niet genoeg info over gegeven heb).

Haja, is dus
Citaat:
het aanal telefoontoestellen die 'gemonitort' mogen worden (het is dus niet een licentie voor aantal keren dat het programma gebruikt kan worden).

Het is een licentie per toestel en niet gebruiker.

Citaat:
Dus het rechtstreeks activeren via internet is al uitgesloten.

zeg dan direct:)
Vergeef mijn vorige post:$
Maar kan verlichten naar denkwerk voor anderen;)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.225s