login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

text mode programmas schrijven

Offline noeltiger - 10/11/2006 21:40
Avatar van noeltigerNieuw lid beste vrienden, graag wil ik weten of er in linux, text mode pragrammas kunt schrijven, bijvoorbeeld, een kassa programma, of een andere programma waarmee men gegevens kan intypen, en opslaan,en uitvoeren maar alles in text mode zoals DOS-command. als er de mogelijkeheden bestaan, of wel asl het mogelijk is, kan iemand my een tip geven over hoe en wat?
alvast bedankt

1 antwoord

Gesponsorde links
Offline Stijn - 10/11/2006 21:58 (laatste wijziging 10/11/2006 22:34)
Avatar van Stijn PHP expert in welke taal schrijf je? stel dat je in C schrijft (of C++) dan open je je console en tik je in:
  1. cd /location/where/your/file/is/located/
  2. gcc -c file.c

gcc is de C(++) compiler die in je linux zit (GNU/GPL compiler). zie gcc --help voor meer informatie over het gebruik van gcc

hij gaat file.c compile en je zal een file bestand zien (ook een file.o)

als je ./file doet gaat hij die file bestand aanroepen en uitvoeren zoals in je onder windows file.exe doet in je DOS schermpje.

note:
[i]Ik heb net kubuntu/edgy geinstalleerd en is al een tijdje geleden dat ik die gcc gebruikt heb , ik ben dus het één en ander vergeten erover. Het is me met andere woorden nog steeds niet gelukt een .c te uitvoeren. Ik had gewoon printf("hello world\n"); maar hij compiled maar voert niets uit. ben dus nog altijd op zoek. als het niet gaat probeer dan ook eens dit: ./file.o
Als het nog niet werkt probeer dit dan eens:
  1. sudo apt-get install build-essential

en herneem mijn bovenstaande code nog eens.
[/i]

ps: op je vraag. Het lukt dus ook om een programma in command line te gebruiken.

veel plezier
stijn
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s