login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Foto's op website

Offline Sweepee - 17/08/2006 22:17
Avatar van SweepeeHTML beginner Hallo,

Is het eigenlijk zomaar toegelaten om alles wat je maar vindt op het internet aan fotomateriaal te plaatsen op je eigen website? Als je zo ziet sommige fan sites van films/celebrities bevatten veel beeldmateriaal en zelfs de titel van die film of celebrity in hun domeinnaam, maar ik stel mij toch wel de vraag of dat allemaal legaal is.

Weet er hier iemand meer over dat soort zaken?

MVG, Sweepee.

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maarten - 17/08/2006 22:19
Avatar van Maarten Erelid Dat hangt af van de foto he, dat staat erbij, dat moet je vragen aan de auteur,...
Offline Gerard - 17/08/2006 22:20 (laatste wijziging 17/08/2006 22:21)
Citaat:
Is het eigenlijk zomaar toegelaten om alles wat je maar vindt op het internet aan fotomateriaal te plaatsen op je eigen website?

Nee, dit is niet toegestaan. Vaak worden dit soort dingen wel gedoogd onder het mom van promotie en PR. Maar als een auteur/fotograaf wil dat je zijn zaken verwijderd, ben je verplicht dat te doen.

edit en natuurlijk, zoals murfy zegt, heb je te maken met mensen die hun zaken beschikbaar stellen voor publiek/commercieel gebruik (sxc.hu).
Offline Sweepee - 17/08/2006 22:26 (laatste wijziging 17/08/2006 22:42)
Avatar van Sweepee HTML beginner Stel dat je op een forum dan in een topic (bijvoorbeeld) een foto plaatst van een andere site d.m.v. hotlinken, de foto staat dan fysiek niet op de andere website (met het forum), maar visueel wel. Zijn zo'n zaken dan ook strafbaar? Of weer afhankelijk van wat de auteur/eigenaar wilt?
Offline riekele - 17/08/2006 23:01
Avatar van riekele PHP beginner als er op de website van de auteur staat dat er copyright op staat lijkt me niet dat je het zomaar mag hotlinken..
Offline Sweepee - 17/08/2006 23:09
Avatar van Sweepee HTML beginner Inderdaad, ik heb nog wat opzoekwerk gedaan en samengevat zeggen ze allemaal hetzelfde, hetzelfde wat hier gezegd wordt. Maar hoe zit dat dan met een domeinnaam. Stel dat je een domeinnaam registreert, thecrazyboldguy.com (stel ) en een jaar later komt er een film uit "The Crazy Bold Guy" (mét auteursrechten), dan zou je eigenlijk strafbaar zijn omdat je "hun" domeinnaam in bezit hebt?
Offline riekele - 17/08/2006 23:21 (laatste wijziging 17/08/2006 23:22)
Avatar van riekele PHP beginner in ieder gaval niet als jij de website eerder heb aangemaakt dan dat zij het pattent op de naam hebben gekregen, anders om zou ik het niet weten.
Offline Thomas - 18/08/2006 16:09
Avatar van Thomas Moderator Aan de andere kant lijkt het mij zaak dat sites zelf maatregelen treffen om hotlinking te voorkomen?
Offline Maarten - 18/08/2006 16:18
Avatar van Maarten Erelid Ik denk dat hij het vooral heeft over het opslaan van een afbeelding en dan uploaden op z'n eigen website 
Offline Sweepee - 19/08/2006 02:55 (laatste wijziging 19/08/2006 02:58)
Avatar van Sweepee HTML beginner Op sommige websites met auteursrechtelijk beschermde foto's vind je een boodschap in de de footer van de pagina in de aard van:

"Deze foto's zijn elders gevonden op het internet. *Klik hier* als jij de auteur bent van deze foto's en niet wenst dat ze op onze website staan. Sommige foto's kunnen vervalsd zijn."

Op de één of andere manier ben je dan veilig gesteld en tegelijkertijd ook niet, want je kan als auteur wel lastig gaan doen over de tijd dat jouw foto's wél op die bepaalde website stonden.

Ik ken iemand die een grafische richting volgt op de hogeschool. Ik dacht dat die persoon wel verstand had van zulke zaken, dus heb ik hem dezelfde vraag gesteld. Hij sprak over "de gouden regel van 14%". M.a.w. als je een foto kopieert van een andere website en je verandert hem voor 14%, dan kan de auteur jouw niet aanklagen voor kopiëren. Maar ik vind dit maar een rare regel, want stel je kopieert een heleboel foto's van de auteur, maar je verandert de JPEG kwaliteit naar een hogere waarde. Stel dat je bestand dan die "14% verschil" haalt in grootte en kwaliteit. Het blijft nog steeds dezelfde foto hé .

Hetzelfde voor een film bijvoorbeeld. Stel dat je Movie X, die 100 minuten duurt, gaat huren en je neemt hem op van VHS/DVD naar je computer. Op je computer knip je er 14 minuten uit (= 14%), vervolgens begin je de "nieuwe" film massaal te kopiëren op DVD's en je legt hem in de winkel.

Nu ja, het was maar een kort gesprek, ik heb deze discussie niet kunnen voeren met hem. Aangezien niemand hier over deze regel iets zegt en ik er niets over terug vindt op Google (uiteraard niet zitten zoeken met keyword "gouden regel van 14%" ), twijfel ik toch aan het bestaan ervan .
Offline nielsvdwal - 19/08/2006 11:03
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde ik denk ook eerder dat het gaat om wat er op de foto staat.. dat 14% anders moet zijn.. en niet de grote ofzo.. lijkt mij in ieder geval logischer
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.654s