HTML beginner |
|
Op sommige websites met auteursrechtelijk beschermde foto's vind je een boodschap in de de footer van de pagina in de aard van:
"Deze foto's zijn elders gevonden op het internet. *Klik hier* als jij de auteur bent van deze foto's en niet wenst dat ze op onze website staan. Sommige foto's kunnen vervalsd zijn."
Op de één of andere manier ben je dan veilig gesteld en tegelijkertijd ook niet, want je kan als auteur wel lastig gaan doen over de tijd dat jouw foto's wél op die bepaalde website stonden.
Ik ken iemand die een grafische richting volgt op de hogeschool. Ik dacht dat die persoon wel verstand had van zulke zaken, dus heb ik hem dezelfde vraag gesteld. Hij sprak over "de gouden regel van 14%". M.a.w. als je een foto kopieert van een andere website en je verandert hem voor 14%, dan kan de auteur jouw niet aanklagen voor kopiëren. Maar ik vind dit maar een rare regel, want stel je kopieert een heleboel foto's van de auteur, maar je verandert de JPEG kwaliteit naar een hogere waarde. Stel dat je bestand dan die "14% verschil" haalt in grootte en kwaliteit. Het blijft nog steeds dezelfde foto hé .
Hetzelfde voor een film bijvoorbeeld. Stel dat je Movie X, die 100 minuten duurt, gaat huren en je neemt hem op van VHS/DVD naar je computer. Op je computer knip je er 14 minuten uit (= 14%), vervolgens begin je de "nieuwe" film massaal te kopiëren op DVD's en je legt hem in de winkel.
Nu ja, het was maar een kort gesprek, ik heb deze discussie niet kunnen voeren met hem. Aangezien niemand hier over deze regel iets zegt en ik er niets over terug vindt op Google (uiteraard niet zitten zoeken met keyword "gouden regel van 14%" ), twijfel ik toch aan het bestaan ervan . |