Zoals ik hierop Sitemasters merk gaat er een duidelijke voorkeur naar PHP in plaats van naar ASP.NET . Niet dat ik daar problemen met heb, PHP is een zeer interessante scriptingtaal, maar zo is ook ASP.NET, hoewel PHP gemakkelijker aan te leren is (vind ik).
Op dit moment leer ik beide talen en merk grote verschillen tussen de twee.
Daarom had ik graag eens jullie mening gehoord... Waarom kiezen jullie eerder voor PHP dan ASP.NET? Of juist niet?
ASP is geschreven door microsoft...
j/k
ik heb me nooit verdiept in ASP. Ik had voor een website een mailform nodig, die was in PHP. Om die aan te kunne passen ben ik eigenlijk begonnen met PHP. Onder de 'hobbyisten' is PHP denk ik veel bekender.
Mijn motivatie:
- Om ASP.NET onder Linux te kunnen draaien moet je al allerhande extra virtuele- en/of emulatieservers installeren.
- Om ASP.NET te kunnen draaien heb je dus een Windows platform nodig, wat zowieso al meer kost dan een Linux platform. En no way dat ik ooit nog achter een Windows systeem ga zitten, ik vind het al erg genoeg dat ik dat gedurende het schooljaar moet doen
Ik heb ook ooit eens een kleine statische site moeten bouwen, met een dynamisch contactformulier. Ik stelde uiteraard PHP voor, maar de opdrachtgever wou er niet van weten, het MOEST ASP zijn. Toen heb ik dus ASP geleerd, ik was erin geslaagd dat formulier naar behoren te maken. Daarna wou de opdrachtgever zelfs nog een databaseaangestuurd registratiesysteempje voor een evenement, zelfs dat is me toen gelukt. Maar toen heb ik wel ervaren dat ASP de grootste kuttaal is om iets simpels mee te bereiken.
Compatibiliteit en kostprijs dus.
Abbas - 12/08/2006 22:22 (laatste wijziging 12/08/2006 22:24)
Crew .NET
@ dark_paul
dat is inderdaad waar, PHP is veel bekender onder de amateur-scripters... en weet wel één ding, er is een reuze verschil tussen asp en asp.net ... deze topic gaat over .net en niet de oude asp.
mij motivatie: ik heb op school.net gekregen en vond het interessant en ben me er in gaan verdiepen, dit nadat ik eerst een groot stuk php had geleerd...
beide talen zijn zoals ik al zei zeer interessant, ik leer ook asp.net omdat ik zoveel mogelijk talen onder de knie wil krijgen...
@murfy
kostprijs hoeft niet zo veel te zijn, er is WebMatrix om .net te scripten en dat is gratis aangeboden door microsoft (raar maar waar) en dit programma zet een eigen localhost op, dus dit valt best mee...
maar inderdaad, anders is .net een iets duurdere zaak dan php...
Gratis programmeren kan je altijd, desnoods in kladblok. Ik heb het over het serverplatform, dit moet ofwel een Windows XP zijn van minstens 100 euro, of om nog beter af te zijn een Windows 2003 van minstens ik-wil-het-niet-eens-weten
PHP kan je draaien onder Linux (lekker stabiel) en niet enkel Windows (instabiele brol). Het is bekender en het is niet van Microsoft. Windows hosting is meestal ook duurder. En PHP is ook gemakkelijker hoor ik zo (en opensource en gratis).
mijn voorkeur gaat naar PHP omdat het simpel en snel is... ASP (ook .net) is imo trager, en voor veel zaken TE uitgebreid.
Het grote voordeel aan ASP.net is dat het zeer object georienteerd is, PHP is dit veel minder, hoewel het in PHP5 ook al voort veel beter is
@Voldemort: ook een windows server kan stabiel zijn... Zeker een 2k3. Als je geen linux server kan configureren, kan je beter windows hosten omdat je hier waarschijnlijk de beste configuratie gaat klaarkrijgen (ik meen me nog te herinneren dat je geen LAMP geinstalleerd kreeg zonder hulp, Voldemort? => dan ben je met linux ook niets verder hé..)
ik heb met school eens ASP.NET bezien ik vind dat de fun wegneemt van scripte je doet bijna alles via design zoals een loginscript maken dat is gewoon slepen en je hbt een login script foutmeldingen van dat je iets moet invullen op de site kun je gewoon ook slepen. ik vind dat het de fun weg neemt van het scripte das mijn reden
Het is platformonafhankelijk, makkelijk, en te installeren op elke webserver, wat bij asp.net niet het geval is (Al ooit eens asp.net op apache proberen draaien??).
Ook heeft een webhost over het algemeen standaard php geïnstalleerd, terwijl je voor asp.net moet bijbetalen.
Het is platformonafhankelijk, makkelijk, en te installeren op elke webserver, wat bij asp.net niet het geval is (Al ooit eens asp.net op apache proberen draaien??).
is dit niet de gewone ASP? Er is een verschil tussen ASP en ASP.NET
Voor zover ik weet he is het niet als ASP geinstalleerd is dat je ASP.NET kunt draaie op de server.
//edit:
@titjes: Voor mij is het vooral omdat je ASP.NET bijna niet te vinde is bij hostingbedrijven ik heb al bij een paar zitten vragen en ze doen het niet omdat er niet genoeg vraag is of omdat er gewoon geen opensource voor is of geen goede. En ik wil niet afhankelijk zijn van 1 hosting bedrijf en waarschijnlijk zal de hosting ook niet al te goedkoop zijn daar.;-)
@wimmarien: Op Windows lukte het niet ook al deed ik een tutorial. Op Linux lukte het meteen (als ik die ncurses geïnstalleerd had) adhv jouw tutorial.
Windows kan misschien stabiel zijn, maar ik vind Linux stabieler.
PHP is ook sneller en minder uitgebreid (maar toch voldoende).
@Crazed: Ik zie ook veel webhosts die enkel PHP (Linux hosting) of enkel ASP (Windows hosting) bieden. Als ze beide bieden is het meestal van:
Voor mij is het vooral omdat je ASP.NET bijna niet te vinde is bij hostingbedrijven
Er zijn honderdduizenden ASP.NET hostingbedrijven, maar als je zoekt op "hosting php" zul je waarschijnlijke gene vinden. Zoek maar op "windows 2003 hosting", "asp.net hosting", en je zult er genoeg vinden.
dat is waar... er zijn genoeg .net hostingbedrijven, alleen is dit eerder een dure zaak mits de meesten denk ik onder ons (nog) geen profesionele scripters zijn (no offence, me neither )
bedankt toch al voor de reacties, nu weet ik ongeveer waarom php zo populair tegenover asp.net hoewel ik de meeste redenen al kon vermoeden