login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Webserver bereiken over netwerk

Offline Maarten - 26/07/2006 14:05 (laatste wijziging 26/07/2006 14:07)

Ik heb voor m'n werk de financiele software in een webomgeving geschreven (PHP/MySQL met een shitload aan AJAX). Het enige wat ik nu nog zou willen voor mekaar krijgen, is dat we op andere pc's geen 192.168.0.16 moeten invoeren(netwerk-IP van de centrale pc), maar dat ik die een snelnaam kan geven, waardoor we op andere computers in het netwerk bijvoorbeeld gewoon "blaat" kunnen invoeren.

Ik weet dat dit mogelijk is als je netwerk vertrekt vanuit een server, maar is dit ook mogelijk als je een router hebt..? Zoja, iemand een linkje, uitleg, hint, tip? 

Bedankt

P.S.: er is op een of andere manier een beest onder mijn scherm van m'n laptop terechtgekomen, dat beest heeft ondertussen al alle pagina's van Sitemasters gezien maar wilt er niet uit 

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Tuinstoel - 26/07/2006 14:24 (laatste wijziging 26/07/2006 14:28)
Avatar van Tuinstoel PHP expert Ehm, in een netwerk heeft elke computer toch een naam? Eerder kon ik nog http://Rene/ intypen, maar nu heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd, en dat werkt niet meer (Kom op renefroger.nl uit ).

Edit:
'k Heb de naam even opgezocht en het werkte onder http://got2be-c5b5d63d/ (Nee window ies nie illiegalie ).
Offline Maarten - 26/07/2006 14:26
Avatar van Maarten Erelid Rene Froger is anders ook wel goed. "Een eigen huis, een plek onder de zon! En aaaltijd iemand in de buurt.." 

Nee, maar ik meen me te herinneren dat dat hier ooit ook eens gewerkt heeft, maar hier zijn alle pc's (behalve de demomodellen en de pc's van klanten) Linux-configuraties..
Offline Simon - 26/07/2006 14:26
Avatar van Simon PHP expert bij ons thuis hebben wij ook een netwerkje
router, pcsimon, pcserver, ... in de adresbalk en dat lukt 

@P.S.: hehe, van mij zit er ook zo'n beestje in mijn LCD scherm 
Offline ikkedikke - 26/07/2006 15:08
Avatar van ikkedikke PHP expert als je internet-ip om het zo ff te noemen een domeinnaam, kan je ze daar heen sturen, en dan via NAT of iets dergelijks ze doorsturen naar de goede pc in je netwerk. moet je alleen wel je server zo instellen dat alleen het netwerk toegang heeft.
(mijn router heeft dan het verstand dat die je gelijk doorstuurt.)
Offline Diewy - 27/07/2006 16:51
Avatar van Diewy PHP interesse ik denk dat je daarvoor een dns server moet opzetten, bekijk dit eens:
windows: http://www.simongibson.com/intranet/dns2003/
linux: http://www.howtoforge.com/taxonomy_menu/1/8

Volgens mij moet je dan wel bij elke pc het adres ingeven van de dns server. Tenzij je router dat kan doen, of je router dienst kan doen als dns server.

Het is allemaal van "ik denk", maar hoop dat je er toch mee geholpen bent. 
Offline ikkedikke - 27/07/2006 21:56 (laatste wijziging 27/07/2006 21:57)
Avatar van ikkedikke PHP expert je zou trouwens ook iets aan het hosts-bestand kunnen doen, nadeel is dat je dat wel op elke computer moet doen en een virusscanner het misschien niet pikt.
Offline zwinselman - 28/07/2006 05:21
Avatar van zwinselman Lid Je kan in de router instellen naar welke pc poort 80 gestuurd moet worden...
Offline Maarten - 28/07/2006 10:11
Citaat:
Je kan in de router instellen naar welke pc poort 80 gestuurd moet worden...
Dat is dan voor verbindingen van buitenaf IMO, niet voor interne connecties..
Offline ikkedikke - 28/07/2006 10:53
Avatar van ikkedikke PHP expert op die manier kan het ook intern. dat is wat ik in mijn eerste post zei over die domeinnaam.
het nadeel is wel dat het dus ook extern te bereiken is 
Offline Ch0coschijt - 28/07/2006 12:01 (laatste wijziging 28/07/2006 12:02)
Avatar van Ch0coschijt HTML interesse Je kan het doen met `hosts` file, die staat in je
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\

die open je gewoon met kladblok ofzo, en zie je tenminste bij mij staan wat commentaar en eronder

127.0.0.1 localhost

wat je dan kan doen is

192.168.0.16 blaat

erbij zetten, dan als je op die pc naar //blaat gaat, gaat hij naar dat ip adres
alleen dit moet je wel verandere op elke pc in je netwerk dan

Offline Maarten - 28/07/2006 12:05 (laatste wijziging 28/07/2006 12:07)
Citaat:
alleen dit moet je wel verandere op elke pc in je netwerk dan
Kan ik dus niks mee aanvangen 

edit:
Citaat:
C:WINDOWSsystem32driversetc
Heb ik niet.. ik heb zelfs geen C 
Offline Ch0coschijt - 28/07/2006 12:30
Avatar van Ch0coschijt HTML interesse ohjah je werkt onder linux toch was ff vergete
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.187s