Ik wil graag echt programma's maken (in het begin kleine nutteloze dingen, maar later grotere dingen, als ik het onder de knie hebt), alleen zijn er zoveel programmeertalen, ik wil liefst een taal die:
- Platformonafhankelijk is
- Vrij snel is
De rest geeft me niet, maar ik hoorde dat java traag is (zeker voor grotere dingen en ik heb zelf al genoeg problemen gehad met JRE versies). Verder dacht ik aan Python of perl, maar ik weet niet of er nog betere zijn? Welke raden jullie aan om te leren?
Als je werkelijk jezelf wilt aanleren om "ooit" iets groots te maken, dan is het een kleine moeite om eens te googlen naar alle "bekendere" programeer talen.
in me verdere studies komt daar nog java enzo bij.
bij de andere talen kan je misschien de faq ofzo gaan doorbladeren. Hoewel ik perl ook wel nog een interessante taal vind (maar niet kan ) http://www.perl.com/pub/q/FAQs
en als je later grote dingen wilt doen raad ik aan om een expert te worden in Python want NASA gebruikt die taal
@MothZone: Ik bedoel een taal waarmee je bv. zelf webbrowsers (niet dat ik dat ooit ga doen) kan maken, niet om webdingetjes te maken of dingen die men niet installeert.
C, C++ en VB is enkel voor Windows dacht ik. En ik heb eens opgezocht en daaruit kwam:
- Python
- Perl
- Java
Maar is java niet traag? En toen ik eens las van Python stond er dat je in Python dingen korter kan schrijven dan in C ofzo, is dat ook met Perl en Java?
Ik heb altijd in m'n hoofd gehad C++ te leren, alleen las ik in een Python tutorial dat je met C++ veel meer code moet schrijven, zijn daar voorbeelden van? Welke aanpassingen moet je doen om het onder verschillende besturingssystemen te laten werken? Veel of enkel paths?
@MothZone: Ik bedoel een taal waarmee je bv. zelf webbrowsers (niet dat ik dat ooit ga doen) kan maken, niet om webdingetjes te maken of dingen die men niet installeert.
Op een webbrowser na kan je veel met ajax hoor, zie hier maar.
c++ is idd meer code maar later kan je er ook MEER mee verder zijn zowel unix/linux systemen als dos/windows allebij geprogrammeerd in c++ apple programmeerd ook veel in c++
dus: platform onafhankelijk (al zullen in verschillende besturingssystemen windows maken enzo anders werken)
dus 2: snel
dus 3: je hebt veel geduld nodig want het is erg moeilijk om te leren.
dus 4: gewoon de beste taal!
@Mothzone: Maar daar heb je dan weer een andere webbrowser voor nodig .
@sjak: En C#, is dat niet de opvolger van C++? En als ik wijzigingen moet aanbrengen met C++ om het in allemaal de besturingssystemen wil laten werken, wat soort wijzigingen zijn dat dan? Enkel paths? Als ik echt iets wil lukt het meestal wel (zoals PHP leren, in het begin smeet ik m'n boek nog in m'n vuilbak omdat het nooit werkte, maar ik wou het echt leren en nu kan ik ook al goed PHP). En aangezien ik echt wel een taal wil leren om programma's te maken (waar geen andere voor nodig zijn om het te draaien (behalve de compiler dan)).
@voldemort
c# is niet de opvolger van c++,
C++ is de opvolger van C het verschil is dat in c++ betere mogelijkheden zijn voor objectgeorienteert programmeren.
wijzigingen zijn bijv. in windows heb je een venster,
en in een ander besturingssysteem weer iets anders en andere systemen als windows hebben geen direct x
in het begin van c++ merk je die verschillen vaarschijnlijk niet omdat je maar kleine programma's maakt die overal werken.
maar later kan je het beter en dan is zo'n verschil een uitdaging!
c++ is wel moeilijker dan php.
als in elk os alles hetzelfde was waren ze ook niet zo verschillend.
maar als jij thuis alleen bijv windows hebt is het moeilijk om bijv een programma te compilen voor de mac ofzow want dan heb je een mac compiler nodig die je dan meestal alleen voor macs hebt (bestandsextensies zijn in os'en ook anders)
Dan wordt het C++, alleen op Linux zie je allemaal .c files enzo (Gaim), zijn dat dan C files? Moet je onder Linux niet compilen? Is PHP geen C-based taal?
Die verschillen voor later, wat zijn die dan (directX is toch dom, games maken doe ik toch niet, dus ik heb het niet echt nodig)? De werking van de grafische windows? De paths?
jah windows (vensters) je hebt bijv onder linux de code c++linuxwindow en onder windows c++windowswindow
natuurlijk is het niet zo maar even als vergelijking:)
Als je zelf zo'n taal wilt leren denk ik dat je eerst maar eens even de nodige tutorials moet doorlezen en niet gelijk alles hier vragen. Zelf even initatief tonen omdat jij je kennis wilt vergroten en niet omdat wij jouw kennis willen vergroten.
hello.cpp:7:2: warning: no newline at end of file
hello.cpp: In function int main():
hello.cpp:5: error: cout was not declared in this scope
hello.cpp:5: error: endl was not declared in this scope
Geen endline, er staat toch: << endl
cout en endl moeten toch in iostream staan? (als ik iostream.h doe krijg ik een warning). Compiler: GCC 4.0.2 (http://www.gnu.org/software/gcc)
Ik heb echt al gezocht op Google, alleen niks nuttigs.
hello.cpp:9:2: warning: no newline at end of file
/tmp/ccEkrdVQ.o: In function `main':
hello.cpp:(.text+0x25): undefined reference to `std::cout'
hello.cpp:(.text+0x2a): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::operator<< <std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&, char const*)'
hello.cpp:(.text+0x35): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& std::endl<char, std::char_traits<char> >(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&)'
hello.cpp:(.text+0x3b): undefined reference to `std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >::operator<<(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >& (*)(std::basic_ostream<char, std::char_traits<char> >&))'
/tmp/ccEkrdVQ.o: In function `__tcf_0':
hello.cpp:(.text+0x59): undefined reference to `std::ios_base::Init::~Init()'
/tmp/ccEkrdVQ.o: In function `__static_initialization_and_destruction_0(int, int)':
hello.cpp:(.text+0x86): undefined reference to `std::ios_base::Init::Init()'
/tmp/ccEkrdVQ.o:(.eh_frame+0x11): undefined reference to `__gxx_personality_v0'
collect2: ld returned 1 exit status
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << Hello World!;
return 0;
}
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << Hello World!;
return0;
}
krijg ik:
Citaat:
hello.cpp:5: error: stray 226 in program
hello.cpp:5: error: stray 128 in program
hello.cpp:5: error: stray 156 in program
hello.cpp:5: error: stray 226 in program
hello.cpp:5: error: stray 128 in program
hello.cpp:5: error: stray 157 in program
hello.cpp:5: error: Hello was not declared in this scope
hello.cpp:5: error: expected `;' before World
gebruik dev-c++ .. die is echt makkelijk.. je doet broncode invullen, je drukt control+F9 en dan compileert ie je bestand, en dan control+F10 en dan word je programmatje geopend met .exe
en volgens mij, k ben zwaar n00b in C++ maar volgens mij kan dat niet, omdat je int main() hebt, en je dan gelijk text neerzet. in ieder geval, zoiets denk ik
hello.cpp:5: error: stray \226 in program
hello.cpp:5: error: stray \128 in program
hello.cpp:5: error: stray \156 in program
hello.cpp:5: error: stray \226 in program
hello.cpp:5: error: stray \128 in program
hello.cpp:5: error: stray \157 in program
hello.cpp:3: error: ::main must return int
hello.cpp:5: error: Hello was not declared in this scope
hello.cpp:5: error: expected `;' before World