Je zegt helemaal niet JAVA, je zegt 'java script'. Eigenlijk hoort dit aan elkaar en dan krijg je 'javascript'.
Er zijn veel programma's voor JAVA. Het hangt er vanaf wat je wil doen:
objectmodel begrijpen: blueJ
programma's schrijven: elke java compiler die je maar kan bedenken (google)
java laten uitvoeren: java zelf downloaden vanaf de website van sun
ik wil gewoon, de tutorials die hier staan uitproberen, maar daarvoor heb ik een java compiler nodig heb ik begrepen, en miss later zou ik graag proberen een game te maken (pacman of tetris) en dat op het internet zetten, wat heb ik daarvoor nodig?
In ieder JavaScript tutorial op het web lees je dit, dus daarom zal ik het ook nog maar eens zeggen: JavaScript is geen Java!
Kort gezegd is het verschil dat JavaScript een scriptingtaal is en Java een programmeertaal.
Java is, omdat het een programmeertaal is, een stuk moeilijker te leren dan JavaScript.
Een zgn. Java applet is verder een stuk ingewikkelder en groter dan een brok JavaScript code, waardoor de laadtijd van een applet langer is.
ok, dan moet je van de site van sun ( java.sun.com als ik me niet vergis) de Java SDK afhalen. Installeer deze en download en installeer daarna JCreator (google even) Daarmee kun je de code schrijven, compileren en uitvoeren.
Java SDK (software development kit): Deze bevat alles nodig om te compileren en uit te voeren. Dit is echter allemaal uit een dos-console. Daarom is het makkelijker met een programma als JCreator, waarmee je alles vanuit een windows omgeving kan doen.
ik snap het niet, ik heb die 2 programma's geinstalleerd, ik probeer die code van hello world te testen en hij vraagt naar de directory van JDK, wat moet ik daar invullen??
De class hello aanmaken.
LET OP!!! Deze class MOET dezelfde naam hebben als je programma noemt.
Ik heb mijn bestand opgeslaan als hello.JAVA, dus noem ik deze class hello.
Als ik mijn bestand nu hello_world.JAVA had genoemd, dan moet deze class hello_world noemen.
Dat is het probleem niet... zolang je bestandsnaam maar dezelfde naam heeft van je klasse is het ok. Als de een met een hoofdletter is, moet de ander ook met een hoofdletter zijn, idem voor een kleine letter.
Het probleem is waarschijnlijk dat je vergeten compileren bent. Dus eerst compileren (het icoon met de pijl naar beneden), en dan pas uitvoeren.
import java.io.*;
public class hello{
public static void main(String args[] ) {
System.out.println("Hello World, this is me!");
System.out.println("Wow, nog een regel!");
}
}