login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Belgische tussenvoegsels

Offline xSc - 07/06/2006 13:46
Avatar van xScOnbekend Ik zat me eens af te vragen ... Ik kon het zo snel niet vinden, maar.

Nederlandse tussenvoegsels:

Jan van Dam
Dhr. Van Dam

Hoe gaat het in het Vlaams in z'n werk? Wanneer krijgt (een) tussenvoegsel(s) een hoofdletter en wanneer niet?

10 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Crazed - 07/06/2006 13:55
Avatar van Crazed PHP interesse Ik heb ooit horen zeggen, maar niet zeker als dat klopt, dat alle tussenvoegsels met een hoofdletter zijn, behalve bij namen die van oorspronk adelijk zijn...
Offline nemesiskoen - 07/06/2006 13:56 (laatste wijziging 07/06/2006 13:58)
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Dit is variabel. Het hangt er gewoon van af wat je familienaam is.

Mogelijkheden:
Van Everbroeck
Vaneverbroeck
van Everbroeck
de Vis
De Vis
Devis
Van den Broeck
Van Den Broeck
Vanden Broeck
vanden Broeck
Van denbroeck
Vandenbroeck
...

Erfelijke adel herken je aan het feit dat er een dorps/stads/gemeentenaam in de achternaam zit. Jan van Schoten (Schoten is een gemeente) ==> Jan is van adel. Mijn vader is van adel maar heet gewoon Speelmeijer, dit komt omdat het niet erfelijk is maar hem is toegekent wegens bewezen diensten.
Dus het valt eerder te koppelen aan blauw bloed dan aan adel.
Offline xSc - 07/06/2006 13:57 (laatste wijziging 07/06/2006 13:58)
Avatar van xSc Onbekend Crazed, bedankt! [Edit: Nemesiskoen ook!]

Hmm, ik wil eigenlijk klantgegevens eenduidig opslaan. Uit het verleden blijkt dat veel klant bijv. alles met hoofdletters of alles met kleine letters invullen.

Er zijn Nederlandse en Belgische klanten. Voorletters, postcodes, telefoonnummers en e-mailadres zijn gemakkelijk eenduidig op te slaan, maar namen, adressen en woonplaatsen wordt lastiger.

... ?
Offline nemesiskoen - 07/06/2006 13:59

PHP expert
Adres: postcode, gemeente, straatnaam, huisnummer (mogelijkheid tot bv. 12A en 12B) en land.
Voor namen is het inderdaad wel iets lastiger...
Offline xSc - 07/06/2006 14:03 (laatste wijziging 07/06/2006 14:05)
Avatar van xSc Onbekend Oke, dan is het niet anders. Voorletters schrijf je normaliter met hoofdletters. Er zijn echter weer uitzonderingen. Bijv.:

Joh. Enschede
A. Th. van Deursen
J. Chr. Fieret

Het wordt dus echt lastig omdat je heel veel verschillende situaties hebt.
Offline nemesiskoen - 07/06/2006 14:17

PHP expert
En wat voor problemen geeft dit met zich mee?
Offline Maarten - 07/06/2006 14:17
Avatar van Maarten Erelid Wat vaak gedaan wordt op facturen is de naam volledig in hoofdletters zetten, de adresregels schrijf je normaal. Je hebt dan natuurlijk altijd het probleem dat de ene dan weer Frans van Jefstraat gaat schrijven, en de andere weer Frans Van Jefstraat.
Het is een straatje zonder einde 
Offline xSc - 07/06/2006 14:21
Avatar van xSc Onbekend Inderdaad 

Ik geef het wel zo weer zoals ze het zelf ingevuld hebben 
Offline Maarten - 07/06/2006 15:04 (laatste wijziging 07/06/2006 15:04)
Avatar van Maarten Erelid Ik heb er persoonlijk schijt aan als er op een brief of wat dan ook 'maarten ureel' staat, dus daarom vul ik zelf altijd overal mijn naam met de hoofdletter in.. dus als de mensen het zo invullen moeten ze niet zagen dat het zo geschreven is, als ze hun naam zelf goed invullen hebben ze niet te klagen.
Offline finduilas - 07/06/2006 17:17
Avatar van finduilas PHP gevorderde Alle voorvoegsels zijn volgens mij met een hoofdletter behalve de adel.

Vb:
Maarten De Zak (volk)
Maarten de zak (adel)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.183s