Hallo,
Ik en nog 2 mensen werken aan een spel, genaamd Subotai! We hadden er eerst een Criminals van gemaakt. Die we nu verwijdert hebben omdat we een 2d spel willen maken. We willen dus een RPG game maken die dicht in de buurt komt bij Runescape.
Nu wilden we het eerst met Flash gaan proberen, maar na enkele fora kwamen we erachter dat we misschien beter met Game Maker (6.1) konden gaan werken. Na een deel van de handleiding te hebben doorgenomen, zagen we dat een RPG game er niet mee lukte (we konden alleen .exe files exporteren).
Nu vragen wij ons af of iemand een programma weet (soortgelijk aan Game Maker) waarmee wij een RPG game kunnen maken. Neem een kijkje op www.runescape.com om een idee te krijgen waar wij naartoe willen.
Laat een reactie achter alstublieft.
Alvast Bedankt!
Greetz Tjakka, Jeroen en Jeroen
Een RPG maken doe je OF met een echte programmeertaal OF met RPG-maker. Een online RPG (zonder het die-hard te programmeren zoals WOW etc...) is met flash (als je grafisch wil)/server side scripting en veel images:)
@nemesiskoen, 'k heb ook al een keer geprobeert een deftig spel te maken in Flash, maar Flash is daar niet sterk genoeg voor.
Flash is voor spelletjes met een 'kinder'-layout en redelijk simpel. Eigenlijk net zoals Javascript, met javascript kan je ook maar kleine spelletjes maken.
Als je een deftig en groot ONLINE spel wil maken moet je bij Java zijn. Het is veelzijdig en is stabiel en gaat beter om met resources.
[edit]als G-java goed is, zou ik het in het begin wel proberen met GM en daarna met dit tooltje. Later ga je wel altijd moeten overschakelen naar java voor geadvanceerde scripts
Hoi, ik ben ook een medewerker van het spel. Ik had eens G-Java proberen te gebruiken, maar het lukt niet echt. Ik had eerst maar eens het simpel voorbeeld spel 'Hit The Ball' geprobeerd die al bij Game Maker 6 zat. Toen ik het naar G-Java had omgezet deed die het niet zo goed; de balletjes reageren niet op de muur of op de muis... Wat doe ik fout?
Ja maar dan moet je ook grafisch voor elkaar krijgen. Misschien dat iemand daar een keer een tutorial over kan schrijven. Hoe je bewegende dingen kunt java-en
Deze ga je niet vinden kessels, degene die dit kunnen zijn goed en gaan dit niet sharen ben ik bang. En over de vraag gesproken.. het is echt Java wat je moet gaan leren, en ja ik ben ook bereid een stukje te gaan doen .
Ik heb afgelope tijd ook een beetje zitten zoeken naar begrijpbare Java 3D tutorials. Echter kom ik geen stap verder, omdat ik niet eens de goede programma's en plugins kan vinden om er aan te kunnen gaan beginnen. Zelfs van de java site zelf werdt ik niet veel wijzer.. Mocht er iemand zijn die java3D kennis heeft (hoe je er mee kunt beginnen) dan zal ik graag wel is wat van hem willen leren (zou'k heel lievvv vinden.. echter betwijfel ik het of er iemand hier vestand heeft van java3D, omdat het hiet natuurlijk wel gaat om het maken van sites ipv games )
Games maken kan met vele talen een van de meest gebruikte hierin is C++ maarja om dat al te kunnen moet je al erg goed met Window Applets, GD Library, (voor ORPG of MMORPG) Sockets,... er worden ook andere talen gebruikt zoals Visual Basic(dat gebruik ik voor een spel op dit moment), JAVA(voorbeeld runescape wat eigenlijk het beste Java spel zou zijn tenzij er nog andere zijn),... er bestaan ook programma's die het voor je doen zoals GameMaker(gratis, 15 euro registratie), Realm Crafter(ik dacht rond de 60 euro ofzo weet het al niet meer). Het beste is in C++ iets maken tenzij je het eigenlijk in een browser wilt dan zou je toch beter Java gebruiken. Je kan ook simpele spelletjes maken met PHP en/of JS en ASP zou ook wel lukken dacht ik. Maar voor echte RPG's of iets in die aard zou je beter C++, Java of VB gebruiken. Nu VB zou ik niet gebruiken voor 3D, een van de redenen is omdat VB hier niet echt in optimaal is of je moet al heel erg veel van VB kennen. C++ is het beste in 3D en java valt nog wel mee runescape is niet echt zoiets als WoW of Silkroad Online maar meer zoals "Klei objecten" zoals het er uitziet. Hier heeft niemand echter problemen mee omdat sommige mensen toch meer fun in de skills vervullen en met vrienden omgaan zien . Als je 3D wilt zou ik C++ aanraden, wil je 2D en goede servers dan is VB wel handig en dan heb ik ook een basis source voor je alleen VB moet je zelf zien te krijgen(kost 100$) of als je het echt in een Browser wilt hebben dan is Java wel goed.
oO - een spel maken? dream on! Je moet eerst een story board hebben.
Dan teken je alle figuren enzo. Je begint in 3D te maken en animaties. Daarna begin je met het programmeren van de objecten en de animaties en natuurlijk zo realistisch mogelijk. Daarbij komt ook sound programming enzo. Als je dat allemaal alleen doet zit je jaren aan. Daarom is een producer nodig die design en code in goede banen leid. Ik ging ook eerst een game ontwikkeling richting volgen maar de artistieke skills zie ik niet zitten...
Tjah 'dream on' is inderdaad nog wel van toepassing. Maar als je iets wilt moet je ergens beginnen. En het beginnen begint altijd met experimenteren naar een doeleinde. Aangezien het hier om een game gaat, ga je delen van een game proberen te maken (experimenteren). Je eerste game zal je vrijwel nooit uitbrengen, omdat je weet dat het nog niets inhoud. Maar om te proberen is het zeker wel de mooite waard, als je van plan bent om je er verder in te gaan verdiepen.
Niemand geeft een broncode van een geheel spel weg, dat is waanzin en er bestaat niemand die zo gek is. Als je een e-mail systeem zou hebben geschreven dan geef je ook toch niet de hele code ervan weg?
Maar is meestal niet zo tot je aan kan kloppen bij bedrijven zoals EA games en kan vragen: "Hello, can I use the source of The Sims 2 for my game?" dat zijn van die bedrijven die geld willen, maar natuurlijk bestaan er ook Open Source projecten(gelukkig maar, anders hadden we al wat minder programmas)
Ligt eraan, als het OpenSource is kan het misschien, maar je zal een verwijzing naar de auteur moeten neerzetten.
Wil je dit echt doen, neem dan eerst contact op met de auteur..
Opensource of niet , opensource heeft niets met games te maken.
@Godlord: als ik een protocol schrijf en die wordt gebruikt door vele mensen dan zou ik die opensource zetten. Een svn hé en iedereen kan daaraan meehelpen om te verbeteren. Vind ik niets verkeerd aan, je kan nog altijd geld mee verdienen.
Maar een simpele 2D spelletje in flash kan ook hé. Je mag dat niet onderschatten, er komt veel bij kijken.