login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

datum / lengte tekst

Offline Steven - 12/10/2005 21:22 (laatste wijziging 12/10/2005 21:30)
Avatar van StevenHTML interesse heyz, ik ben bezig met een nieuwssysteem, nu wilde ik vrage hoe je kan maken, dat wanneer je op submit drukt, de datum wordt opgeslagen en je die ook weer kan uitlezen uit de db?

En hoe kan ik een minimale lengte instellen? Ik denk zoiets, maar dat is niet goed denk ik 

1. if($_POST['bericht'] = > 20){
  2. die ('Je hebt een te klein bericht ingevuld!');
  3. }

Bvd steven

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline NCube - 12/10/2005 21:36
Avatar van NCube HTML beginner Met de Date() functie kan je de datum/tijd opvragen en die in de mysql db stoppen.

1. <?php
  2. if( strlen( $_POST['bericht'] ) <= 20 ){
  3. die ('Je hebt een te klein bericht ingevuld!');
  4. }
  5. ?>

strlen geeft het aantal tekens van een string.
Offline Gerard - 12/10/2005 21:53
Avatar van Gerard Ouwe rakker Er zijn verschillende manieren om de datum/tijd op te slaan in je MySQL database. MySQL heeft zelf speciale DATETIME velden welke je kan gebruiken. Je kan natuurlijk ook altijd zelf de datum/tijd op slaan met de functie die hierboven al genoemd staat; date().

Wat je ook kan doe is de datum opslaan met de functie time(). Dit is de tijd in seconden sinds epoch. Die kan je later inladen in je date() functie en zo alsnog converteren naar een leesbare datum/tijd.
Offline Steven - 12/10/2005 21:57
Avatar van Steven HTML interesse Kan iemand voorbeeld geven met script?

Ik vat het namelijk niet echt, hoe ik een tijd in me db zet hoor
:(
Offline Maarten - 12/10/2005 22:00
Avatar van Maarten Erelid Dit slaat echt nergens op, die 2 replies bieden hier voldoende informatie over, een beetje moeite van jezelf mag ook wel.
Offline Steven - 12/10/2005 22:00 (laatste wijziging 12/10/2005 22:02)
Avatar van Steven HTML interesse Ik zoek dag : maand : jaar, maar ik vraag het wel aan iemand anders. bedankt allen
Offline Gerard - 12/10/2005 22:00 (laatste wijziging 12/10/2005 22:05)
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ga dan eerst eens nadenken over wat je wilt. Wil je de standaard DATETIME velden van MySQL gaan gebruiken, of wil je gewoon integer/varchar velden pakken en dan waardes genereren met PHP die je erin stopt.

Duik ook eens naar php.net om de verschillende functies op te zoeken (date en time) die we net noemden zodat je weet wat ze doen.

Meer informatie over de MySQL DATETIME velden kan je vinden op mysql.org

EDiT
Citaat:
Ik zoek dag : maand : jaar

1. <?php
  2. date('d : m : Y');
  3. ?>

EDiT 2

Houdt er rekening mee dat time() een integer genereert (zie voorbeeld Lemon). Je zal dan dus een veld in je database moeten maken van 10+ tekens lang met als veldtype integer. Je moet dan dus geen DATETIME veldtype kiezen.
Offline Lemon - 12/10/2005 22:03 (laatste wijziging 13/10/2005 01:31)
Avatar van Lemon PHP expert Ik veronderstel dat je al iets van php en mysql kent.

Nuja,

maak gebruik van een sql query.

voorbeeld:

1. <?
  2. $query = "INSERT INTO tabel_naam ('bericht','datum') VALUES ('".$_POST['bericht']."', '".time()."')";
  3. mysql_query($query) or die (mysql_error());
  4. ?>
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.205s