login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

PHP en div's

Offline bertenz - 26/08/2005 00:13
Avatar van bertenzHTML beginner Hallo allemaal,

Ik ben net bezig met het ombouwen van mijn framessite in een website met div's. Nou is de lay-out eigenlijk goed, maar ik wil natuurlijk dat de mensen meer kunnen op mijn website dan één pagina bekijken. Dus heb ik een menu, maar hoe ik het voor elkaar moet krijgen om de hoofdgedeelte (id=inhoud) te laten veranderen als iemand op een link in het menu (id=menu) klikt. Er zijn hier vast wel mensen die weten hoe dat moet. Ik heb al wel gezocht, maar ik kan het op de een of andere manier niet gevonden krijgen (soort van black-out denk). Kan iemand mij er even mee helpen? Alvast bedankt allemaal.

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 26/08/2005 00:26
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
  1. <div id="menu">
  2. <a href="index.php?page=home">home</a>
  3. ... etc ...
  4. </div>
  5. <div id="inhoud">
  6. <?php
  7. //grab page uit link en include
  8. $page = addslashes($_GET['page']);
  9. switch ($page) {
  10. case "home": include("home.inc.php"); break;
  11. case "whatever": include("whatever.inc.php"); break;
  12. default: include("home.inc.php");
  13. }
  14. ?>
  15. </div>

de volgende code include da pagina home.inc.php als met op de link index.php?page=home drukt

includen wilt zeggen dat de source van home.inc.php op de plaats van include("home.inc.php"); wordt gezet.
Offline bertenz - 26/08/2005 12:15
Avatar van bertenz HTML beginner Dat probleem is weer helemaal opgelost dankzij jouw hulp Ontani. Bedankt!
Nu heb ik alleen nog wel een andere vraag. Ik heb namelijk, vanwege de achtergrond, in het menu een andere kleur van de hyperlinks dan in het hoofdgedeelte. Daarom wil ik dus "menu" en de pagina's in "inhoud" een ander css-bestand toewijzen. In het begin gaat dat nog wel goed, maar als ik dan naar een ander pagina in het hoofdscherm (inhoud) ga, veranderen de kleuren van de hyperlinks in "menu" in de kleuren van de hyperlinks van "inhoud". Kan ik dit op de een of andere manier oplossen. Dus dat de complete pagina bijvoorbeeld het bestand "alles.css" gebruikt en dat de pagina's in het hoofdgedeelte (=inhoud) het bestand "inhoud.css" gebruiken. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe doe ik dat dan? Als dat niet mogelijk is, hoe zou ik het dan misschien op kunnen lossen? Alvast bedankt voor alle hulp.

Bertenz
Offline bosgroen - 26/08/2005 20:14
Avatar van bosgroen Gouden medaille

PHP interesse
zelfde oplossing, gewoon met case/if statement werken. en andere css-file includen.

case "home" echo '<style src="inhoud.css"></style>';

uiteraard dit zinneke op de goeie plaats zetten (waar de style-tags nu staan)

Je kan eigenlijk ook met 1 stylesheet werken, en overal aparte classnames geven, enzo andere kleurtjes toekennen.
Offline nathanael - 26/08/2005 21:57
Avatar van nathanael Gouden medaille

HTML gevorderde
Ik denk dat je het beste andere classes kunt gebruiken, dit maakt je website overzichtelijker

gebruik voor je menu de class menu (duh) en gebruik voor je content diegene die geen class heeft.
Offline bertenz - 26/08/2005 22:43 (laatste wijziging 26/08/2005 22:43)
Avatar van bertenz HTML beginner Bedankt voor jullie hulp. Het is echter nog niet helemaal duidelijk. Een gedeelte van mijn CSS-bestand ziet er nu zo uit: (dit is voor het menu)
  1. #tekst {
  2. font-size: 12px;
  3. font-family: Arial, Helvetica;
  4. font-weight: bold;
  5. text-align: justify;
  6. color: #18416F;
  7. }
  8. A:link {
  9. font-size: 12px;
  10. font-family: Arial, Helvetica;
  11. font-weight: bold;
  12. font-style: normal;
  13. color: #7088A8;
  14. }

Nou weet ik wel hoe ik ervoor kan zorgen dat de opmaak van de normale tekst in het hoofdgedeelte anders is (bijv. ".tekst" ipv. "#tekst"), maar hoe kan ik aan de "A:link" dan eigenlijk een andere classname geven? Alvast bedankt.

Edit: als het kan even verwerken in het voorbeeldje.
Offline bosgroen - 27/08/2005 13:25 (laatste wijziging 27/08/2005 13:27)
Avatar van bosgroen Gouden medaille

PHP interesse
  1. #tekst A:link {} //opmaak voor alle links binnen de div met id="tekst"
  2. .tekst A:link {} //opmaak voor alle links binnen de div met class="tetst"
  3. #menu A:link {} //opmaak voor alle links binnen de div met id="menu"
  4. ...
  5.  
  6. //kan ook:
  7. .nav:link {} //opmaak voor alle A's met class="nav" bv: <a href="x.htm" class="nav">Pagina X</a>

hopelijk helpt die, anders eens een css tuturiol zoeken op deze site
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.18s