Is dit te kraken, ja dan nee ?
Ik heb gehoord van brute force ofzoiets, maar hoe werkt dit, en wat is dit precies ?
Geen wildguesses aub, maar elke goeie tip hint is welkom.
ps, ik hoef niets te kraken, deze vraag is na aanleiding van een chat.
Bruteforce is een willekeurige combinatie van letterkens en cijferkens zenden naar het doel, dus eigenlijk blijven proberen tot het juist is. Dit is overigens de ENIGE manier om voorbij md5() ter geraken (geraken, niet kraken), ik durf het hoofd van Joël erop te verwedden
Nee, absoluut niet, MD5() zet elke code om in een reeks van 32 chars, een spatie is een reeks van 32 chars. een tekst van 50000 tekens is ook een reeks van 32 chars. omdat ge maar 32 chars hebt is het mogelijk da 2 dingen dezelfde MD5() hash hebben.
hierdoor is het onmogelijk een MD5() hash te kraken.
Thomas - 03/08/2005 11:12 (laatste wijziging 03/08/2005 11:13)
Moderator
Citaat:
omdat ge maar 32 chars hebt is het mogelijk da 2 dingen dezelfde MD5() hash hebben.
Ja, maar hashing-algorithmes zijn zo geschreven dat wanneer er maar hele kleine variaties optreden in je tekst van 50.000 karakters, de hash van zo'n tekst compleet anders is.
Citaat:
hierdoor is het onmogelijk een MD5() hash te kraken.
Het is zeker niet onmogelijk, en ((tevens) ook) niet om de reden die jij aangeeft (je zou immers alle waarden van een md5-hash af kunnen lopen? Dat lijkt me wel een goed voorbeeld van brute-force ). Het probleem zit vaak niet in het beveiligingsmechanisme (dat meestal "bewezen" veilig is), maar met de manier waarmee met gebruikersnamen en -wachtwoorden omgesprongen wordt, de keuze van deze wachtwoorden et cetera.
MD5() is toch reverseable, alleen heeft elke hash een onneinig aantal teksten die met deze hash overeen kunnen komen, om daaruit dan nog eens het juiste wachtwoord uit te halen is nogal vrij onmogelijk, maar het is zoals je zegt, de keuze van gebruikersnamen en wachtwoorden die 'voor de hand liggend' zijn.
Thomas - 03/08/2005 11:19 (laatste wijziging 03/08/2005 11:20)
Moderator
Nee, dat kan toch niet als een tekst van 50.000 karakters in een string gepropt wordt ? Je geeft zelf al de reden aan waarom MD5 niet reversibel is .
MD5 is een hashing-algoritme, geen encryptie-methode (die wèl reversibel zijn).
dat is toch wat ik bedoel. dan is het toch ook logisch dat het niet gekraakt kan worden. (of met heel veel geluk)
edit: maar wat dan nog, k weet wat je bedoeld, en het is niet simpel om uit te leggen... in m'n ogen als er iets gekraakt wordt zal het niet aan de MD5() liggen maar aan de rest van de beveiliging.
Vaak, maar niet altijd. Sommigen denken wellicht dat het gebruik van de magische functie md5() er ineens voor zorgt dat zaken veilig(er) / beveiligd zijn. Een verkeerd gebruik van middelen om zaken te beveiligen (vals gevoel van veiligheid) vormt altijd een groot gevaar natuurlijk .
Het is altijd mogelijk om te hacken, maar jek an bijv. na 3x proberen een ip ban gebruiken, gebruikt hij een ander ip dan meot je gewoon na 2 x al blokken, dan kan hij nooit ene brutoforce doen, dan heb je iets van 150000000000000000 mogelijkheden.
Wellicht beter is het gebruiken van methoden die "doorzichtig" zijn, maar niet te kraken - 'wisseltruucs' moeten geheim gehouden worden om de veiligheid te garanderen - als je scripts schrijft die hier gebruik van maken, zijn deze niet herbruikbaar op andere sites (omdat de wisseltruuc geheim gehouden dient te worden)...
Het is natuurlijk prima als adhoc oplossing, maar het is misschien beter om code te schrijven die herbruikbaar is, tenzij het wiel telkens opnieuw uitvinden je hobby is.
volgens mij stuurt hij gewoon de hash naar php.net ofzo en daar maakt hij dan een willekeurig string en dan slaat hij het op in de database en returnt hij het:?:
jij hebt precies ook geen idee over wat het gaat he?
md5 is een functie die GEEN willekeurige string terug stuurt, maar een door een bepaald wiskundig algoritme gemaakte string.
Hierdoor kan je hem terug vergelijken als je de originele string hebt.
Zoals al eerder in dit topic gezegt is zijn er meerdere mogelijkheden per hash. Bijvoorbeeld het wachtwoord "blablabla" kan de zelfde hash opleveren als bijvoorbeeld "ietsheelandersenmisschienookwellanger".
Dus als je een programma de hash laat berekenen en er komt een wachtwoord van 8 letters en cijfers uit kun je dat wachtwoord ook gebruiken om in te loggen, omdat de site het weer omzet in een hash en dat vergelijkt met de hash in de database. Het is dus niet 100% veilig.
volgens mij hack je het niet maar doet een simpel crack proggie het...En iedereen zegt dat het zo makkelijk kan maar ze hebben er zelf volgens mij 0 ervaring mee...en als het ze is lukt is het waarschijnlijk op een site waarvan de scripter niet zo goed op de hoogte is van goed gebruik denk ik...