ik heb nu 2x een formulier in mijn script staan, kan dit eigenlijk wel?
ik heb een formulier met radiobuttons om een bericht aan te vinken(in een admin dus) en als je dan op wijzig klikt komt en een textarea om het bericht aan te passen, als ik dan op wijzig klik om het bericht aan te passen slaat hij terug naar de berichten.
Je kan zoveel forms op je pagina stoppen als je wilt.
Als je ze maar op 1 of andere manier kunt onderscheiden zodat je weet welk form er verwerkt dient te worden. Je kan hiertoe bijvoorbeeld een hidden veld gebruiken die je in elke form een andere waarde geeft.
Bijvoorbeeld <input type="hidden" name="action" value="login" /> voor je login-form, <input type="hidden" name="action" value="vote" /> voor je poll-form et cetera.
Als je je pagina laad controleer je of er een form gesubmit is (if(isset($_POST['action'])) of if(isset($_POST['submit'])) of whatever) en zoja welke form (staat in $_POST['action']), zodat je weet welke form je moet verwerken.
ik snap het niet echt met die hidden inputs, ik heb de velden van de verschilldende formulieren toch al verschillende namen gegeven?
Hoe kan het dan dat hij be hidden inputs wel het verschil kan zien?:s
ik geef mijn submit knoppen verschillende namen (aangezien <input type="submit" name="submit"... eigenlijk afgeraden wordt voor de duidelijkheid)
Ik heb namen als login_submit en formulier_submit
en in mijn php gaat het in het genre
if ($_post['formulier_submit']) {
...
}
if ($_post['login_submit']) {
...
}
wanneer je op de knop van een form klikt, zal de naam van de submit knop gebruikt wordt om onderscheid te maken tussen de forms. (let op, niet de value; die zichtbaar is, maar de naam die je gebruikers toch nooit zien)
dit is eigenlijk ongeveer wat Fangorn in de eerste reply zei!
En nee, de name van de form wordt niet meegestuurd! het nut van die name weet ik niet! ;)
maar ik heb bij de twee formulieren tog al verschillende namen, bij de ene formulier heb ik 2 knoppen met de namen 'verwijder' en 'wijzig', bij het andere formulier de naam 'ja'.
maar tog werkt het niet en spring hij steeds terug naar de beginpagina als ik op de knop 'ja' druk.
oow ik heb het ertussengezet maar nog helpt het niet, ik denk dat ik toch maar weer met die hidden inputs moet proberen, is er miss een voorbeeld script met iets waar twee formulieren instaan?
Er zijn zat andere topics waar dit al in ter sprake is gekomen, maar omdat het blijkbaar te moeilijk is om hier naar te zoeken:
Hidden inputs zijn gewoon formulier-velden die verborgen zijn, zie het als extra (formulier)variabelen die je kunt gebruiken om extra gegevens mee te sturen die de gebruiker niet hoeft in te vullen, maar wel van belang zijn voor het script dat het formulier verwerkt.
Bijvoorbeeld: bij een reactiesysteem als deze word het nummer van het bericht meegegeven, zodat je weet bij welk bericht de reactie hoort.
Zo kun je dus in elk formulier een hidden veld stoppen (die in elk formulier dezelfde naam, maar een verschillende waarde heeft) die een form UNIEK maakt, zodat een of meerdere scripts die de forms kunnen verwerken kunnen BEPALEN of de form-input voor hun bedoeld is.