Hoi, ik zit nu al bijna een jaar bij sitemasters, en ik wil eigenlijk al een tijd met php beginnen maar hoe doe ik dat nou? wanneer neem ik sql erbij? dus wil ik aan jullie vragen hoe jullie het geleerd hebben, en wat een van jullie eerste scripts was, en of je nouw voorbeelden moet gebruiken, of het gewoon uit je kop proberen te doen, alvast bedankt!;-)
Ik ben zelf met C begonnen, later wilde ik dingen voor internet gaan maken toen ontdekte ik dat het met PHP een beetje makkelijker ging. Als je nog echt met de basis moet beginnen kun je volgens mij gewoon een goed boek kopen waar alles duidelijk staat uitgelegd, PHP 4 Bible ofzo.Je moet eerst de syntax goed begrijpen, goed weten hoe variabelen werken en weten dat op http://www.php.net/ alles te vinden is wat je moet weten. Probeer eerst wat basic scripjes te bouwen, rekenmachientje enz... hierna kan je scripts van anderen gebriken om te kijken wat het doet. Veel lezen op internet kan je ook veel van leren,
yep, gewoon beginnen te scripten en al vallend en opstaan leren.
Zo hebben de meesten het waarschijnlijk gedaan.
Mischien een kleine site maken, en je adapteert beestaande scripts aan je noden, en dan later ga je meer en meer willen en uiteindelijk heb je een script zelf gemaakt!
Probeer zo weinig mogelijk te vragen, want als je zoekt naar de oplossing ga je 10 keer zoveel leren (ook al lost het niet je probleem op)
Ik raad je de PHP4 Bible zeker niet aan, ik heb 'm gekocht en ik vind hem rotslecht, er staan syntaxfouten in, de uitleg is oppervlakkig, de vertaling rotslecht, enzovoorts! Je bent meer met andere boeken. (de mijne was wel de eerste editie)
Ik raad je de PHP4 Bible zeker niet aan, ik heb 'm gekocht en ik vind hem rotslecht, er staan syntaxfouten in, de uitleg is oppervlakkig, de vertaling rotslecht, enzovoorts! Je bent meer met andere boeken. (de mijne was wel de eerste editie)
Dat is, vertaalde boeken over programmeren zijn vaak k*t. Gewoon een engelstalige vind ik wel een goed boek om de basics te leren. Maar geoon probeeren, vallen & opstaan en nog eens proberen werkt ook heel goed ja.
Ik ben het aan het leren met behulp van PHP4 Het Complete handboek (PHP4 Bible in het nederlands). Ik vind het anders wel een ok boek. Niet alles staat erin uigelegd, maar ik bestudeer de uitleg op php.net erbij, en dan valt het best mee. En om het echt te leren, inderdaad veel oefenen, zelf scriptjes schrijven. Onlangs heb ik er MySQL bijgenomen.
Ik heb het niet slim aangepakt, ben meteen aan een reviewsysteem voor mijn site begonnen. Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt in welke volgorde ik script:
- eerst zorgen dat je alles in je db kunt zetten met een formulier
- zorgen dat je alles in klad eruit haalt
- daarna om stap 2 een lay-out heenbouwen zodat het netjes uitziet
Kijk maar of je er wat aan hebt
Thomas - 01/10/2004 21:34 (laatste wijziging 01/10/2004 21:36)
Moderator
Wat is daar niet slim aan?
Je leert meestal het meeste van fouten.
Ik bekijk ook wel eens een script wat ik een tijd geleden heb geschreven en denk dan "Dit kan eenvoudiger" of "Wat bezielde mij toen ik dit schreef".
Er is niet echt een juiste manier om iets te coden, maar je word er wel steeds beter in, en gaat (hopelijk) ook steeds netter en systematischer werken.
hmm, misschien schaf ik een boek aan, maar eerst ga ik denk ik gewoon gelijk met mysql aan de slag.. gewoon met een formpje zorgen dat ik info erin krijg, en zorgen dat ik het er met een pagina uitkrijg, wat denken jullie, is dat slim ofniet?
als je met een simpel boekje begint, leer je de basis heel gemakkelijk zonder te veel,problemen, de rest moet je zelf maar uitzoeken/proberen, je zal dan nog meer kennis opdoen
Dennis - 02/10/2004 11:03 (laatste wijziging 02/10/2004 11:06)
Grafische expert
Citaat:
hey, voor hoeveel heb je dat boek gekocht? lijkt me wel handig om er eentje te hebbenÂ
Kijk eens bij de boeken, staat ook de prijs erbij!
Mijn tip:
Begin gewoon met een klein mini script, en verbeter steeds te dingen.
Let op!
Als je het écht wilt leren raad ik je aan om de code zelf over te typen.
Leer je véél meer van dan Ctrl C/V.
ik ben begonnen met het bekijken van anderen hun scripts en het verbeteren van die scripts, dan heb ik een boek gekocht : php 4 zonder stress ZEER goed boekje en niet duur je leert nieuwssysteem maken en mailformulieren behandelen zeer goed ook al weet je geen bal van php af
wat verander ja aan een membersysteem? tjah, het profielen systeem => leer je direct forms maken, basic MySQL, ...
je leert dus heel veel bij, door een profielen systeem te bewerken. veel suc6
PHP 4 zonder stress is idd leuk omschreven,maar als je de voorbeelden wild testen of hier en daar toepassen zul je zien dat het boek vol fouten zit (De source althans).
Zelf heb ik bij Eduvision.nl een cursus PHP_Pro gevolgd, moet zeggen een dure cursus maar daar leer je dan wel de SYNTAX zoals hij hedendaags wordt gehanteerd:!:
Als je echt een beginner bent dan zou je kunnen beginnen met de cursus PHP_Home edition.
Daar leer je PHP en MySQL vanaf de beginnen, echt een aanrader voor diegene welke serieus met PhP aan de slag willen:!:
De cursussen zijn echt over kompleet, en je kunt ze gewoon thuis achter je eigen PC volgen in je eigen tempo:!:
Ook worden alle vragen behandeld en tot in de puntjes uit gelegd.
Verders moet je zelf je keuze maken,ik heb alleen maar ADVIES gegeven;-)
Ik heb veel geleerd door bv. het loginscript van FangorN uit te breiden tot een hele community (profielen, forum, blablabla )... maar de fouten zijn nog altijd het leerzaamst.