login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Trage site

Offline Frederic - 08/04/2005 12:05 (laatste wijziging 08/04/2005 12:06)
Avatar van FredericPHP ver gevorderde Ik ben op mijn site bezig om alles netjes in functies te zetten, maar als ik nu de laadtijd van de pagina laat zien blijkt die ineens enorm hoog (0.3 seconden voor onderstaande pagina, en dat terwijl SM gemiddeld hier rond de 0.05 zit + dat zullen wel meer functies zijn). In functions.php doe ik wel volgende actie:
  1. <?
  2. function onderzoekcookie()
  3. {
  4. global $forum;
  5. global $shoutbox;
  6. global $administratie;
  7. if(isset($_COOKIE['fadetolife_rechterbalk']))
  8. {
  9. // cookie bestaat, lees de waarde uit
  10. $cookie = $_COOKIE['fadetolife_rechterbalk'];
  11. $array = explode(";", $cookie);
  12. $forum = $array[0];
  13. $shoutbox = $array[1];
  14. $administratie = $array[2];
  15. }
  16. else
  17. {
  18. $forum = "tonen";
  19. $shoutbox = "tonen";
  20. $administratie = "tonen";
  21. }
  22. } ?>

is cookies bekijken dan zo traag of moet ik de hele pagina posten (63 regels)?

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maarten - 08/04/2005 12:09
Avatar van Maarten Erelid Hangt dat ook niet wat af van de server? Thijma is zowieso al erg snel...
Offline Thomas - 08/04/2005 12:10
Avatar van Thomas Moderator Queries zijn de snelheidsbepalende factor denk ik.
Ook als je zaken als TemplatePower gebruikt, kan het eea wat langzamer gaan.
Natuurlijk bepaalt ook je host hoe snel scripts worden verwerkt eh .

Maar zeg nou eerlijk, merk jij het verschil tussen (bij wijze van) 0.5s en 0.05s ?
Offline Frederic - 08/04/2005 12:15
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde nee hoor, maar als dit de enige pagina is die ik uitvoer en het is 0.3, dan vraag ik me af wat het geeft als ik er nog query's ga laten bijdraaien. Dan leren we wel wat geduld bij aan de gebruiker 
Offline Tibbeh - 08/04/2005 13:49
Avatar van Tibbeh Lid Misschien domme vraag maar kan je de snelheid van je site niet veranderen d.m.v. Server Side Caching ?
Offline xSc - 08/04/2005 14:52
Avatar van xSc Onbekend Trage site is wel overdreven. Sowieso leveren functies je geen tijdwinst op, zo denk ik. Het is alleen handig voor hergebruik. Verder hoef je je geen zorgen te maken wanneer je pagina in 0,3 seconde laadt.

@Tibbeh, daar heb je gelijk in. SSC levert tijdwinst op!
Offline Frederic - 10/04/2005 16:17 (laatste wijziging 10/04/2005 16:47)
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde OK, maar dit is toch niet meer normaal:
op mijn gewone index is de laadtijd 0.05 seconden. Include ik 1 pagina waar dit stukje code instaat, gaat de laadtijd niet meer onder de 4 seconden:

1. <?
  2. //Pagevieuws
  3. $paginabezoeken_sql = mysql_query('SELECT COUNT(*) FROM site_bezoekers');
  4. $paginabezoeken = mysql_result($paginabezoeken_sql,0);
  5. echo "<b>".$paginabezoeken."</b> paginabezoeken";
  6. //Uniek
  7. $unieke_bezoekers_sql = mysql_query("SELECT DISTINCT ip, datum FROM site_bezoekers");
  8. $unieke_bezoekers = mysql_num_rows($unieke_bezoekers_sql);
  9. echo "<br /><b>".$unieke_bezoekers."</b> bezoekers";
  10. //Deze pagina
  11. $huidig = "?Pagina=Gastenboek";
  12. $deze_pagina_sql = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM site_bezoekers WHERE `pagina` = '/?Pagina=Fotoalbum'") or die(MySQL_error());;
  13. $deze_pagina = mysql_result($deze_pagina_sql,0);
  14. echo "<br /><b>".$deze_pagina."</b> hits op deze pagina"; ?>

Wat maakt dit stukje dan zo traag? Alle nodige var's worden op voorhand gedefinieerd (voor dat ik de teller van laadtijd start)...
//Edit:
Er zitten wel enkele duizenden gegevens in die tabel, maar als ik dezelfde actie uitvoer op mijn statistiekenpagina gaat het héél vlot!
Offline nemesiskoen - 10/04/2005 17:15
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
je voert 3 queries uit, waarvan twee ALLES tellen (zware query)... dat vertraagt alles zeker
mss eens joins bekijken
Offline Frederic - 10/04/2005 17:22
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde Ik heb het eens bekeken maar zie niet direct in wat het te maken heeft met tellen
Offline nathanael - 10/04/2005 19:47 (laatste wijziging 10/04/2005 20:52)
Avatar van nathanael Gouden medaille

HTML gevorderde
ik heb ooit ergens gelezen...

Citaat:
De snelheid waarmee je je site geuploaded hebt is de snelheid waarmee de pagina gedownload wordt

Ik weet niet of dit waar is en waar je dit kan vinden...:s

@ Fréderic: Ja dat zou ook kunnen hoor 
Offline Frederic - 10/04/2005 20:43
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde Dat betwijfel ik toch... Het zou wel kloppen als je er van maakt:
Citaat:
De snelheid waarmee je de site geuploaded kan worden naar de client (de uploadsnelheid van je server) is de snelheid waarmee de pagina gedownload wordt
Offline Dark_force - 10/04/2005 21:05
Avatar van Dark_force Nieuw lid Normaal vertragen queries niet, als het op localhost is kan php 100.000 queries doen per 90 seconden ...
Offline Frederic - 10/04/2005 22:41
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde Ah maar het is een server, niet hier thuis op mijn pc!
Hangt het er ook niet vanaf wat voor queries?
Want een count op 5000 rijen met een WHERE is toch wel veel meer werk?
Offline Dark_force - 10/04/2005 23:07
Avatar van Dark_force Nieuw lid Neen, totaal niet. Ik heb een database met 110.000 rijen, 9 mb groot.
En een query duurt ook maar een honderste van seconde. Hoe ze het doen weet ik ook niet
Offline Duikboot - 10/04/2005 23:59
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Dus hoeveel query's je hebt maakt eigenlijk niet uit? Hij doet dus langer over het downloaden van de pagina dan over een handjevol query's uitvoeren?
Offline Frederic - 11/04/2005 21:33
Avatar van Frederic PHP ver gevorderde Toen de teller niet meer onder de 33 seconden kwam (!!) heb ik een andere code genomen, en toen was het weer in orde... Het was volgens mij zelfs een script van hier! Maar soit, zo traag is ze nu dus ook niet blijkt nu 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.275s