HTML interesse |
|
opgelet met bannen op basis van IP.
IP's wisselen maar dat is niet zo'n probleem, die wisselen niet zo vaak, enkel bij inbellijnen.
groter probleem zijn mensen die via de proxyservers van bijvoorbeeld telenet of adsl surfen
even verduidelijken,
stel ik surf via proxy.pandora.be , als ik dus pagina opvraag, dan gaat mijn request naar de proxyserver van pandora, die zal kijken of hij de pagina uit zijn cache kan halen of niet, of hij zal de betreffende pagina opvragen bij de webserver van dienst(de jouwe dus)
Als je dan kijkt in de log's op jouw server, zal je zien dat het IP van de requester, niet mijn ip is, maar het ip van de proxyserver van pandora.
bijgevolg, als je een drukbezochte site hebt, is het dus goed mogelijk dat bepaalde ip adressen meerdere keren voorkomen, => BAN
je dient een login systeem te maken die de login opslaat in sessie variablen, met bijhorende ip, (dit werkt dan als soort distinct op de IP adressen), in je script kan je dan de nodige controle doen op de sessievariablen, let wel, sessies werken enkel gedurende een sessie, dwz, tot als browser sluit, dus controle op serverside (SQLDB of flat text files) zal nodig zijn.
|