Moderator |
|
Wil je op elk van de sites kunnen zoeken in de eigen en andere sites? Of slechts op één? Oftewel, stel dat A, B, C de WordPress sites zijn, en D iets anders, wil je dan op elk van de sites (A, B, C, D) in de eigen en de andere sites kunnen zoeken?
Daarnaast, je site D is een vreemde eend in de bijt - als je enkel WordPress sites zou hebben zou het zoeken (en sorteren) min of meer op dezelfde wijze kunnen (en misschien is hier al een plugin of module voor - heb je hier al op gezocht - "wordpress multi site search" oid?). Of je bouwt hiervoor een apart ding wat niet technologie-specifiek is en ook in WordPress werkt op een of andere manier.
Dan: zijn elk van deze databases remote benaderbaar (te maken)? Je zou dan readonly grants voor de andere sites kunnen geven ofzo. Dan zou je rechtstreeks zaken uit de database uit kunnen lezen (optie 1). En dan moet je nog op een of andere manier deze resultaten combineren en sorteren.
Een alternatief is een webservice (optie 2) waarmee je de sites in staat stelt om bij elkaar te zoeken. Het combineer- en sorteerprobleem blijft.
Dit lijken mij de twee manieren om bij elkaar te zoeken ("binnendoor" en "buitenom" zogezeid).
Vervolgens: wat wil je precies zoeken? tekst? Gestructureerde data? Daar het WordPress betreft in 3 uit 4 gevallen neem ik aan tekst? Ik weet niet precies hoe de zoekfunctionaliteit van WordPress werkt, deze zullen waarschijnlijk geen FULLTEXT searches ondersteunen omdat de tabellen InnoDB zijn, tenzij je MySQL-versie behoorlijk nieuw is en WP dit (weer) ondersteunt?
En omdat je dus zoekt tussen verschillende sites is dit mogelijk traag, je hebt overhead door meerdere requests, het wachten op antwoord en het verwerken ervan. Mogelijk kun je dit weer tegengaan door caching etc..
Eerlijk gezegd heb ik weinig ervaring met dit onderwerp, maar het lijkt mij verstandig om eerst eens wat verkennend onderzoek te doen. Omdat je overwegend zoekt in WP kan het handig zijn om daar te beginnen met kijken wat WP voor mogelijkheden heeft en hoe die zijn zaken heeft opgelost.
Wellicht kunnen mensen jou gerichter helpen als je preciezer aangeeft hoe de zoekfunctionaliteit (functioneel) zou moeten werken. |