Moderator |
|
Loginfunctinaliteit met JavaScript lijkt mij volstrekt onveilig, omdat iedereen de JavaScript kan inzien.
Heb je al gegoogled op "PHP login script" of gekeken in de tutorials of tussen de scripts op deze website?
Vaak komen dit soort scripts met voorgebakken functionaliteit in een voorgebakken layout. Wat mij veel beter lijkt is dat je je bekend maakt met de factoren die een rol spelen bij een loginmechanisme. Je kunt dan namelijk een oordeel vellen over hoe veilig zo'n script is. Persoonlijk zou ik nooit klakkeloos ergens code vandaan trekken en gebruiken zonder deze goed te bestuderen, zeker wanneer het om dit soort functionaliteit gaat. Maar je moet dan dus wel weten waar je op moet letten.
Daarnaast lopen de toepassingen van een loginmechanisme sterk uiteen. Wat voor gegevens wil je afschermen, en hoe goed moeten deze beveiligd zijn? Dit zijn overwegingen die je mee moet nemen bij het maken van een goede (en onderbouwde) keuze.
Loginfunctionaliteit komt in allerlei uitvoeringen voor: van supersimpel (en redelijk veilig) tot zeer complex (en superveilig). Nog even los van de techniek kun je je ook de volgende functionele zaken afvragen, met andere woorden, wat moet deze allemaal kunnen:
- moeten gebruikers zelf in staat zijn zich in te schrijven? zoja, hoe verloopt de inschrijfprocedure?
- moet er een gebruikersbeheer zijn?
- moeten gebruikers in staat zijn hun wachtwoord te resetten?
- moeten gebruikers eens in de zoveel tijd hun wachtwoord veranderen?
- moet het wachtwoord voldoen aan bepaalde criteria (lengte, karakters, speciale tekens, hoofdlettergevoeligheid)?
- welke informatie van een gebruiker moet opgeslagen worden?
- welke informatie van een gebruiker identificeert deze (welke informatie is uniek)?
- kan een gebruiker afhankelijk van zijn status verschillende dingen wel/niet doen (is er dus een soort van rollen- en rechtensysteem wat hier aan gekoppeld is, en, meer technisch, hoe is dit gekoppeld aan andere (beheer)functionaliteit)?
- vind er logging van foute inlogpogingen plaats?
- is er een limiet aan het aantal keren dat een gebruiker een inlogpoging kan doen?
- ...
Ook kunnen deze vragen je helpen bij het maken van een keuze.
Met het verzoek "geef mij een loginscript" kan ik je niet echt helpen, simpelweg omdat ik niet weet wat je zoekt, of waar je het voor wilt gebruiken. |