login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

PHP leren

Offline yprovost - 05/12/2013 11:57
Avatar van yprovostLid Ik wil php heel graag onder de knie hebben, maar hoe komt dat ik het er niet in krijg kan iemand mij tips geven of echt helpen ?
Ik wil het zo graag kunnen.

Groetjes yprovost.

13 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 05/12/2013 12:30
Avatar van marten Beheerder Ik zou zeggen voeg me toe op Skype: Martenvanurk
Al doende leert men, dus gewoon veel blijven proberen!
Offline UpLink - 05/12/2013 12:54
Avatar van UpLink ... Bij mij lukte het eerst ook niet, maar met een portie geduld (héél véél geduld) en wat gezond verstand lukt het wel... Veel proberen, veel oefenen en dan komt het wel...

Als je iets niet begrijpt -> Google is your best friend.
Heb je een vraag over iets? -> Simasters is your best friend 
Offline Wijnand - 05/12/2013 13:20
Avatar van Wijnand Moderator yprovost, hoe lang ben je bezig? Wat lukt je wel en wat niet? Waar denk je zelf dat het probleem zit?

In principe kan bijna iedereen PHP leren (met de juiste hulpmiddelen, en dan bedoel ik tutorials, proberen, vragen stellen, etc.).
Offline yprovost - 05/12/2013 15:28
Avatar van yprovost Lid ik had een paar boeken gekocht, was er dan ook aan begonnen.
maar omdat het zo moeilijk is ben ik er met gestopt, maar toch wil ik het zo graag kunnen.
Offline Thomas - 05/12/2013 15:40
Avatar van Thomas Moderator Net zoals bij het lezen van een boek, zul je doorgaans weinig snappen van het verhaal als je ergens in het midden begint. Zo ook bij het leren van PHP.

Omdat PHP vaak als verlengstuk van HTML wordt gebruikt en bij mijn weten meestal wordt ingezet bij het bouwen van dynamische websites lijkt mij het beste startpunt "de basis", te weten basiskennis van websites.

Dat wil zeggen een elementaire kennis van het internet, webservers (in zijn eenvoudigste vorm), websites met daarop webpagina's, de protocollen die worden gebruikt (HTTP en FTP) en de (basis)talen die op een webpagina worden gebruikt (HTML, CSS en JavaScript in een of andere verschijningsvorm).

Ik noem expres het "hele rijtje" op omdat ik niet weet hoeveel kennis je al hebt. Maar het hebben van basiskennis van HTML en ook JavaScript (wat je al een beetje doet "programmeren") helpt echt énorm. PHP is een "laag" die je daar meestal bovenop zet. Net zoals bij het bouwen van een huis begin je bij het fundament.

Voor het oefenen van HTML, CSS en JavaScript heb je niet per se ergens "diskruimte op het internet" nodig (in de vorm van een account via een van de vele aanbieders), dit kun je gewoon lokaal op je eigen computer oefenen.

Als je verder wilt (en zover bent om) met PHP (verder te gaan) kun je overwegen om een simpel webaccount aan te schaffen, mogelijk zijn er ook nog gratis aanbieders of je installeert WAMP op je eigen computer (voor Windows) of LAMP (voor Linux), of iets anders zodat je daar je eigen webserver kunt draaien. Beide hebben voor- en nadelen.

Daarna is het een kwestie van oefenen, dingen uitproberen en documentatie lezen, of programma's die andere mensen hebben geschreven bestuderen. Kies een onderwerp wat je interesseert (werkt meestal het beste) of een informatievraagstuk wat je wilt oplossen (je wilt bijvoorbeeld je uitgebreide muziek- of filmcollectie in een database gaan bijhouden om enigszins een overzicht te bewaren van wat je nu eigenlijk hebt ). Eigen inzet zal hierbij nodig zijn. En als je vastloopt: sitemasters en Google kunnen uitkomst bieden.
Offline Wijnand - 05/12/2013 15:57
Avatar van Wijnand Moderator Wat trouwens kan helpen is (Let niet op de foutmelding, ik heb dat al doorgegeven, maar er is nog niets aan gedaan):

http://www.cursushtml.be/cursus/HTML_Introductie

En dan kun je eerst HTML goed leren, en daar is ook een PHP-cursus, om de absolute basis te leren.

Bedankt Fangorn, je gaf een goed antwoord :-).
Offline yprovost - 05/12/2013 18:22
Avatar van yprovost Lid html is niet mijn struikelblok, ik weet hoe html werkt 
Offline Thomas - 06/12/2013 13:14
Avatar van Thomas Moderator Waar zit je dan precies vast dan? Is het de combinatie van PHP en HTML die voor verwarring zorgt? Heb je moeite met specifieke PHP-onderwerpen?

In een andere actuele thread geef ik een ultra korte crash course, met daarin ook een opsomming van een aantal onderwerpen die je op weg kunnen helpen.

Zou je aan kunnen geven waar je ongeveer zit qua PHP niveau, en tegen welke obstakels je precies aanloopt?

Ik denk dat je een programmeertaal moet zien als een echte taal: Aan de ene kant heb je de grammatica, zinsconstructies en woordenschat, dat is allemaal theorie. Maar dan heb je het schrijven en spreken ervan. Daar horen nog allerlei conventies en omgangsvormen bij (denk bijvoorbeeld of je tegen een oudere spreekt of tegen een vriend, het taalgebruik zal dan doorgaans anders zijn), om nog maar te zwijgen van dialecten .

Hetzelfde geldt voor PHP: de theorie is niet zo heel ingewikkeld (zie de links hierboven). Als je daarna wat woorden (lees: functies en "language constructs") kent om vervolgens zinnen (lees: kleine programma's) te vormen, dat is net weer andere koek.

En dan heb je nog legio wijzen waarop je kunt programmeren (vergelijk dit met dialecten van eenzelfde taal): procedureel, OOP al dan niet gecombineerd met MVC et cetera.

Tot slot is er nog je oorspronkelijke bericht: wanneer vind jij dat je PHP onder de knie hebt? Wanneer beheers je een taal? Ik zou (van mijzelf) niet zo snel zeggen dat ik PHP onder de knie heb, maar ik kan mij er inmiddels enigszins in redden .

Gaat JavaScript je wel goed af? Want dat staat in principe niet heel erg ver af van PHP. Uiteraard kun je met PHP veel meer, maar de principes die JavaScript hanteert kunnen je helpen bij het aanleren van PHP, of welke andere programmeertaal dan ook, want in beginsel zijn alle programmeertalen min of meer hetzelfde.
Bedankt door: Joel, Abbas
Offline finduilas - 08/12/2013 13:01
Avatar van finduilas PHP gevorderde Heb je een doel voor ogen?

Het beste is om te beginnen met de basis. Al doende leert men ;).
Offline yprovost - 08/12/2013 13:07
Avatar van yprovost Lid ik zit aan variable met if and else, kan iemand mij goede tips geven wat ik als volgende moet doen ? of zijn er online opleidingen ofzo ? else and if begrijp ik.
Offline Thomas - 09/12/2013 09:42 (laatste wijziging 09/12/2013 10:11)
Avatar van Thomas Moderator Nou, als je verder scrollt in de thread met de crashcourse-link die ik eerder poste, staat daar genoeg materiaal. In die, en inmiddels ook in deze, thread staat al best veel info.

Er is geen vast pad, er is ook geen beste pad. De volgorde die ik daar voorstelde is een volgorde, van simpel naar gevorderd. Als je die theorie globaal snapt, is het daarna een kwestie van uitproberen om meer ervaring op te doen.

Met de nadruk op doen. Het begrip volgt geleidelijk.
Offline Wijnand - 16/12/2013 10:51
Avatar van Wijnand Moderator Als je if/else kent, dan zou ik inderdaad gewoon dingen gaan proberen.

Dingen die je kunt proberen:
MySQL: (ik kon deze op sitemasters niet vinden, dus zijn ze van 'buiten') http://www.icer...mysql1.php, http://www.icer...mysql2.php)

OOP: http://www.site...en_met_OOP (of deze vond ik zelf erg handig: http://www.phptuts.nl/view/45/, en ook deze kan http://www.dev2...ramming-31).

Zoals FangorN zei, je moet gewoon beginnen. Iets gaan bouwen, ik zelf laat stagelopers hier altijd een forum bouwen met categorieën, subcategorieën, topics, reacties, inlog/uitlog, registratie. Als ze al die dingen kunnen maken en logisch kunnen koppelen, dan laat ik ze pas verder gaan ontwikkelen. Lijkt mij een goed begin :-).
Bedankt door: yprovost
Offline JoDe - 29/12/2013 20:04
Avatar van JoDe Lid Ik heb veel geleerd van:
http://cursusnetwerk.nl
, hier ging ik naar de "Computer / internet" cursussen en daar koos ik voor PHP.
Nu moet je je nog even aanmelden!
En voilà, Je hebt een cursus die misschien bijdraagt aan je PHP-kennis!

Ik hoop dat ik je heb geholpen!
Groetjes, JoDe
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s