login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Cronjobs: bad interpreter no such file or directory

Offline BartScheffer - 06/07/2013 16:12
Avatar van BartSchefferLid Hallo

Ik heb erg veel problemen met het instellen van mijn cronjobs. Dit was in het verleden nooit een probleem maar nu wel. Hij moet de opdracht dagelijks uitvoeren wat gewoon werkt maar die cronjob die dagelijks moet werken maakt ook gebruik van PHP.

Echter is het aanroepen van PHP echt een duidelijk probleem want ik krijg deze error terug:
Citaat:
-: /httpdocs/hardnews_hits_today.php: /usr/bin/php: bad interpreter: No such file or directory

De uit te voeren file vind ie wel als PHP niet wordt aangeroepen dus daar ligt het probleem niet. Het probleem zit hem hierin:
  1. #!/usr/bin/php

Als ik in de server kijk en de command whereis gebruik om php te vinden krijg ik exact die file terug en ik begrijp echt niet meer hoe het nu moet.

Iemand enige ervaring hiermee?
Thanks

1 antwoord

Gesponsorde links
Offline Thomas - 07/10/2013 17:20
Avatar van Thomas Moderator Cronjobs worden mogelijk onder een andere user uitgevoerd (dan waarmee je normaal PHP scripts uitvoert), die user heeft waarschijnlijk geen toegang tot /usr/bin/php. Ik ben geen UNIX held maar dit klinkt als een privilege / rechten kwestie. De foutmelding die je krijgt wijst hier ook op: het pad /usr/bin/php is niet beschikbaar voor de user waarmee cronjobs worden uitgevoerd. Meestal (?) is er een specifieke user waaronder je PHP kunt uitvoeren, dus onder deze user zouden ook je cronjobs/crontabs moeten instellen lijkt me.

Een en ander hangt natuurlijk ook af van je hosting, regel je deze zelf of doet een extern bedrijf dat voor jou, heb je een controlepaneel / softwarepakket waarmee je alles instelt of doe je dit via de prompt et cetera. Daarnaast zijn er verschillende manieren om een script op gezette tijden uit te voeren (bijv. externe aanroep vs. interne aanroep).

Om dit probleem op te lossen helpt het misschien om meer details te geven over de opzet die jij gebruikt. Ook zou je zelf het een en ander kunnen proberen. Werkt bijvoorbeeld het rechtstreeks aanroepen van het script? Hoe luidt je cronjob-aanroep? Onder welke gebruiker staat deze ingesteld (meestal kun je de crontabs vinden onder /var/spool/cron/crontabs (LET OP: NIET rechtstreeks aanpassen! of geef een lijst van crontabs weer met het commando "crontab -l"). Wellicht geeft het googlen op "crontab php not working" ook inspiratie. Bijvoorbeeld: misschien is er een andere reden dat de cronjob het pad niet kent, en is dit niet per se een authorisatie-kwestie.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.175s