Crew PHP |
|
Ik heb een situatie waar ik geen oplossing op hoef, deze kan ik prima zelf bedenken.
Het lijkt me een leuk idee om met ervaren en beginnende programmeurs over situaties na te denken
Eerlijk is eerlijk, bij deze heb ik geen erg effectieve oplossing, wie weet heeft iemand een goed idee.
De situatie:
Gebruiker mag een avatar op zijn/haar profiel plaatsen. Niet via een upload, maar via een url, bv http://andereWebsite.nl/afbeelding.jpg. Ik ga er van uit dat de Gebruiker HEEL, HEEL SLIM IS, dus advanced technisch, en mn site wilt slopen.
Hoe check ik of dit daadwerkelijk een afbeelding is?
- Een mogelijkheid is op extensie, maar je kunt via htaccess aanzetten dat een jpg php mag uitvoeren, dan hernoem je je php (of andere slechte code) naar jpg en klaar.
- Mimetype check? Via een Simpele header op te lossen in php of htaccess.
- Kijken of er pixels in staan? Als er een php is met daarin [slechte code] en daarna de echo van file contents van een afbeelding, kom je hier ook doorheen.
Dus, iemand een leuke idee? Verplaatsen naar server is een no-go.
Voor de bonuspunten: Hoe efficient te controleren? Eenmalig kan en dan bij url wijziging nogmaals, maar als iemand een valid jpg-je upload, de test doorstaat, en daarna vervang door een php met slechte code.... En elke keer de file checken is een beetje te heavy.
|