Ik probeer al een tijdje mijn weg te vinden in het Zend framework en denk nu redelijk op weg te zijn naar een goede start.
Enkel, wanneer ik eender welk voorbeeld probeer te volgen krijg ik steeds dat de classes niet gevoden kunnen worden (bv. Zend_Auth not found).
Hieronder een voorbeeld van mijn 'bootstrap' file, kan iemand zeggen wat hier nog ontbreekt?
Ik dacht dat Zend Framework een nieuwe aanpak betreffende de bootstrap had. Dat je enkel een class hoefde te maken die extend van hun eigen bootstrap. Ik zou de referentie nog eens vanaf het begin lezen.
Bedankt voor het antwoord.
Ik heb gebrobeerd om Autoloader toe te voegen in de bootstrap, net voor ik de andere klassen probeer te laden, maar dan krijg ik een melden dat Zend_loader::registerAutoload niet meer aangeraden wordt om te gebruiken, en dat ik Zend_Loader_Autoloader moet gebruiken.
Als ik dat dan probeer te doen, krijg ik nog steeds de foutmelding:
Fatal error: Class 'Zend_Auth' not found in C:\xampplite\htdocs\abes\application\controllers\IndexController.php on line 36
Ik gebruik versie 1.11.3 (van zip-file ZendFramework-1.11.3-minimal.zip).
Heb nog niet naar andere bootstraps gekeken, was vertrokken van de tutorial hier van 'Stijn' en op basis daarvan mijn problemen momenteel vastgesteld.
Eveneens dus voor Zend_Tool, aangezien dit niet echt in de tutorial voorkomt, nog niet echt naar gekeken.
Kan er iemand een link geven van een goede tutorial voor bootstraps en/of zend_tool?
Er stond blijkbaar een typo te blinken in mijn vorige post, die is nu gefixt
Voor de duidelijkheid: Zend_Loader_Autoload moest Zend_Loader_Autoloader zijn natuurlijk
Edit: Ik kan alleen maar bevestigen dat de tutorial op http://akrabat.com/zend-framework-tutorial/ je goed op weg zal helpen. Daarnaast is een redelijk goede kennis van design/architectural patterns nodig om zf onder de knie te krijgen.
Misschien het belangrijkste om te zeggen is dat zf modulair is, en dat zf uit componenten bestaat. Met deze keuze kan je gewoon een willekeurig aantal componenten kiezen en alleen diegene die je nodig hebt.
Jammergenoeg geven vele tutorials hier vaak geen goed beeld over, mede omdat je een project maakt dat volledig bestaat uit zf zelf.
Bedankt voor de links, helpen me weer iets verder.
En ik vermoed dat ik er bijna ben
Heb via zend_tool een nieuw project kunnen aanmaken en heb nu in mijn htdocs van xampp de structuur gemaakt door de zf-tool staan.
Het enige dat ik me nu nog afvraag is het volgende:
1) indien ik gewoon naar http://localhost/myproject ga, krijg ik een 'index of' te zien met de verschillende mappen en wordt ik niet doorverwezen naar /public/index.php, is dit normaal? En indien zo, hoe kan ik dat oplossen? Want als ik in de root een index.php aanmaak, krijg ik het volgende:
Warning: require_once(Zend/Application.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in C:\xampplite\htdocs\abes\index.php on line 17
Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required 'Zend/Application.php' (include_path=';.;C:\xampplite\php\PEAR') in C:\xampplite\htdocs\abes\index.php on line 17
2) Kan ik de cofiguratie voor mijn databaseconnectie mee in de application.ini van /application/configs plaatsen?
1a) Je krijgt de 'index of' te zien omdat de content in de map public zit. De bedoeling van zf is alles mooi in een (op eerste zicht complexe) mappenstructuur te krijgen. Enkel de map public zou eigenlijk in de webmap moeten bevinden. Op locale servers kan dit natuurlijk geen kwaad
1b) Misschien omdat zf niet in je include path zit, zet de volgende code bovenaan je index.php:
Maar zonder code en locatie van je mappen ben ik niet 100% zeker.
2) Normaal gezien wel, maar misschien dat je beter ben met een quickstart (zie het derde voorbeeld op http://framewor...model.html), ofwel de handleiding voor Zend_Db ofwel documentatie over resources in Zend_application (als je een eigen databasecontroller wil).
Zorg wel dat je de controllers eerst werkend krijg voordat je begin met databases