Ik heb er even mee gewerkt om te kijken hoe het met OOP overweg gaat. Er zitten wel leuke dingen in, alleen volgens mij was PHP5 er vooral om PHP5 qua beveiliging etc. uitgebreider te maken. Ik vind het wel jammer dat er geen extra functies bij zijn die gemakkelijk te gebruiken zijn etc.
"SELECT waarde FROM ".$mysql['prefix']."_leden WHERE naam = '".$naam."'";
"SELECT waarde FROM ".$mysql['prefix']."_leden WHERE naam = '".$naam."'";
Nu krijg ik de melding dat de tabel db1._config niet bestaat. $mysql is nergens anders gedeclareerd en ik roep de query aan in een functie (global $mysql helpt niet)
Werkt ook niet, hij zet nog steeds de databasenaam met een punt ipv de prefix die ik wil
Tabellen worden altijd aangegeven met database.tabel In je query geef je alleen een tabel op, maar bij foutmelding geeft mysql ook aan met welke db je bezig bent. Dat kan soms helpen met debuggen.
Die database naam met punt erachter staat dus niet in $mysql['prefix']. Het lijkt er dus op dat die var gewoon leeg is. Of het bestaat helemaal niet, maar daar kom je wel achter als je error_reporting op E_ALL zet zoals Fenrir zegt.
had niet gezien dat je hem in een functie gebruikte....
je kunt global $mysql gebruiken, maar het is beter om met de array $GLOBALS te werken zoals Fenrir zei.
Het heeft natuurlijk geen zin om zomaar $GLOBALS['mysql']['prefix']; neer te zetten.
volgens mij zijn exceptions ook nieuw in php5... ik heb er nog niet echt mee gewerkt, maar ik ga er toch maar eens naar kijken, t schijnt best handig te zijn
Maar als je met mysql werkt, dan ben je al best ver, probeer gewoon nette, en efficiente code te schrijven.
Bijvoorbeeld door je eigen mysql functies te schrijven, en door een template-engine te gebruiken.
Tja, dat kan natuurlijk ook zo, maar ik vind die tutorials op het internet over het algemeen niet zo fijn, aangezien iedereen zijn eigen scrijfstijl heeft moet je dus elke keer opnieuw proberen te begrijpen wat erin staat. De boeken in tegenstelling zijn meestal door een scrhijver gemaakt die 300 pagina's (voordbeeld) volpraat over een onderwerp in dezelfde schrijfstijl, dat vind ik persoonlijk het fijnst. Daar komt nog bij dat het internet niet altijd even betrouwbaar is;-)
Ja, dat is waar, maar je kunt op die site ook boeken bestellen .
Ik haal zelf ook wel eens boeken van de bibliotheek, soms bevallen ze niet, en dan heb je niet voor niets betaald.