login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Site performance testen

Offline tomate - 29/12/2010 23:40
Avatar van tomateLid Hey allemaal,

Ik vroeg mij af of er een degelijke manier bestond om de snelheid van je site te testen. Dus om te zoeken welke scripts er lang over doen om uitgevoerd te worden en welke niet...

Thomas

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 29/12/2010 23:42 (laatste wijziging 29/12/2010 23:43)
Avatar van vinTage Nieuw lid bekijk de net tab van je firebug addon (FF only)

Andere manieren weet ik ff niet 
Offline Kevin - 29/12/2010 23:43
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Als je firefox gebruikt is dit een handige addon: https://addons....addon/5369
Offline tomate - 29/12/2010 23:50
Avatar van tomate Lid @VinTage: Dat van die firebug weet ik, maar daar heb ik alles al geoptimaliseerd. Het is vooral om de performance van mijn PHP-scripts te verbeteren dat ik iets zoek.

@Kevin: Had ik juist geinstalleerd ;)
Offline vinTage - 30/12/2010 00:22
Avatar van vinTage Nieuw lid php is serverside en dus onmogelijk te client te testen.
plemp gewoon een scriptje in je php files wat de microtime berekend en doe er je ding mee 
Offline avdg - 30/12/2010 04:52 (laatste wijziging 30/12/2010 04:54)
Avatar van avdg PHP gevorderde Om de snelheid van de site te verhogen, moet je eerst weten wat traag is. Is het de database? Is het de verbinding? Is het het script zelf? Of is het php die traag opgestart wordt? Er zijn talloze factoren die de snelheid van je request bepalen.

Veel problemen met trage scripts kunnen voorkomen worden door simpele redeneringen en de neiging te hebben om de 'trage' functies zoal bestandsfuncties, database, verbindingen met andere servers te vermijden en de complexiteit van de code te vermijden (complexe lussen, onnodige handelingen om bepaalde data te verkrijgen waar php zelf functies voor heeft, enz...). Enkele extra lussen in ruil voor overzichtelijkere code kan echter in veel gevallen geen kwaad (in geval we aan overoptimalisatie beginnen).

Data die traag kunnen verlopen en regelmatig nodig hou je best bij in caches, waar mogelijk. Afhankelijk van de keuze tussen een eenvoudige setup en een volledige cache-georiënteerde setup moet je zelf bepalen, maar houd de boel simpel.

Als je code wil testen, kan je (om maar 1 ding te noemen) de profiler van xdebug gebruiken. De profiler van xdebug is in staat om een volledige dump te maken van elke lijn code die uitgevoerd wordt, en dit resultaat te dumpen in een bestand die je bijvoorbeeld met webgrind kan bekijken. Let op dat deze bestanden groot zijn, dus zorg ervoor dat xdebug juist ingesteld is en dat je niet te veel requests maakt (in geval je krap zit met schijfruimte).

Eenmaal je je dumps hebt, kijk dan vooral naar de functies die het langst uitgevoerd worden. Zoek uit waarom het zo lang uitgevoerd word en of er geen alternatieven of cache-methodes voor zijn indien mogelijk. Vermijd ook het zoeken naar dingen die je script een beetje sneller kunnen maken, zelf probeer ik die dingen in mijn eigen stijlcode te steken (zoals het gebruik van de '-string waar mogelijk), steek niet je tijd in om die fouten achteraf te vinden (ok, verbeteringen tijdens het lezen zie ik nog door de vingers).

Even ter herhaling. Is het wel je script of php die traag is? En gebruik tot slot de laatste versie van php, want elke php release is sneller en bevat vaak minder bugs. Als je script werkt onder php 5.3, gebruik deze ook waar mogelijk (ik ga vanuit dat de scripts in php 5.2 geschreven zijn). Lukt dit niet? Gebruik dan php 5.2.16, de laatste php release van php 5.2.

Offtopic: Ja, php 5.2 heeft recent nog zijn stempel "end of life" gekregen (nog een reden om voor php 5.3 te gaan).
Offline Pieter - 30/12/2010 09:46 (laatste wijziging 30/12/2010 09:57)
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Ik heb een paar maand geleden een postje gemaakt over snelheid van je website meten.
Je kan naast Yslow waar Kevin naar linkt ook best eens kijken naar Google Pagespeed. Zowel Yahoo! als google hechten veel belang aan de performance (zelfs in hun zoekresultaten). In beide tools krijg je handige info over wat je onmiddellijk kan verbeteren.
De net-tab die vintage aanhaalt is handig, maar zou je over meerdere testen moeten bekijken. Een goeie site die dit test (volgens Matt Cutts, medewerker bij Google) is webpagetest.

Door de watervaldiagrammen te analyseren kan je heel duidelijk zien wat waar blijft hangen.

Update: Sorry, te snel over het topic gelezen. Ik had je antwoord op Vintage gemist, blijkbaar kan ik mijn post niet meer verwijderen. Over php kan ik niets meer aan de discussie hierboven toevoegen. Vintage en avdg vertellen er meer dan genoeg over.  
Offline Sitebase - 30/12/2010 10:34
Avatar van Sitebase PHP expert Voor je PHP scripts sneller te maken en te analyzeren kan je xDebug gebruiken. Hiermee kan je perfect gaan bekijken hoeveel tijd elk deeltje van je PHP script in beslag neemt.

xDebug installeren
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.177s