Nieuw lid |
|
Ja, die tutorials heb ik al doorgenomen maar dit is niet helemaal wat ik bedoel.
Stel ik heb het volgende:
(ff of the top of my head, hier en daar wat syntax errors dus)
class a
{
private $var1;
public __construct()
{
$this->var1 = "classe bestaat";
}
function zegIets()
{
echo ' hoi ' ;
}
}
class a { private $var1; public __construct() { $this->var1 = "classe bestaat"; } function zegIets() { } }
Stel je even voor dat ik nog 3 methodes heb die ik graag zou willen aanroepen in deze classe.
Om nou $a = new a(); $a->zegIets(); $a->nogiets; $a->ennogiets; te doen, begint het wat veel op procedureel te lijken.
Dan is de techniek erachter wel OOP, maar de maneir waarop je dit aanroept is weer procedureel. Ik vraag me dus af of het niet handiger is om bv:
Stel je hebt een db nodig bij bijvoorbeeld een login manager.
Attribuut db maken, set + getters ook natuurlijk hiervan. Vervolgens maak je in de constructor de instantie van (in mijn geval) PDO. Het nadeel hiervan is, is dat als je een methode aanroept die geen db nodig heeft, deze toch wordt aangeroepen. Als ik 3 methodes nodig heb uit dezelde classe doe ik dus weer 3x $classnaaam->methode.
Mijn punt is, is er geen efficientere manier? kan ik op 1 of andere manier zorgen dat de aanroep van methodes dermate efficient is dat er dus geen overbodige instanties van classe worden gemaakt en dat de aanroep van de methode maximaal... 1-2, misschien een enkele keer 3 methodes bevat?
Alvast bedankt, (die __autoload zal ik straks even inbouwen in mn 'begin oop' project =p )
SimolokidPHP.net: |