eens je weet welke taal hij wilt (het formulier werd gesubmitted) dan onthou je de taal in een session (of via de cookies/url, maar sessions lijken mij het handigst)
Wat je in je session bewaard is de "key" van je Array:
<?
echo $inhoud[$_SESSION['taal']][3]; //drukt "bonsoir" af
?>
<?
echo$inhoud[$_SESSION['taal']][3];//drukt "bonsoir" af
?>
ik moet nu ff denken of je zomaar een array in een array mag zetten, ik denk van wel, anders doe je er aanhalingstekens rond (of is dat voor strings) ofwel steek je het in een gewone var.
Om het simpeler voor jou te maken, zou je je array van de taal zelf ook met sleutels kunnen werken:
"FR" => ( "welkom" => "bienvenu",
"goeiemorgend" => "bonne matinée",
....
dan kun je die later ook zo aanspreken ipv. met nummertjes die totaal nietszegend worden.
<?
session_start();
if(isset($_SESSION['taal']))
{ $iLang = $_SESSION['taal']; }
else
{ $iLang = 'nl'; /* standaarwaarde */ }
if(file_exists('/taal/'.$iLang.'.php'))
{ include '/taal/'.$iLang.'.php'; }
else
{ die("Taal bestand bestaat niet!"); }
echo $x['welkom'];
?>
En dan in nl.php bijv.
<?
$x['welkom'] = 'Hallo mensen';
?>
En dan zou er in fr.php bijv. dit staan:
<?
$x['welkom'] = 'Jah ik kan geen frans :P';
?>
Enzovoort.
En dan zet je die sessie inderdaad met een dropdown box of radio selectie.
<?
$dLang = array
(
'nl' => 'Nederlands',
'fr' => 'Frans',
'en' => 'English',
'du' => 'Deutsch'
);
foreach($dLang as $dKey => $dValue)
{
?>
<input type="radio" name="taal" value="<?= $dKey; ?>" /> <?= $dValue; ?><br />
<?
}
?>
Maar ik ben verder gegaan en nu wil ik spullen in een databse gooien en dan de versturen per mail maar hij geeft geen fouten en ik krijg een mailtje dus ik verwachtte dat hij het wel oplsoeg in de database maar als ik kijk dan staat er niks in wat kan dat zijn? dit is de code:
1) Wel connectie maken uiteraard
2) veldnamen moeten met ` en ` vervoegd worden, dus niet met ' en ', want dat geeft een waarde aan (dus `bestelling` i.p.v. 'bestelling').
3) In post variabelen moet je ook met quotes werken, dus geen $_POST[naam], maar $_POST['naam'] of $_POST["naam"], wat je wil.
4) Gebruik geen @ voor dingetjes, voor variabelen werkt het toch niet helemaal goed denk ik.
5) Gebruik dan liever een if statement bij 't mailen, of die ofzoiets.
<?
if(mail($to,$onderwerp,$bericht))
{ echo 'E-mail is verzonden.'; }
else
{
echo 'Het e-mailen is niet gelukt';
// omdat het mail() niet werkt, dus false retourneerde, krijg je dit.
}
?>
1) je de connectie wel ja:D
2) Goed dat zal ik eens veranderen.
3) is goed.
4) is ook goed:D
5) je dat heb ik ook gedaan en snap ik ook wel, maar die had ik er niet bij gezet:$ het is namelijk een groot script.
Ik zal het eens gaan proberen.
Bedankt
##edit
Ik heb het allemaal veranderd maar het komt niet in de database terecht.:S
<?php
............
if($ok != "nee") {
//hier de database connectie
$mysql_query=("INSERT INTO `bestelling` (naam, achternaam, straat, huisnummer, postcode, woonplaats, telefoon, email, bestellling) VALUES
('".$_POST['naam']."', '".$_POST['achternaam']."', '".$_POST[straat]."','".$_POST['huisnummer']."','".$_POST['postcode']."','".$_POST['woonplaats']."',
'".$_POST['telefoon']."','".$_POST['email']."','".$_POST['bestel2']."')") or die (mysql_error());
$send=mail("$email_webmaster", "Bestelling", "
Naam: ".$_POST['naam']."
Achternaam: ".$_POST['achternaam']."
Adres: ".$_POST['straat']."
Huisnummer ".$_POST['huisnummer']."
Postcode: ".$_POST['postcode']."
Telefoon: ".$_POST['telefoon']."
Email: ".$_POST['email']."
De bestelling is:
".$_POST['bestel2']."
Hier wat overige informatie over het persoon
Note: ".$_POST['naam']." ".$_POST['achternaam']." stuurde deze email op $datum om $tijd
Het IP adres van ".$_POST['naam']." is: $ipadres
Het hostadres van ".$_POST['naam']." ".$_POST['achternaam']." is: $hostmask", "From: ".$_POST['naam']." <$email>");
if($send == "1"){
mail($email, "Bestelling geplaatst", "
Uw bestelling is geplaatst.\n\n
Uw bestelde artikelen zijn:\n\n
".$_POST['bestel2']."
Uw bestelling zal worden verzonden ",
"From: iets@iets.nl"
);
session_destroy();
?>
<table class="tekst" align="center" style="width: 92%";>
<tr>
<td align="left">Beste <? echo $_POST['naam'] ; ?>, uw bestelling is geplaatst.<br> U ontvangt binnen enkele minuten een mailtje.
</tr>
</td>
</table>
<?
}else{
//hier dan weer het form
?>
'".$_POST['telefoon']."','".$_POST['email']."','".$_POST['bestel2']."')") or die(mysql_error());
Je zou dan altijd nog een error krijgen (mysql_error()), dus je zult dan de $ voor mysql_query() weg moeten halen, want nu heb je er een variabele van gemaakt.
Voor dat tweede:
Ik denk dat sommige mensen niet hebben gezien dat jij die variabel hetzelfde hebt genoemd als de functie, ik zou een andere naam kiezen, je haalt nu dingen door elkaar.
Daar staat geen $ voor de functie mysql_query(), alleen voor een variabele, zoals het hoort. Misschien goed om nog eens een basiscursus PHP door te nemen (en dan niet de tuts op deze site).