login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Globale methods/classes Zend

Offline xSc - 24/06/2010 09:47 (laatste wijziging 24/06/2010 22:30)
Avatar van xScOnbekend Nog 1 vraagje (ik hoop voorlopig de laatste) 

Ik begrijp de structuur van Zend. Maar nu heb ik een aantal zaken, die ik globaal nodig heb:

- Een code method/functie die een parameter in de url kan omzetten naar 'vriendelijke karakters'.
- Een code (setDbTable) om de tabelnaam te controleren en te setten

Maar hoe en waar definieer ik die nu? In een soort global class? Of moet ik die in elk model apart definieren? Dat lijkt me toch niet Heb je een eenvoudig voorbeeldje?

2 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MiST - 24/06/2010 23:12
Avatar van MiST Lid Eerste doe je best met een View Helper

1. class My_View_Helper_FriendlyUrl extends Zend_View_Helper_Abstract
  2. {
  3. public function friendlyUrl($url)
  4. {
  5. $newUrl = /*code goes here*/;
  6. return $newUrl;
  7. }
  8. }

Vergeet ook niet nog je Namespace (de My_ in de klassenaam) in te stellen en het helperpad (de plaats waar je helpers staan). Dit kan je doen in application.ini, zoek maar eens in de handleiding. Goede oefening ;)

Het tweede snap ik niet helemaal wat je wil. Namen van tabellen kan je op volgende manier meegeven.

1. class Model_DbTable_EenTabel extends Zend_Db_Table
  2. {
  3. protected $_name = '<tabelnaam>';
  4. }

Op die manier is het mogelijk om een abstractielaag tussen logic en database te leggen. De tutorial van Rob Allen (akrabat.com) helpt hier erg ;)
Offline xSc - 25/06/2010 09:49 (laatste wijziging 25/06/2010 10:07)
Avatar van xSc Onbekend Bedankt MiST! Dat is al een stuk duidelijker. Je tweede voorbeeld wist ik al wel, maar je maakt dus per tabel een class aan? En hoe zit het dan met joins? Als ik een join heb tussen 3 tabellen, moet ik dan ook 3 classes aanmaken? Of alleen een class voor de tabel waaruit ik gegevens opvraag?

En dan nog wat ..... In de quickstart van Zend Framework maakt met gebruik van een tabelmapper en een dbtable class, terwijl Rob Allan gebruik maakt van de dbtable class.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.344s