login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

uploaden

Offline Raze - 29/03/2010 20:55
Avatar van RazePHP beginner Hallo,

ik heb volgend uploadscript:

1. <form id="upload_form" name="upload_form" target="uploadHidden" action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data" onsubmit="startUpload();">
  2. <p id="fileUpload">
  3. 01. Bestand: <input type="file" id="uFile[]" name="uFile[]" /><br />
  4. </p>
  5. <input type="checkbox" id="uPublicPC" name="uPublicPC" value="1" /> Dit is een publieke computer, sla mijn gegevens niet op (<a href="#">Wat is dit?</a>)
  6. <p align="center"><input type="image" src="button_upload.png" onclick="sendUpload();" /></p>
  7. </form>

Het iframe staat op dezelfde pagina, en het enige in de pagina upload.php = <?php echo print_r($_FILES); ?>

Alles werkt, als ik een groot bestand upload duurt het even voor de array in de iframe verschijnt. Ondertussen leeg ik via javascript het form en wordt er een figuur weergegeven. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat wanneer de file geupload is, ik via het iframe kan aangeven dat dit goed is en dat er ipv de uploadfiguur er kan komen te staan "Bestand geupload" ofzo.

Ik weet dat dit (mogelijk) via AJAX gaat, maar ik wil gewoon weten over er mensen die juist weten hoé dat dat gaat.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Koen - 30/03/2010 21:46
Avatar van Koen PHP expert Geef je iframe via Javascript een onload mee? 
Offline Raze - 30/03/2010 22:09
Avatar van Raze PHP beginner ik heb het op dit moment zo gedaan:

wanneer er op uploaden wordt geklikt, wordt het formulier leeg gemaakt en komt er zo een figuurtje met "loading". Ondertussen wordt in het iframe alles verwerkt, en als het klaar is wordt er een url gemaakt met alle gegevens van het geuploade bestand en dan wordt de pagina zelf herladen naar die url via parent.window.location.href. Dit werkt allemaal, maar ik zou er dus graag een status bij willen van de upload, dus hoeveel procent er al geupload is enzo.
Bedankt door: Wouter997
Offline gnotrgnotr - 06/04/2010 19:41
Avatar van gnotrgnotr Nieuw lid dit werkt wel
  1. <?php
  2. //kijken of er een bestand is geselecteerd
  3. if(isset($_FILES['bestand'])) {
  4. //als het bestand groter is dan 102400 bytes(100kb) word hij niet toegelaten
  5. if($_FILES['bestand']['size'] > 102400) {
  6. echo "Het bestand is <b>" . $_FILES['bestand']['size'] . "</b>, het maximale toegstaan is <b>102400</b>";
  7. } else {
  8. //kijken of het bestand wel een gif, png of jpg is
  9. if($_FILES['bestand']['type'] == "image/gif" || $_FILES['bestand']['type'] == "image/png" || $_FILES['bestand']['type'] == "image/pjpeg" || $_FILES['bestand']['type'] == "image/jpeg") {
  10. //kijken of er een nieuwe naam aan het bestand is gegeven
  11. if(empty($_POST['naam'])) {
  12. $naam = $_FILES['bestand']['name'];
  13. } else {
  14. //strip de extensie om die achter de nieuwe bestandsnaam te plakken
  15. $x = strrchr($_FILES['bestand']['name'], ".");
  16. $naam = $_POST['naam'] . $x;
  17. }
  18. //het bestand uploaden met de nieuwe of oude naam
  19. move_uploaded_file($_FILES['bestand']['tmp_name'], "" . $naam);
  20. //voor linux of unix hosts chmodden we het bestand naar 777 zodat iedereen um kan zien
  21. } else {
  22. echo "Het bestand is geen png, jpg of gif";
  23. }
  24. }
  25. } else {
  26. echo "Selecteer een plaatje";
  27. }
  28. ?>
  29. <form action="" method="post" enctype="multipart/form-data">
  30. <b>Bestand:</b> <input type="file" name="bestand"><br>
  31. <b>Nieuwe naam:</b> <input type="text" name="naam"><br>
  32. <input type="submit" name="submit" value="Upload">