login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

mysql_query($query) or die (mysql_error());

Offline cunces - 02/03/2010 19:34
Avatar van cuncesNieuw lid Ik gebruik nu bovenstaande code om fouten weer te geven. Maar ik zou graag zelf op de hoogte gehouden worden van eventuele dbfouten (door vb mail functie).

Ik heb iets gelezen ooit dat wanneer de connectie naar een mysql databank mislukt, er een foutmelding in de sessie komt als 'dberror'. Is dit ook bij query's? Hoe handelen jullie fouten af (zowel bij connectie als bij query's)?

dbv

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Joost - 02/03/2010 19:40
  1. $query = mysql_query('query');
  2. if(!$query){
  3. // doe hier wat je wilt
  4. // je kan de error opvragen met mysql_error()
  5. }
Bedankt door: cunces
Offline Martijn - 02/03/2010 19:42

1. mysql_query("query") or eigenFunctie(mysql_error());

Als je functies kunt maken en het vaker wilt gebruiken
Offline nick5556 - 02/03/2010 19:42
Avatar van nick5556 PHP beginner Ik handel fouten af bij connectie(bv als door een probleem de mysql server niet werkt) een melding, daarin staat iets als 'Sorry, er ging iets mis met de connectie naar de database'.

Query's maak ik zelf gewoon goed zodat er geen fouten in zitten.

Kan je niet gewoon me PHP.net: mail functie gebruiken en dan PHP.net: mysql_error verzenden naar een email adress?

bv zo:

1. if(!mysql_query("DIT IS EEN FOUTE QUERY")) {
  2. $bericht = "Er is een error met een query. Fout: ".mysql_error();
  3. mail("to@your.email", "Subject", $bericht);
  4. }
Offline cunces - 02/03/2010 19:44 (laatste wijziging 02/03/2010 19:47)
Avatar van cunces Nieuw lid Bedankt Joost, ik had net de error handling tutorial gevonden op de site hier.

Hoe ik het nu wil gaan doen:
Ik heb op elke pagina van m'n website wel minstens 1 query. Ik zou dan dmv joost z'n code een mail willen sturen via php naar mijn e-mailadres, zodat ik op de hoogte wordt gehouden van eventuele fouten.

Dit doe ik in combinatie met de input v/d gebruiker te controleren om injections tegen te gaan. Is er dan nog iets waar ik op moet letten qua veiligheid?

@martijn: dit is ook een goeie oplossing. Die or heb ik nog nooit zo zien gebruiken eig: de query zou altijd true moeten opleveren dus komt hij als het goed gaat niet aan het 2e deel van de or.. zo werkt het wrss?
Offline Martijn - 02/03/2010 19:50
Avatar van Martijn Crew PHP zo ken je m denk wel:
  1. mysql_query('query') or die(mysql_error());

Kun je gewoon je eigen functie van maken 
Offline cunces - 02/03/2010 19:53
Avatar van cunces Nieuw lid Is er ook een andere manier om de connectie te leggen? Ik doe nu een require_once naar een connectie file waar m'n paswoord instaat. Kan dat veiliger?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.405s