login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

PHP en Excel

Offline nonkeldw - 20/02/2010 09:21
Avatar van nonkeldwNieuw lid Hallo,

Is er een mogelijkheid(?) om van een php script naar een Excel bestand te schrijven op de locale pc.

Een voorbeeld:

Ik heb een invulformulier, waar een hoop cijfers worden ingegeven, daarna wordt alles gepost.
Maar kan er na dat er op de submit knop gedrukt is geen bestand worden aangemaakt dat geinporteerd kan worden in Excel?
Zodanig moest de server "plat" liggen, dan kunnen de mensen nog steeds verder werken met Excel om alles verder uit te rekenen.

Moest het mogelijk zijn een file (kladblok of dergelijk).
Dat er bij elke submit een nieuwe regel word "geprint" met alle geposte data in de file.
Zodanig dat we dan de file simpel kunnen invoegen in Excel.

Alvast bedankt

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline cloudstrife - 20/02/2010 10:09
Avatar van cloudstrife PHP beginner Rechtstreeks iets als excel automation in asp uitvoeren in php zal denk ik niet gaan. Je hebt wel heel wat alternatieven, je kan bv de data als csv opslaan of als excel xml, beiden kan je in excel openen en dan heb je de data ter beschikking om je berekeningen uit te voeren. Excel xml zal denk ik de beste oplossing zijn, csv dan weer de snelste.
Offline nonkeldw - 20/02/2010 10:38
Avatar van nonkeldw Nieuw lid heb je hier werkende scriptjes voor?

Ik moet 50 tal waardes opslaan...

En wat moet ik verstaan onder snel? of traag?
Offline Flex1986 - 20/02/2010 10:56
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Een snelle search op de keywords: excel php resulteert met als eerste resultaat op PHPExcel

Ik heb deze zelf ook gebruikt en werkt zeer goed moet ik zeggen. Let wel even op dat je server aan alle requirements voldoet voordat je er aan gaat beginnen.

Documentatie is zeer uitgebreid dus daar zal je mee uit de voeten moeten komen.
Bedankt door: Koen
Offline Koen - 20/02/2010 11:06
Avatar van Koen PHP expert Hey nonkeldw,

Er zijn drie mogelijkheden waarvan ik weet die je kan gebruiken. In de eerste plaats kan je de gegevens allemaal gescheiden door komma's in een bestand steken (een csv bestand). In zo'n bestand kan je gegevens kwijt die in een tabelstructuur staan. Een voorbeeldje is bijvoorbeeld dit:
  1. naam,leeftijd,functie
  2. Joël,22,Beheerder
  3. Koen,17,"Co-beheerder"
  4. Gerard,24,"Hoofd-Admin"
  5. Stijn,20,Admin

Meer info kan je hier vinden.

Een interessantere oplossing is misschien wel XML, zo kan je de rijen en kolommen op een meer gestructureerde manier wegschrijven. Voorbeeld:
  1. <document>
  2. <row>
  3. <Naam>Joel</Naam>
  4. <Leeftijd>22</Leeftijd>
  5. <Functie>Beheerder</Functie>
  6. </row>
  7. <row>
  8. <Naam>Koen</Naam>
  9. <Leeftijd>17</Leeftijd>
  10. <Functie>Co-beheerder</Functie >
  11. </row>
  12. <row>
  13. <Naam>Gerard</Naam>
  14. <Leeftijd>24</Leeftijd>
  15. <Functie>Hoofd-Admin</Functie>
  16. </row>
  17. <row>
  18. <Naam>Stijn</Naam>
  19. <Leeftijd>20</Leeftijd>
  20. <Functie>Admin</Functie>
  21. </row>
  22. </document>

Ten slotte heb je nog de mogelijkheid om met behulp van een PHP Class zelf een Excel bestand aan te maken, persoonlijk vind ik deze wel veel potentieel hebben.

Succes ermee. 
Bedankt door: Flex1986
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.202s