Ik ben een site aan het rescripten.
Één van de problemen van die site was traagheid, dus het is de bedoeling dat ik scripts schrijf die wel snel werken...
Maar wat maakt een site zoal een snelle site?
(ben nog maar een beginner, dus sorry als dit een domme vraag is)
De snelheid wordt eerder bepaalde door de hoeveelheid data die er gedownload moet worden.
Let dus op de afmetingen en bestandsgrote van je images, zijn alle images wel daadwerkelijk nodig in je layout, gebruik je grote javascript bestanden etc.
Als jij zeker weet dat het aan php ligt, dan zou ik maar met code op de proppen komen
De snelheid wordt eerder bepaalde door de hoeveelheid data die er gedownload moet worden.
Let dus op de afmetingen en bestandsgrote van je images, zijn alle images wel daadwerkelijk nodig in je layout, gebruik je grote javascript bestanden etc.
Als jij zeker weet dat het aan php ligt, dan zou ik maar met code op de proppen komenÂ
Oké.
Maar stel: Je maakt een goede site (= groot, enorme database, veel bezoekers), maar de php is echt bagger. Is die site dat even snel als dezelfde site, maar dan met goede php-scripting? =P
Je kunt natuurlijk meer meetpunten aanbrengen aan je script, doe deze vooral rond trage taken (denk aan database, include, bestandsysteem). Hoe meer meetpunten, hoe beter.
Let wel op, want hiermee test je niet alles. Ik denk zelfs dat de kans groter is dat je server gewoon traag is (Kan jij dat eens uittesten ).
onnodige queries, slechte opbouw database en slechte code vertragen je website natuurlijk ook.
En wat is dan slechte code? Ik bedoel, voor html/css heb je een validator, maar met php is het dus niet gewoon 'als het werkt werkt het'? =P
Een goed opgebouwde database is sowieso handig en dat je alleen de data op moet halen die je nodig hebt is ook wel logisch, maar wel lastig soms.. Misschien moet ik daar wat meer aandacht aan besteden.^^
Wel een beetje tegenstrijdige antwoorden van jou en egaTniv trouwens...
lemoinet schreef:
kan je misschien een zeggen om welke website het gaat
nee
@AvdG
Als ik weet wat een script sneller maakt ga ik dat zeker testen.
(het gaat me namelijk nu om het voorkomen van traagheid, ipv het verhelpen)
In je database zorgen voor indexes op veelgebruikte kolommen (kolommen die veel in de where voorkomen). Dit maakt een aanzienlijk verschil. Als je nog helemaal geen indexes hebt en al best een behoorlijk aantal records, zou ik daarmee beginnen.
In je query's moet je alleen de kolommen ophalen die je nodig hebt, dus niet *, maar stuk voor stuk de kolommen noemen die je nodig gaat hebben.
Eventuele berekeningen, zoveel mogelijk door de database laten uitvoeren. Deze kan dit veel sneller dan php.
Dus bijv. het verschil tussen twee datums of een totaalbedrag.
En zo zijn er nog veel meer dingen.
Gebruik bijv. echo i.p.v. print, maar dit doen de meeste mensen al.
als het front-end is, dus dat php snel gaat, maar de user kant niet (zoals plaatjes, het laden van de pagina, etc) kun je een paar dingen doen:
-Als je tabellen gebruikt deze vervangen door divs
-Zo min mogelijk plaatjes. Je kunt beter 1 plaatje van 100kb hebben, dan twee naast elkaar van 50kb*
-Als je javascript bestanden heb, probeer daar 1 bestand van te maken*
-(Download firefox en) Instaleer Yslow van yahoo, dat geeft je ook veel advies.
*een browser download standaard maar twee dingen tegelijk van de server. Is dat dus twee plaatjes, laad ie verder neits. Dus geen javascript, geen andere plaatjes, niets. Totdat 1 van die plaatjes klaar is met laden. Zelfde geldt voor javascript.
-edit: Je zou je jpg-tjes aan kwaliteit ietsje lager zetten. Ik weet niet of het uit photoshop komt, maar standje 'high' is al best hoog. Als je hoger dan dat heb wordt alles aan bestand groter en dat is niet fijn
Wel een beetje tegenstrijdige antwoorden van jou en egaTniv trouwens...
hmm, waar heb ik (ik ben egaTniv op een andere site) deze vraag beantwoord ?
Op sima heb ik geen serverside antwoord gegeven, wel om code gevraagd, maar tegenstrijdige antwoorden heb je hier niet gehad afaik,..
Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik begreep namelijk dat het php script geen invloed op de snelheid had volgens jou, maar lemoinet sprak wel van 'slechte code'. Vandaar.
Bedankt voor alle tips, ik zal ernaar kijken.
Door de tip van Stefan14 ben ik terecht gekomen bij een interessante tutorial (http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/545/1415/) over Indexes. Het wil alleen nog niet werken.. =P