login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[PHP]Errorclass (Opgelost)

Offline Esli - 29/01/2010 19:27
Avatar van EsliPHP interesse Hallo,

Ik ben bezig met wat experimentjes. Ik ben een klein systeempje aan het bouwen en heb daarvoor een (nu nog) simpele error-class voor geschreven. Nu vraag ik mij eigenlijk af, of de manier waarop ik dit doe wel goed is.

Ik zou er ook nog iets moet bijvoegen om de fatale-error af te handelen. Mijn grootste vraag is eigenlijk of het wel slim is om met static vars te doen. Zou het niet beter zijn dat ik met inheritance aan mijn andere classes de error-class toevoeg. Op die manier zou ik namelijk $this kunnen gebruiken, waardoor ik de fatal errors al direct zou kunnen afhandelen. Wat denken jullie?

De code is trouwens hier te vinden :-)

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MiST - 29/01/2010 20:39
Avatar van MiST Lid Als ik het goed begrijp, kan je nu momenteer meerdere errors aan een Error object toevoegen. Dit lijkt me een minder verstandige aanpak.

Om te beginnen heeft PHP de baseclass Exception (zoals in de meeste OO talen). Deze kan je naar eigen noden uitbreiden door overerving. Elke fout, wordt dan vertegenwoordigd door een foutObject (instanceof Exception). Exceptions kan je in je code opvangen met een try{} catch(Exception $e){} structuur.

Dus van zodra er iets fout gaat in het try blok, wordt de catch clause uitgevoerd. Op die manier kan je fouten elegant opvangen.

Als je toch nog een klasse wil die alle fouten afhandelt, zou ik voor een ErrorHandler gaan, geïmplementeerd volgens het Singleton Pattern (zoek maar eens op op Wikipedia als je 't niet kent).

Design Patterns zijn belangrijk als je met OOP bezig bent.
Bedankt door: Esli
Offline Esli - 29/01/2010 21:51 (laatste wijziging 29/01/2010 21:54)
Avatar van Esli PHP interesse Ik weet die bestaat, maar ik wil verder gaan dan alleen de errors weer te geven, ik wil ze loggen, kunnen mailen etc. Ik ga even bekijken of dit mogelijk is :-). Toch bedankt, ik was toch even vergeten dat het bestond. (Terwijl ik het voor mij DB altijd gebruik )

Antwoord op mijn eigen vraag: uiteraard kan dat :-)
Offline MiST - 29/01/2010 22:22
Avatar van MiST Lid http://framework.zend.com/manual/en bij Zend_Log.

Zo kan je ineens alles afhandelen. 
Offline Esli - 30/01/2010 09:38
Avatar van Esli PHP interesse Misschien ben ik verkeerd, maar het loggen doe ik toch liever op de klassieke manier :-).
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.214s