login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

rewrite

Offline prienstra - 22/09/2009 15:58 (laatste wijziging 22/09/2009 16:01)
Avatar van prienstraMySQL interesse Goede middag SM'ers 

Ik heb een vraag, wellicht een hele makkelijke. Voor mijn website, plaats ik een advertentie in de krant.
Ik wil dat mensen naar een makkelijke url moeten gaan bv:
www.blabla.nl/kust
Dit adres verwijst nu via .htaccess op de volgende manier:
RewriteRule ^kust /pagina/1/blabla.html

Nu wil ik iets maken zodat ik dat niet via de .htaccess moet doen maar op een eenoudige maniet in mijn beheersysteem kan aanmaken. Of is het mogelijk om in .htaccess met php te werken.

Dat is in de .htaccess een formule maak, dat kijkt of er een rewrite is bijvoorbeeld zo:

1. $sql = mysql_query("SELECT * FROM rewites WHERE status = '1' ;",$link) or mooie_mysql_error($_SERVER['PHP_SELF']);
  2. while($a = mysql_fetch_assoc($sql)) {
  3. echo " RewriteRule ^$a['naam'] $a['link']";
  4. }

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ArieMedia - 22/09/2009 16:13
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Het is slimmer om je .htaccess handmatig te maken, zo moet bijvoorbeeld een rewrite met meer voorwaardes bovenaanstaan, ook zullen de flags kunnen verschillen die je nodig hebt.
Offline prienstra - 22/09/2009 16:16
Avatar van prienstra MySQL interesse oke bedankt voor je reply.
Dit is altijd de eenvoudigste rewrite. Is het wel mogelijk om php te gebruiken is het .htaccess bestand?

Het is namelijk de bedoeling, dat gebruikers (= niet programmeurs) ze gaan aanmaken.
Offline ArieMedia - 22/09/2009 16:23 (laatste wijziging 22/09/2009 16:30)

PHP ver gevorderde
prienstra schreef:
oke bedankt voor je reply.
Dit is altijd de eenvoudigste rewrite. Is het wel mogelijk om php te gebruiken is het .htaccess bestand?

Het is namelijk de bedoeling, dat gebruikers (= niet programmeurs) ze gaan aanmaken.
Nee, PHP-gebruik is niet mogelijk in een .htaccess.

Wat wel mogelijk is mits je gebruikers in je database hebt staan (maar ik ben er van overtuigd dat er een betere oplossing is). om de $_GET af te vangen en daarna via PHP.net: header door te sturen naar de juiste pagina

Edit:
Bijvoorbeeld:
  1. //vb: www.klant.nl/meneerx
  2. $sNaam = $_GET['klant']; // ->bevat "meneerx"
  3. // na heel veel goede controles tegen sql-injectie die ik dus heb overgeslagen...
  4. $sql = 'SELECT id FROM klanten WHERE naam = '.$sNaam;
  5. $rs = mysql_query($sql);
  6. if(mysql_num_rows($rs) == 1) {
  7. header('Location: pad/naar/klantpage.html');
  8. } else {
  9. echo 'Sorry; Maar deze gebruiker is er niet :D';
  10. }
Offline prienstra - 22/09/2009 16:34
Avatar van prienstra MySQL interesse Oke bedankt voor je reply!

Dan toch maar handmatig aanmaken.
Offline voltrex - 22/09/2009 17:11
Avatar van voltrex Lid Je kan wel via php een tekst doorsturen naar bv. je htaccess bestand. Hoe juist moet ik nog eens bekijken. (tekst die je doorstuurt wordt dus in dat ander bestand geplaatst.)
Offline ArieMedia - 22/09/2009 17:37

PHP ver gevorderde
voltrex schreef:
Je kan wel via php een tekst doorsturen naar bv. je htaccess bestand. Hoe juist moet ik nog eens bekijken. (tekst die je doorstuurt wordt dus in dat ander bestand geplaatst.)
Dat is niet zo moeilijk, dat kan gewoon met PHP.net: fopen en PHP.net: fwrite.

Maar ik vertrouw het gewoon niet om een .htaccess automatisch te laten generen zonder enige intelligente techniek.

En aangezien dit systeem waarschijnlijk klein is, ben je meer tijd kwijt met het maken van een goed script dan handmatig een goede .htaccess schrijven
Offline voltrex - 22/09/2009 18:22
Avatar van voltrex Lid Daar heb je gelijk in.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.183s