login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Plugin systeem

Offline Sar - 05/09/2009 01:15
Avatar van SarPHP interesse Wie kan mij een kleine schets geven van een plugin systeem.
Dus iets dergelijks als wat Joomla, PHPNuke, PHPFusion, etc gebruiken.

Een systeem om snel en makkelijk plugins toe te voegen aan een website.

Hoe gaat dit in zijn werk? Waar moet om gedacht worden? Wat heb je er voor nodig?

Oftewel een ruwe schets hoe dit allemaal in zijn werk gaat!

Alvast bedankt!

1 antwoord

Gesponsorde links
Offline Wave6 - 05/09/2009 09:12
Avatar van Wave6 PHP beginner Hallo Sar,

Dit is inderdaad een erg mooie techniek.
Maar weet waar je aan begint om dit vlekkeloos te laten werken.
Je zult echt een goede kennis van php moeten hebben.

Begin eerst maar is met sterke classes bouwen die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.
Zodra je dit voor elkaar hebt zou je eventueel je classes in kunnen laden via een HTML formulier.(als voorbeeld he)

Nou ja een plugin is meestal wel een class of een soort van php bestand met allemaal functies(meestal bij mensen die nog niet helemaal met OOP over weg kunnen).

Maar goed, om een lang verhaal kort te houden. Onafhankelijke classes! Dat is de kracht achter plugins...

Waar je vooral aan moet denken... Wat zijn plugins?
Meestal als je OOP programmeerd maak je modules...
Zie een module als een webshop, nieuws module etc.
Maar een plugin zou bijvoorbeeld een calender kunnen zijn die je op iedere pagina terug wilt zien.. in ieder geval iets klein schaligs.

Zorg ervoor dat je je plugins public houdt... en niet zoals ik met classes doe, buiten je root...

Zorg voor schone code zodat als je een foutje maakt je dit direct terug kan vinden en niet 3 andere plugins overhoop haalt omdat je daar een include naar je foute script maakt terwijl je het correcte script uit elkaar gaat zitten trekken...
Dat is dus weer een voorbeeld van onafhankelijkheid. hahahah

Goed ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s