PHP beginner |
|
Hallo,
Ik ben aan het oefenen met klassen, maar heb een klein probleempje met het includen.
Ik heb één hoofdklasse (main), die o.a. de database-verbinding opzet.
De andere klassen zijn allemaal 'extended' (dus ... extends main), zodat ik in maar 1 klasse de databaseverbinding moet instellen etc.
De hoofdklasse staat in een andere map dan de subklassen (deze staan ook nog eens in verschillende mappen).
Bij elke subklasse doe ik dan include_once('main/main.class.php');, eventueel met de nodige ../../ ... .Dit werkt vlotjes, maar:
ik heb een klasse (login) waarmee ik controleer of de gebruiker is ingelogd.
Probleem is nu:
de pagina login.class.php (login extends main) bevindt zich in de map 'login'. een overzicht van de mapstructuur is
/www/
login/
login.class.php
main/
main.class.php
files/
index.php
files_2/
file.php
/www/ login/ login.class.php main/ main.class.php files/ index.php files_2/ file.php
dus om 'main' te includen in 'login' zou ik moeten doen: include_once('../main/main.class.php');
wanneer ik nu de klasse login gebruik op de pagina index.php (in de map files), werkt dit nog, aangezien het path naar main voor deze pagina hetzelfde is als voor de pagina login.class.php.
wil ik de klasse login echter gebruiken op de pagina file.php (in de map files/files_2/), dan werkt dit niet meer, want dan moet ik in login.class.php bij de include een extra '../' zetten, maar dan werkt het op index.php weer niet meer.
Hopelijk is mijn probleem duidelijk genoeg
Edit: includen door include_once('/main/main.class.php'); te doen werkt blijkbaar niet
|