login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

cookies of sessies?

Offline cunces - 26/04/2009 20:46
Avatar van cuncesNieuw lid Ik werk aan een login-systeem & denk dat cookies het beste is om de server niet te zwaar te belasten. Maar ik weet er eigenlijk weinig over dus daarom de vraag of er iemand een goed artikel of link heeft over de voor -en nadelen van beide technieken?

dbv

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Raze - 26/04/2009 21:18
Avatar van Raze PHP beginner persoonlijk gebruik ik sessies én cookies.
cookies gebruik ik om oade gebruikersnaam op te slaan, maar ook om voor bepaalde tijd ingelogd te blijven.

Sessies gebruik ik om bv de gebruikersid in op te slaan.

het is maar een idee, ik doe het zo, mss dat er anderen zijn die mijn idee niet volgen...  
Offline ArieMedia - 27/04/2009 09:27
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Sessies belasten de server nauwelijks, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Sessies zijn wel veiliger, Cookies zijn namelijk via de client te beheren dus als je een cookie niet beveiligd ben je de sjaak. sessies kan een gebruiker niet beinvloeden door ze handmatig aan te passen. Daarnaast accepteert niet iedereen cookies (annuwel dit heel heel) Lees heel heel heel) gering is.

Anyway.. Een voordeel van cookies, is dat als de gebruiker de browser afsluit, de sessie van die cookie nog bestaat, dus de volgende keer zo verder kan gaan, bij een sessie is dit niet mogelijk.

Een sessie of een cookie, geen van beide is beter.. het is meer wat je nodig hebt. Veiliger is een sessie, maar een cookie kan langer blijven hangen.

Hoop dat je wat hebt aan dit beetje info.
Offline Stijn - 27/04/2009 10:18
Citaat:
sessies kan een gebruiker niet beinvloeden door ze handmatig aan te passen.
Een gebruiker kan een sessie overnemen, dus kan hij ze wel beïnvloeden.
Offline ArieMedia - 27/04/2009 10:38
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
stijn1989 schreef:
[..quote..]Een gebruiker kan een sessie overnemen, dus kan hij ze wel beïnvloeden.
Hoe dan?. Zeker door eerst een externscript te koppelen op de huidige pagina..

Geen flauw idee hoe je het anders zou willen doen.
Offline Martijn - 27/04/2009 11:20
Avatar van Martijn Crew PHP met een sessionhack. Maar dat is al een stuk lastiger dan een cookie aanpassen. Ik zelf heb alleen sessies, en zorg dat ik daar ook een IP in opsla, en als iemand dan een die sessie jat en dat Ip niet heeft, ...
Offline Stijn - 27/04/2009 12:23
Avatar van Stijn PHP expert Je kan ook een SQL tabel maken waarin je de sessie opslaat en het IP adres. Dat heb je een "cookie" aan de serverside. Je kan sessies makkelijk opslaan met PHP.net: serialize en herstellen met PHP.net: unserialize.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.164s