login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Het nut van sprintf

Offline Ultimatum - 10/04/2009 10:31
Avatar van UltimatumPHP expert Hallo, ik zie net in een script de php functie PHP.net: sprintf. Maar wat is het nut van die functie, op php.net staat alleen dat het een geformateerde string terug geeft. Dit stukje staat in de code die ik net lees:
  1. <?php
  2. sprintf('client=navclient-auto&ch=%s&features=Rank&q=%s', $this->checkHash($sUrl), urlencode('info:'. $sUrl));
  3. ?>

Maar dat is precies hetzelfde als dat ik nu dit doe:
  1. <?php
  2. 'client=navclient-auto&ch='. $this->checkHash($sUrl) .'&features=Rank&q='. urlencode('info:'. $sUrl);
  3. ?>

Dus ik begrijp het nut niet van sprintf tegenover 'normaal' een string maken, kan iemand hier wat licht op schijnen?

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Ontani - 10/04/2009 10:36
Avatar van Ontani Gouden medailleGouden medailleGouden medailleGouden medaille

-1
voor die functionaliteit is sprintf en echo idd hetzelfde maar sprintf kan veel meer: PHP.net: sprintf
Offline Ultimatum - 10/04/2009 10:41
Avatar van Ultimatum PHP expert Ik had gekeken, maar waar zou je sprintf voor kunnen gebruiken dan, wat is de echte kracht achter sprintf want dat begrijp ik niet echt.
Offline ibmos2warp - 10/04/2009 11:00
Avatar van ibmos2warp PHP interesse Wat is het nut van formatting? Alles! Zo kan je makkelijk getallen op wetenschappelijke notatie terug geven, voorloopnullen toevoegen, uitlijnen, data op goede wijze laten zien.
Het is echt heel jammer dat je zo weinig (s)printf ziet, het is echt een hele krachtige functie.
Offline Rik - 10/04/2009 14:42
Avatar van Rik Gouden medailleGouden medaille

Crew algemeen
Ik gebruik sprintf ook graag als een soort template parser voor bvb sql queries. Dan zet ik bovenin een script een array met alle queries met daarin steeds %s en %d waar waarden moeten komen. Verderop in mijn script kan ik dan heel makkelijk sprintf gebruik om het samen te voegen. Het grootste voordeel is dat de code veel overzichtelijker blijft omdat je niet allerlei quotes af hoeft te sluiten.

Ook het gebruik van placeholders (voorbeeld 3 en 4 op php.net) is nuttig.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.198s