ik ben pas bezig met php.
nu wou ik een script maken,dat je kunt kiezen getal 1 tot en met 6
en dat je dan een getal te zien krijgt en eronder of je goed geraden hebt of helaas mis hebt.
maar helaas krijg ik het getal niet te zien.
wie kan me helpen?
alvast bedankt en vergeet niet ik ben pas een beginneling.
http://www.site...mp;id=1213
Hier is een script van hoger/lager. Als je dat wat aanpast (max. getal 6) en/of wat codes eruit haalt, kan je dat voor je game gebruiken , ondertussen zal ik eens naar je script kijken.
Edit: Ik heb ook niet echt veel ervaring van php, maar volgens mij ontbreken er een paar dingen...
echo("de computer gooide het getal ".$dobbelsteen."<br>");
echo("de computer gooide het getal ".$dobbelsteen."<br>");
want je kan niet zomaar variabele ertussen zetten. je moet altijd eerst de string afsluiten dan een punt zetten en dan de variabele. Die punt zorgt ervoor dat wat er achter staat wordt toegevoegd aan de string. In dit geval de waarde van de variabele. Daarna moet je weer een punt gebruiken want je wilt nog meer toevoegen.
Probeer eerst eens de waarden te krijgen uit je $_POST. Verander de values eens naar de getallen waar je mee wil vergelijken. Verander de naam van die tweede $dobbelsteen eens . Kies bv $gekozennr en haal de waarde van de $_POST en plaats dit in de variabele. Dan kun je vergelijken met de waarde van $dobbelsteen.
hij geeft het getal nu weer alleen als ik bevoorbeeld getal3 kies en getal 3 gegooid word zegt hij alsnog helaas verloren en niet u heeft goed geraden.
Als je kijkt naar de waarde welke word mee gegeven via de post en het getal dat random gegeneerd wordt zal je zien dat er een verschil van opzet in zit:
Stel er is gekozen voor getal 3:
_POST['getal'] = "getal3";
en random komt uit op 3. $dobbelsteen = 3;
3 == "getal3" FOUT
ofwel, kijk naar de waarde die je post, deze moeten te vergelijken zijn met de waarde die je geneert at random.
<?
$dobbelsteen=rand(1,6); // 3
$gekozennr=$_POST["gekozennr"]; // nummer3
echo("de computer gooide het getal ".$dobbelsteen."<br>"); // 3
if ($dobbelsteen==$gekozennr) // if(3==nummer3){
{
echo ("goed geraden chef"); // 3 is niet nummer3
}
else{
echo ("helaas volgende keer beter"); // dus dit wordt geëchoot
}
?>