Een script dat een thumb maakt van een bestand. Hij moet dan 2 stappen doorlopen:
1. Als een bestand geupload wordt van 1024x768 moet hij hem zo maken dat hij eerst 768x768 wordt. (dus gewoon een stuk afknippen).
2. Van het 768x768 bestand schaalt hij hem dan naar 125x125 zodat hij WEL scherp is maar dat je ook goed de inhoud kan zien van grote bestanden.
Ga maar eens na wat voor rare thumbs je krijgt als je een foto van 1920x1200 gaat croppen naar 125x125. Je ziet dan misschien een vogel die niets met het onderwerp te maken heeft.
Een fotoalbum vind ik er niet uitzien als foto één 190 bij 200 is en de andere 200 bij 210 e.d. Ik wil ze gewoon graag vierkant op de website hebben, en als je er op klikt dat er dan de normale grootte getoond wordt.
1. Bij het maken van de thumb hem direct vierkant maken.
2. De thumb op originele ratio houden maar in html schalen naar 1:1.
Je maakt de foto's allemaal op het formaat die jij wil met photoshop bijv. 125*125 die sla je naast je orginele afbeelding. Vervolgens zoek je hoe lightbox werkt en dan kun je een hele mooie maar simple slide show geven.
Het wordt een uitgebreid fotoalbum met meerdere categorieën en nog veel meer functionaliteiten. Dus ik wil het gehele fotoalbum geautomatiseerd hebben.
Nog steeds de vraag, wat is de beste manier om ze te schalen als ze niet 1:1 zijn maar ik de thumbs wel 1:1 wil..
Wat je zou kunnen doen is een deeltje van de foto nemen? De linkerbovenhoek van 125px naar rechts en naar beneden.. Dan krijg je ze allemaal mooi op dezelfde grootte en geen verpestte foto's.
Je kunt ook gewoon free thumbnail generators downloaden hoor. Daarmee kun je in 1 keer een hele map foto's omzetten naar het formaat dat jij wilt. Ook kun je vaak de kwaliteit van de opslag bepalen en met de contrast / brightness spelen.
De bedoeling is dat iemand die geen verstand van pc's images kan uploaden. Deze foto's worden dan vierkant in een fotoalbum weergegeven.
@Medieval: Ik weet wat je bedoeld, je snijdt er eigenlijk gewoon een stuk uit.. dit zal wel mooi zijn maar geen idee 'hoa dat nu weer werkt..'(sounds depressed doenst it?)
Dat lijkt mij de beste oplossing.. ik ga even kijken hoe ik dit aan ga pakken als iemand nog een voorbeelscript of informatie heeft dan hoor ik dat graag.
Probleem: Als je met redelijke camera's werkt (wat tegenwoordig nog wel eens het geval wil zijn) krijg je van die 1920x1200 foto's. Als ik daar een thumb van 125x125 uit haal.. dan raad je het al.. dan krijg je niet zo danig veel te zien dat je weet waar de hele foto over zou gaan, terwijl dat de bedoeling wel is..
Ik vind het best wel een leuke functie ! Weet je misschien toevallig ook wat ik eraan moet veranderen om thumbnails onder fly te kunnen genereren. Mijn ervaring leert namelijk dat je foto's altijd het beste met zo'n hoog mogelijke kwaliteit kunt opslaan.
Een script dat een thumb maakt van een bestand. Hij moet dan 2 stappen doorlopen:
1. Als een bestand geupload wordt van 1024x768 moet hij hem zo maken dat hij eerst 768x768 wordt. (dus gewoon een stuk afknippen).
2. Van het 768x768 bestand schaalt hij hem dan naar 125x125 zodat hij WEL scherp is maar dat je ook goed de inhoud kan zien van grote bestanden.
Ga maar eens na wat voor rare thumbs je krijgt als je een foto van 1920x1200 gaat croppen naar 125x125. Je ziet dan misschien een vogel die niets met het onderwerp te maken heeft.
Heb je die van mij al geprobeerd? Volgens mij doet die namelijk wat je wilt. Zo niet dan kan je hem toch zelf aanpassen? Je gebruikt dezelfde php functies.