login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Automatisch correcte URL aanmaken

Offline bertenz - 25/11/2008 21:46
Avatar van bertenzHTML beginner Hallo allemaal,

Op een soort forum dat ik aan het maken ben, wil ik graag dat de URL naar een bericht er zo uit gaat zien:
www.mijndomein.nl/forum/titel/
De titel kan natuurlijk allerlei tekens bevatten die ik niet wil hebben. Weet iemand een goede (en efficiente) manier om ALLE tekens die niet in een URL mogen er uit te halen.
Een apostrof ( ' ) zou dan gewoon weggelaten moeten worden en een é vervangen door e.
Ik heb er al naar gezocht, maar verder dan heel veel achter elkaar str_replace() kom ik niet ....
Alvast bedankt voor de hulp.

Bertenz

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Sitebase - 26/11/2008 11:07 (laatste wijziging 26/11/2008 11:08)
Avatar van Sitebase PHP expert Je kan het volgenden hiervoor gebruiken:

1. $find = array('\'', 'è', 'é', '=');
  2. $replace = array('', 'e', 'e', 'is');
  3. $cleanurl = str_replace($find, $replace, $url);

Veel mensen weten het niet maar je kan in een str_replace ook arrays meegegeven. Hierdoor zal de eerst variable in find vervangen worden door de eerste variable in de array replace en de tweede in find door de tweede in replace enzoverder.

Wat je nu nog moet doen is de find en replace uitbreiden met de tekens/strings die jij nog zou willen vervangen.
Offline Romic - 26/11/2008 16:53
  1. urlencode($url);
Offline bertenz - 26/11/2008 20:49
Avatar van bertenz HTML beginner Allebei bedankt voor jullie hulp. Met urlencode worden de é è ë enz... niet behandeld of wel ?
Ik denk dat ik de manier van WMP ga gebruiken. Maar als je soms een tekst met aanhalingstekens vanuit Word kopieert, worden die niet als aanhalingstekens gezien in PHP. Hoe kun je die dan eigenlijk afvangen ?
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.226s