login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

MVC,OOP,Smarty (Opgelost)

Offline Erwt - 14/11/2008 09:53
Avatar van ErwtPHP beginner Ik wil voor mezelf een klein project in PHP starten die gebruik maakt van Smarty, MVC en OOP.

Smarty, MVC en OOP zijn alle drie redelijk nieuw voor me. Ik weet hoe Smarty en OOP apart werken maar wil nu dus aan een project beginnen waar ik het alle drie correct in gebruik.

Ik weet dat MVC een Model heeft, een View en een Controller.. en ik weet wat alles doet en waarom. Alleen weet ik niet hoe ik dit uit moet werken in PHP wanneer ik ook Smarty en OOP gebruik.

Er staan genoeg tutorials op internet maar ze zijn net niet precies wat ik wil daarom dat ik de vragen die ik heb hier even stel.

Voordat ik begin wil ik zeggen dat ik weet dat het niet uit maakt hoe je het systeem maakt maar zou het graag zo logisch mogelijk ingedeeld willen hebben.

Ik heb een directory met mappen en bestanden maar wat moet waar nou komen te staan? Moet ik in de root een index en een config aanmaken en in de config de $smarty = new Smarty; en dergelijke plaatsen?

Moet ik daarna de config in de index includen en daar beginnen met een class en een function aan te maken bijv: showPage waarbij hij de $_GET["page"] ophaalt en dan $smarty->display("templates/" . $_GET["page"] . ".tpl"); doen?

En voor connectie met de database een map classesdb of iets dergelijks maken waarin de bestanden staan bijv: nieuws.php waar alle functies in staan zoals showNews(), editNews()?

Zoals je ziet weet ik niet hoe ik het uit moet werken, ik weet wat alles doet maar weet niet hoe het samen te gebruiken. Ik heb de tutorials van SiMa en de documentatie van Smarty volledig doorgenomen maar ik denk omdat ik nu in één keer alle onderwerpen doe dat ik het niet meer snap omdat ze niet een gepersonaliseerd voorbeeld hebben.

ik hoop dat ik duidelijk ben geweest(was namelijk niet al te simpel) en hoop zeker dat er iemand is die me iets kan bijbrengen!

Bedankt SiMa!

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MiST - 14/11/2008 11:41
Avatar van MiST Lid Ik denk dat je beter (om je een hele hoop werk te besparen) eens een kijkje neemt naar de bestaande Frameworks.

Zend Framework (er is een extensie voor Smarty), CakePHP, en nog vele anderen. Ze implementeren allemaal het MVC design pattern.
Offline marten - 14/11/2008 11:55
Avatar van marten Beheerder Bekijk de tutorial van mij eens over MVC. Ik maak daarin gebruik van TemplatePower en heb dus al een extra tussenstap daarin staan. Die tussenstap zou dan voor jou je Smarty kunnen zijn.
Offline Erwt - 14/11/2008 14:08
Avatar van Erwt PHP beginner Om eerlijk te zijn heb ik je tutorial al 3 á 4 keer bekeken. In het begin snapte ik het niet maar later werd het wel duidelijk. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik nu moet beginnen met mijn systeem.

Het mooiste zou eigenlijk zijn als iemand mij kan vertellen hoe ik moet beginnen. Dus dat ik vertel wat ik wil en dat er bijvoorbeeld één functie voor wordt gedaan. Hoop dat dit een niet te hoge eis is.

Als iemand in staat is om me daarmee te helpen, bedankt!

MiST, toch wil ik liever direct beginnen met één en hetzelfde framework.
Offline Gerard - 14/11/2008 19:59
Avatar van Gerard Ouwe rakker Om de drempel voor jezelf te verlagen zou ik je toch willen adviseren om te kijken naar Zend Framework. Wanneer je echter echt aan de slag wilt met een eigen framework dan zou ik alsnog kijken naar Zend Framework, om zo af te kijken hoe een grote speler het aangepakt heeft.
Offline JBke - 15/11/2008 09:48
Avatar van JBke PHP gevorderde Ik zou voor volgende combinatie kiezen:

Zend Framework
Smarty
EIGEN MAP met EIGEN ALGEMENE LOGICA
extenties met andere woorden op Zend en eventueel eigen klein frameworkje later.

Uiteindelijk zou ik zeggen om Jquery te gebruiken om je ajax gedeelten en Javascript mee te doen.

Ik stuur je nog even een PS.
Offline Erwt - 15/11/2008 17:32
Avatar van Erwt PHP beginner Ik heb besloten om het toch met ZF te gaan doen dan, uitgebreid plan maak ik later omdat ik een beetje short on time zit deze dagen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.198s