Ik zit met een probleempje.
Ik wil graag een heleboel getallen vergelijken en daarbij punten toe gaan kennen.
Alleen nu word het een heel grote code als ik het wil doen op mijn manier (weet geen eenvoudige)
Gaat hierom
we hebben 5 spelers.
nu word elke speler zo weergegeven:
$data[1]['tegengoals']
$data[2]['tegengoals']
$data[3]['tegengoals']
$data[4]['tegengoals']
$data[5]['tegengoals']
Nu wil ik die de minste tegengoals heeft bijvoorbeeld 5 punten krijgt
daarna 4,3,2,1
Alleen nu heb ik een heel zooitje waar uit gerekend moet worden, word dus een lange pagina.
weet iemand een simpele manier om te rekenen en punten uit te delen?
Zou super zijn!
Oke, maar dan moet ik nog punten gaan uitdelen.
Die staan vast.
zoals ik al net aangaf.
Plaats 1 krijgt 5 punten en nummer laatst 1.
Alleen dit verwisselt per seizoen. we spelen 40 wedstrijden, we willen dus een fictieve stand bijhouden.
ALleen hoe kan ik die punten dan toedelen?
als je ze sorteert op tegengoals oplopend, heeft de gene met de minste tegengoals plaats 1, de volgende 2, en degene met de meeste staat op de 5de plaats, het is dus kwestie van je array te sorteren en daarna er door te loopen en je punt is dan het 'hoeveelste element van de array' dat element is.
$data[1] is dan speler 1
en zo maa doorgaan.
Maar ik snaphet niet precies hoe ik het moet maken. Zoo super goed ben ik er jammer genoeg niet in.
Wil je me een klein beginnetje maken?
van daaruit wil ik het dan proberen
Thanks dat werkt wel, maar hoe weet ik nu precies aan wie ik de punten uitdeel? Want er staatnu alleen maar tegengoals, zonder erbij welke persoon [1] of [2] of [3] ...
En nu snap ik niet geheel precies nog hoe ik zenu toedeel aan de personen...
Gelukt, alleen hoe krijg ik nu alles mooi onder elkaar weer zoals jij dat ook hebt?
Want ik heb nu alles naast elkaar, en wil onder elkaar om te vergelijken namelijk, gaat beter dan
nee, komt denk'k omdat je vanaf 1 begint te tellen en je array start vanaf 0, probeer dat eens aan te passen (anders moet je nog maar es code laten zien)
Werkt jammer genoeg ook niet.
Maar ik wil ook eigenlijk mijn eigen punten kunnen toedelen.
Want voor elk onderdeel is een aparte puntentelling namelijk.
Dat is ook mogelijk lijkt me?
Maar dit is me code nu:
Het is inderdaad mogelijk om je eigen puntentelling te gebruiken, maar ik heb je jop weg gezet zoals je vroeg ;)
voor je probleem.
Je $tegengoals array moet je niet gebruiken, dat is enkel om wat te kunnen spelen met data tijdens het testen. Ik hoop dat in je $data array ook een element met key $tegengoals zit (dat uit de databank komt), dus kan je die beter gebruiken.
Wat betreft je eigen score:
1. maak het aantal punten afhankelijk van de plaats
Dwz: het aantal gekregen punten moet te bekomen zijn door een bewerking op de plaats te doen. (vb: *2 of /4)
2. Ranges
plaats 1-10 = x aantal punten
plaats 11-20 = y aantal punten