login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

files (Opgelost)

Offline Stefaan - 12/05/2008 19:20
Avatar van StefaanNieuw lid Ik ben bezig met een klein afbeeldingen-cataloogje te maken. Files uploaden, resizen,... allemaal geen probleem.

De filenaam van mijn afbeeldingen is als volgt:
$id . "_" . $id_onderdeel . "_" . $nummer_van_de_afbeelding . "." . $extensie

Mijn vraag is als volgt:
hoe kan ik nu weten wat "$nummer_van_de_afbeelding" is om een nieuwe foto in dat onderdeel (onderdeel = map) toe te voegen zodat geen enkele foto de zelfde naam krijgt uiteraard...

Kan iemand me hierbij helpen?

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 12/05/2008 19:51 (laatste wijziging 12/05/2008 19:52)
  1. if(file_exists($id . "_" . $id_onderdeel . "_" . $nummer_van_de_afbeelding . "." . $extensie)){echo"Jammer, bestaat al";}
Offline Stefaan - 12/05/2008 19:55
Avatar van Stefaan Nieuw lid lolz zo kan ik indd controleren of een bestand niet bestaat waarvan ik de naam al van ken

$nummer_van_de_afbeelding weet ik dus niet. Deze is afhankelijk van hoeveel foto's er al in die map zitten. Ik weet dat je het via een lusje moet controleren totdat PHP ziet dat dit nummer niet meer bestaat maar ik weet alleen niet hoe... Ik ben zelfs zeker dat het met een for lus moet maar ik zou begot niet weten hoe...
Offline Stefaan - 12/05/2008 21:23
Avatar van Stefaan Nieuw lid wtf?? :-)

ff probere beter uit te leggen:

Ik maak een cataloogje voor foto's. Die foto's worden aan een titel gekoppeld (hun onderdeel waar ze inhoren). Die staan in men sql. Dus dacht ik zo.... ik geef mijn foto's de id mee van mijn onderdeel, gevolg door een "-" en dan het volgnummer. Dus dat volgnummer moet automatisch gegenereerd worden bij het aanmaken van de foto.

Bestandsnaampje veranderen, resizen, uploaden, onderdeeltjes maken, id van mijn onderdeel verkrijgen, allemaal geen probleem hoor! Maar hoe kan ik controleren wat het laatste volgnummer is (dus het laatste bestand dat ik heb geupload van dat onderdeel) zodat ik dat nummer kan nemen +1 om zo mijn bestandsnaam te bekomen van mijn huidige upload... en zo te uploaden (allejah... met imagecopyresampled() uiteraard).

duidelijker?...
Offline Stijn - 13/05/2008 00:25
Avatar van Stijn PHP expert Je houdt dat bij in een tabel maar dan kan je fouten gaan krijgen. Je kan ook je map doorlopen. Je explode dan de naam van de current file in de map op het "_" teken. Je kan dat nummer dan terugvinden in [2] key van de array die explode teruggeeft.

1. //functie die $nummer_volgende_afbeelding teruggeeft
  2. function getNummerVolgende_Afbeelding( $path_to_images )
  3. {
  4. $files = scandir($path_to_images);
  5.  
  6. $current = 0;
  7. foreach( $files as $file ) {
  8.  
  9. $explode = explode('_' , $file);
  10.  
  11. if( $explode[2] > $current ) $current = $explode[2];
  12.  
  13. }
  14.  
  15. return ++$current;
  16.  
  17. }
Offline Stefaan - 13/05/2008 13:17
Avatar van Stefaan Nieuw lid Wel, het is de bedoeling van enkel de hoofdgroepen (zogezegd de mappen) in een sql-tabel te zetten zodat die een id heeft die ik kan koppelen aan de eerste uitdrukking in mijn bestandsnaam. Zo kan ik ze koppelen en kunnen alle afbeelding in 1 dir.

Dit ter zijde,
Het is indd zoiets wat ik zoek!! ga ik vanavond es proberen! Ik kom dan trug om ff op "oplossing!" te klikke als het dit mocht zijn!

Alvast al bedankt!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.218s