login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Beginnersvraagje functies (Opgelost)

Offline Ijspegel - 20/03/2008 16:38 (laatste wijziging 20/03/2008 16:39)
Avatar van IjspegelNieuw lid Ik ben de laatste tijd aardig bezig om PHP te leren. Nu heb ik een website waarbij gebruikers ook op een aantal plaatsen iets in kunnen vullen (bijvoorbeeld een zoekmachine, gastenboek, forumpje, etc.) De invoer van de gebruikers controleer ik nu gewoon per variabele. Het lijkt mij nu eigenlijk echter handiger om hier een kleine functie voor te maken, zodat dit makkelijker werkt als ik bijvoorbeeld iets aan de manier van controle wil wijzen. Ik heb hiervoor het volgende gedaan:

1. function veilige_invoer($invoer)
  2. {
  3. return $veilig;
  4. }

Dit heb ik zojuist getest en het werkt gewoon goed. Aangezien dit echter de eerste keer is dat ik werk met functies (wel al tutorials gelezen uiteraard) vraag ik me dus af of dit gewoon helemaal goed is of dat het misschien nog beter kan.

Kan iemand mij hierin duidelijkheid verschaffen? 

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 20/03/2008 17:55
Avatar van Stijn PHP expert Je kan het korter schrijven .

1. function veilige_invoer($invoer)
  2. {
  3. }

De functie zelf is goed gedefineerd, dus geen opmerkingen hierover.
Offline Abbas - 20/03/2008 17:56
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Inderdaad, de structuur van de functie is in order. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je met je functie nog wil doen. Functies kunnen veel uitgebreider/ingewikkelder zijn dan dit.. 
Offline Ijspegel - 20/03/2008 18:26
Avatar van Ijspegel Nieuw lid Haha, ik weet uiteraard dat het veel uitgebreider kan, maar je moet ergens beginnen he. Ben de laatste tijd best veel bezig met PHP, maar heb eigenlijk nooit echt goed naar functies gekeken omdat ik (dacht dat ik ze) nooit nodig had. Nu zie ik er toch zeker wel de handigheid van in. 

Maar deze functie moet gewoon de gebruikersinvoer controleren, zodat er bijvoorbeeld geen HTML ingevoerd kan worden. Dat doet deze functie nu dus.

Bedankt voor de hulp!
Offline Stijn - 20/03/2008 18:38
Avatar van Stijn PHP expert Functies worden gebruikt voor stukken code die veel hergebruikt worden.
Offline Ijspegel - 20/03/2008 18:57
Avatar van Ijspegel Nieuw lid Ja, dat weet ik ook. Ik vond het eerst alleen niet erg om steeds achter elke $_POST of $_GET die zaken als mysql_real_escape_string, trim en strip_tags te zetten, maar bij een formulier heb ik nu echt tientallen $_POST te verwerken en dan vind ik het toch wel handig.

Had er een tijdje geleden al over gelezen, maar snapte het toen niet zo goed. Nu ga ik het gewoon steeds uitproberen enzo, en dan leer ik het het beste. 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.34s