Lid |
|
Hallo,
Ik ben bezig om in php een chatbox te schrijven. Een optie om dit te doen is natuurlijk met <meta http-equiv="refresh" content="1">, maar dit zou wel eens zeer onplezierig kunnen worden voor de datalimiet. Daarom had ik al het volgende bedacht: telkens als iemand een ebricht verzend wordt er het bestand "changed.dat" aangemaakt met de waarde 1. Dan wordt de gebruiker terug doorgestuurd naar de index.php die telkens de waarde uit changed.dat uitleest. Als die waarde 1 is, geeft hij de opdracht om "chat.txt" te verversen.
Dit werkt allemaal zeer goed met 1 gebruiker die met zichzelf praat. Dit is natuurlijk niet echt handig, dus zijn er nog andere manieren om iemand aan een andere pc te laten weten dat er wijzigingen zijn in chat.txt?
Ik dacht al aan een soort van zijprogramma dat constant de waarde in changed.dat leest (via de meta-tag) en als die waarde 1 is, ververst hij changed.txt. Maar hoe moet ik de browser dan laten weten dat hij changed.txt in een ander venster moet verversen en niet in het venster waar het "zijprogramma" draait?
Dank bij voorbaat!
|