login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Andere pc laten weten wanneer er iets vernieuwd is.

Offline Dlol - 16/02/2008 22:22

Ik ben bezig om in php een chatbox te schrijven. Een optie om dit te doen is natuurlijk met <meta http-equiv="refresh" content="1">, maar dit zou wel eens zeer onplezierig kunnen worden voor de datalimiet. Daarom had ik al het volgende bedacht: telkens als iemand een ebricht verzend wordt er het bestand "changed.dat" aangemaakt met de waarde 1. Dan wordt de gebruiker terug doorgestuurd naar de index.php die telkens de waarde uit changed.dat uitleest. Als die waarde 1 is, geeft hij de opdracht om "chat.txt" te verversen.
Dit werkt allemaal zeer goed met 1 gebruiker die met zichzelf praat. Dit is natuurlijk niet echt handig, dus zijn er nog andere manieren om iemand aan een andere pc te laten weten dat er wijzigingen zijn in chat.txt?
Ik dacht al aan een soort van zijprogramma dat constant de waarde in changed.dat leest (via de meta-tag) en als die waarde 1 is, ververst hij changed.txt. Maar hoe moet ik de browser dan laten weten dat hij changed.txt in een ander venster moet verversen en niet in het venster waar het "zijprogramma" draait?

Dank bij voorbaat!

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline nielsvdwal - 17/02/2008 08:23
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde een AJAX chat gebruiken .. als php geladen is dan staat het er.. en dan kan je niks meer checken of laten veranderen.. AJAX is beste oplossing denk ik..
Offline ikkedikke - 17/02/2008 13:56
Avatar van ikkedikke PHP expert inderdaad, je houdt een ajaxrequest gewoon "vast" dmv. sleep(1). wanneer je pagina dan helemaal geladen is, weet je dat je iets moet vernieuwen.
Dit kan echter ook onplezierig worden voor het aantal connecties dat apache wil accepteren.
Offline Ibrahim - 17/02/2008 14:29
Avatar van Ibrahim PHP expert PHP is niet echt geschikt om een chatapplicatie mee te bouwen. Ik raad je aan talen zoals Java/C/C++ etc. eens te bekijken.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.235s